اخبار کلان

۱۳۹۴/۰۷/۰۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۹۶۳۲

5/4 میلیون دانشجو نیازمند مهارت

تسنیم رییس سازمان آموزش فنی و حرفه‌یی کشور با اشاره به اینکه کشور دچار نوعی فرهنگ مدرک‌گرایی شده است، گفت: برای فعال‌سازی جمعیت ۴۰میلیونی غیرفعال باید از کسب‌وکارهای کوچک، متوسط و مشاغل خانگی بهره برد. کوروش پرند با اشاره به ورود آموزش‌های مهارتی و فناوری‌های نو در اشتغال جوانان گفت: در بسیاری از علوم مانند باتیک از دنیا عقب هستیم و نباید نگران از دست دادن مشاغل قدیمی باشیم بلکه باید شغل‌های جدید متناسب با نیازهای جهانی جایگزین کنیم. وی با اشاره به اینکه ظرفیت و نوع رشته‌های دانشگاهی نشان می‌دهد که تمرکز زیادی به آموزش‌های دانشگاهی داریم، گفت: درحال حاضر چهارونیم میلیون نفر دانشجو درکشور داریم که 66درصد دانشجویان در مقطع کارشناسی و کمتر از 23درصد درمقطع کاردانی مشغول به تحصیل هستند که نیازمند مهارت هستند و درغیر این صورت در آینده‌یی نزدیک به جمع بیکاران ملحق می‌شوند. نزدیک به 2میلیون نفر از دانشجویان کشور در 21 رشته عمدتا نظری متمرکز شده‌اند و این نشانگر نیاز ما به آموزش‌های مهارتی دارد.


تورم روستایی شهریور امسال 9/12 درصد شد

مرکز آمار ایران نرخ تورم روستایی شهریور ۹۴ را 12.9درصد اعلام کرد که نسبت به ماه قبل کاهش جزئی ۳دهم درصد نشان می‌دهد. نرخ تورم روستایی شهریورماه سال ۱۳۹۴ منتشر شد. براساس نتیجه این آمار، شاخص کل (بر مبنای 1390=100) در شهریورماه سال 1394 عدد 227.0 را نشان می‌دهد که نسبت به ماه قبل 0.3درصد افزایش داشته است. افزایش شاخص کل نسبت به ماه مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) 11.1درصد است که نسبت به همین اطلاع در ماه قبل (11.8) کاهش یافته است. درصد تغییرات شاخص کل (نرخ تورم روستایی) در دوازده ماه منتهی به شهریورماه سال94 نسبت به دوره مشابه سال قبل 12.9درصد است که نسبت به تورم دوازده ماهه منتهی به مردادماه 1394 (13.0) کاهش است. شاخص گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» در این ماه به رقم 248.4 رسید که نسبت به ماه قبل 0.3درصد کاهش نشان می‌دهد. شاخص گروه اصلی «خوراکی‌ها» در ماه مورد بررسی به عدد 245.6 رسید که نسبت به ماه مشابه سال قبل 11.6درصد افزایش نشان می‌دهد و نرخ تورم دوازده ماهه این گروه 11.3درصد است. شاخص گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» نسبت به ماه مشابه سال قبل 11.1درصد افزایش نشان می‌دهد و درصد تغییرات این گروه در دوازده ماه منتهی به شهریورماه 94 نسبت به دوره مشابه سال قبل 10.8درصد است که نسبت به تورم دوازده‌‌ ماهه منتهی به مردادماه 1394 (10.5) افزایش یافته است. شاخص گروه عمده «کالاهای غیرخوراکی و خدمات» در شهریورماه 94 به رقم 212.7 رسید که 0.7درصد نسبت به ماه قبل افزایش نشان می‌دهد. میزان افزایش شاخص گروه عمده «کالاهای غیرخوراکی و خدمات» نسبت به ماه مشابه سال قبل 11.1درصد بوده است و نرخ تورم دوازده ماه منتهی به شهریورماه سال 1394 نسبت به دوره مشابه سال قبل این گروه 14.6درصد است که نسبت به تورم دوازده ماهه منتهی به مردادماه 1394 (15.1) کاهش یافته است.


۳۷۳ هزار نفر شاغل شدند

مهر معاون وزیر کار با ارائه آمار جدیدی از اوضاع اشتغالزایی در سال گذشته گفت: اشتغال ۳۷۳هزارنفر در آمارهای بیمه ثبت شده که دست‌کم باید نصف همین مقدار را نیز برای مشاغل غیررسمی و بیمه نشده درنظر گرفت. حسن طایی با اعلام اینکه سطح اشتغال در سال۱۳۹۳ قطعا بیش از سال۱۳۹۲ بوده است، گفت: آنچه که همه باید آن را درنظر بگیرند، این است که استفاده غیرروندی و برشی از آمارها و داده‌های بازار کار غیرقابل اعتبار بوده و نتیجه مشخصی هم از آن نمی‌توان گرفت. براساس گزارش‌ها در سال۹۳ تعداد ۴۲هزارو۳۷۶ شغل توسط صندوق کارآفرینی امید، ۳۹هزار شغل توسط سازمان بهزیستی، ۱۲۴هزار شغل توسط کمیته امداد، ۷۴هزار شغل توسط سازمان بسیج سازندگی و ۹هزارو۵۰۰ شغل توسط سایر دستگاه‌ها ایجاد شده و همچنین ۲۰۰هزارنفر نیز ازسوی ادارات کاریابی این وزارتخانه معرفی و مشغول به کار شده‌اند. در یک نگاه کلی به داده‌ها و اطلاعات اخیر بازار کار کشور می‌توان اظهار داشت که براساس حجم تولید و عملکرد اقتصادی این واقعیت که اگر اقتصاد ایران در خط روندی خود (نرخ رشد ۴ الی ۵درصدی) حرکت کند، احتمال اینکه به ازای هریک درصد رشد تولید ناخالص داخلی حدود یکصد هزار فرصت شغلی جدید ایجاد شود دور از انتظار نخواهد بود.


3 میلیون و 200 هزار تومان رقم هزینه خانوارهای کارگری

ایسنا غلامرضا عباسی رییس کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران کشور از تشکیل نخستین جلسه کارگروه دستمزد سال95 در نیمه دوم مهرماه خبر داد و آخرین رقم هزینه ماهانه سبد معیشت خانوارهای کارگری را 3میلیون و200هزارتومان اعلام کرد. رقم سبد هزینه خانوارهای کارگری در سال گذشته 2میلیون و200هزارتومان بود که امسال به 3میلیون و200هزارتومان افزایش یافته است. به گفته وی رقم 3میلیون و200هزارتومان با محاسبات و تحقیقات میدانی صورت گرفته مربوط به حاشیه شهرهاست و هزینه زندگی درپایتخت و کلان‌شهرهای دیگر بیش از این رقم است. رییس کانون انجمن‌های صنفی کارگران کشور ادامه داد: بخش اعظمی از کارگران حداقل حقوق وزارت کار که 700هزارتومان است، می‌گیرند که با توجه به رقم بالای هزینه ماهانه خانوارهای کارگری این میزان دستمزد به هیچ‌وجه تامین‌کننده خانوارهای کارگری نیست و کارگری که کمتر از 3میلیون تومان بگیرد، نمی‌تواند زندگی کند. پیرو نامه معاون روابط کار وزارت کار به تشکل‌های کارگری و درخواست برای ارائه نظرات و پیشنهادات گروه‌های کارگری، کارگروه دستمزد سال1395 در وزارت کار تشکیل و نماینده هر تشکل در این کار گروه معرفی شد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر