اخبار کوتاه

۱۳۹۴/۰۷/۰۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۹۶۲۸

دیدار ظریف و اوباما از پیش تعیین شده نبود- ایرنا یک منبع مطلع نزدیک به هیات ایرانی در پاسخ به سوال خبرنگاران در خصوص دیدار محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه و رییس‌جمهور امریکا گفت: نقل‌قول‌ها در مورد دیدار از قبل تعیین شده به هیچ‌وجه درست نیست. پس از پایان سخنرانی حسن روحانی رییس‌جمهوری در هفتادمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه در حال خروج از سالن مجمع عمومی بود که به‌طور کاملا اتفاقی با باراک اوباما رییس‌جمهوری و جان کری وزیر خارجه امریکا روبه‌رو شد، طرف‌ها سلام و احوالپرسی کردند و دست دادند.

حکومت سعودی در حادثه منا مقصر است -

ایلنا علی‌اکبر ولایتی رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام در حاشیه دیدار با رییس مرکز تحقیقات استراتژیک روسیه با ابراز تاسف از وقوع فاجعه منا و کشته شدن حجاج بیت‌الله‌الحرام اظهار داشت: بدون تردید حکومت سعودی در حادثه منا مقصر است و باید مسوولیت خود را بپذیرد. آل‌سعود با فرافکنی و مقصر جلوه دادن دیگران، نمی‌توانند از مسوولیت خود در این فاجعه کم کنند.

توافق مقدمه‌ای برای حل اختلافات-ایسنا پایگاه خبری هیل در مقاله‌یی نوشت: توافق هسته‌یی ضرورتا پیام‌آور روابط دوستانه دوجانبه ایران و ایالات متحده نیست. با این حال این توافق مجموعه مقدمات خوبی را برای حل اختلافات از طریق مذاکرات منطقی به جای تهدید فراهم می‌کند. این مقاله می‌افزاید: مخالفت با توافق هسته‌یی بر اساس این فرض اشتباه است که ایران تحت فشار زیاد مجبور می‌شود تا خواست‌های طرف دیگر را هر چه که باشند، اجابت کند. در صورت به خطر افتادن منافع ملی ایران تحریم‌ها باعث نخواهند شد تا ایران مشتاقانه درهای تاسیساتش را برای بازرسی‌های گسترده باز کند.

درخواستی برای دفن جان‌باختگان در مکه نداریم- فارس حسین امیرعبداللهیان معاون عربی و آفریقای وزارت خارجه درباره اخبار مطرح شده مبنی بر دفن شماری از جان‌باختگان حادثه منا در مکه با بیان اینکه برخی کشورها با مقامات عربستان توافق کرده‌اند که جانباختگان این کشورها در مکه دفن شوند، یادآور شد: جمهوری اسلامی ایران تاکنون نه درخواستی از خانواده‌های جانباختگان داشته و نه ما به مصلحت می‌دانیم که چنین اجازه‌یی به مقامات سعودی داده شود. وی تصریح کرد: آنچه برای ما مهم است، تعیین سرنوشت مفقودان باقیمانده این حادثه جانکاه است و به‌طور قطع این موضوع برای بازماندگان و خانواده‌های جان‌باختگان حائز اهمیت است که پیکرهای مطهر آنها را به میهن منتقل کنند.

بهبود قابل توجه روابط ایران و 1+5-تسنیم وانگ‌یی، وزیر خارجه چین اعلام کرد که نشست وزرای خارجه ایران و 6قدرت جهانی درباره اجرای توافق جامع هسته‌یی نشانه‌های مثبتی را ارسال کرد. وی در سخنان خود اشاره کرد که این توافق به‌طور گسترده‌یی مورد استقبال قرار گرفته و روابط بین ایران و دیگر طرف‌ها به شکل قابل توجهی بهبود یافته است که عناصری مثبت را به وضعیت کنونی خاورمیانه می‌افزاید، وی گفت که چین از این روند و توسعه مثبت خرسند شده است.

بدون ایران روند صلحی در سوریه وجود نخواهد داشت- ایرنا ولفگانگ ایشینگر رییس کنفرانس امنیتی مونیخ گفت: اگر ایران به عنوان مهم‌ترین قدرت منطقه در روند صلح سوریه مشارکت نداشته باشد، هیچ روند صلح پایدار یا حتی راه‌حل صلح‌آمیزی درباره سوریه وجود نخواهد داشت. وی در مصاحبه با رادیو«دویچلند فونک» آلمان با تاکید بر نقش ایران در یافتن راه‌حلی صلح‌آمیز در سوریه بار دیگر تاکید کرد که روسیه و ایران نقش مهمی را در پایان دادن به جنگ داخلی سوریه ایفا کرده‌اند.

آمادگی اوباما برای مذاکره با ایران درباره سوریه- ایسنا ماری هارف، مشاور ارشد وزیر امور خارجه امریکا در امور ارتباطات راهبردی، با اشاره به بخشی از سخنان حسن روحانی رییس‌جمهوری ایران درباره توافق هسته‌یی گفت که روند اجرای توافق هسته‌یی باید طبق برنامه پیش برود و اگر ایران به تعهدات خود در این توافق عمل کند، امریکا نیز تحریم‌های مرتبط با هسته‌یی را لغو خواهد کرد. هارف در ادامه با اشاره به انتقاد رییس‌جمهور ایران از سیاست‌های امریکا در منطقه گفت که امریکا نیز به سیاست‌های ایران در منطقه انتقاداتی دارد اما نکته مهم در حال حاضر، پیام رییس‌جمهور امریکا برای آمادگی مذاکره با ایران درباره سوریه است.

برگزاری همزمان انتخابات مجلس و ‌خبرگان- خانه ملت نمایندگان مردم در خانه ملت، وزارت کشور را مکلف به برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی و انتخابات مجلس خبرگان به صورت همزمان در یک روز کردند. نمایندگان در نشست علنی در جریان بررسی طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی با ماده یک این قانون و تبصره‌های آن موافقت کردند.

وزارت نیرو مکلف به ارائه تسهیلات جمع‌آوری آب باران شد- تعادل نمایندگان وزارت نیرو را مکلف کردند تا تسهیلات لازم را جهت ایجاد تاسیسات جمع‌آوری آب در استان‌های پر باران ارائه کنند. این مصوبه در جریان بررسی جزییات طرح یک فوریت توسعه و بهینه‌سازی آب شرب شهری و روستایی در کشور با ماده 4 این طرح موافقت شد.

یک‌شنبه آینده گزارش برجام نهایی می‌شود- ایسنا سیدحسین نقوی‌حسینی سخنگوی کمیسیون برجام دلیل ارائه نشدن گزارش نهایی کمیسیون برجام را مسائل بسیار پیچیده فنی، تخصصی و اقتصادی دانست و افزود: برجام سندی بسیار پیچیده است به همین دلیل نهایی شدن آن ظرف امروز و فردا بعید است. البته این گزارش برای ارائه به صحن علنی در جلسه یک‌شنبه هفته آینده مجلس قطعا آماده می‌شود.

رفع ایرادهای شورای نگهبان به طرح اصلاح قانون پولی و بانکی- ایلنا نمایندگان مجلس برای تامین نظر شورای نگهبان، طرح الحاق یک تبصره به ماده ۴۱ قانون پولی و بانکی کشور را اصلاح کردند. درهمین راستا نمایندگان برای تامین نظر شورای نگهبان، عنوان و ماده واحده طرح الحاق یک تبصره به ماده ۳۹ قانون پولی و بانکی کشور را اصلاح کردند که بر این اساس عنوان این طرح به طرح «الحاق یک تبصره به ماده ۴۱ قانون پولی و بانکی» تغییر یافت.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر