بررسی وضعیت بازار سهام

۱۳۹۳/۰۶/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۹۶۲

حل مشکل کمبود نقدینگی در بازار، ساماندهی نرخ سود بانکی، حل ابهام مالیاتی موجود درخصوص اعتبارات دریافتی کارگزاری‌ها، تسریع در تعیین تکلیف نرخ خوراک مایع پتروشیمی‌ها و فرمول کیفی‌سازی پالایشگاه‌ها، اجرای سریع سیاست‌های خروج از رکود از سوی دولت، تسهیل برخی مقررات موجود در بازار، اعتمادبخشی به فعالان بازار و جلوگیری از ایجاد جو روانی منفی و در نهایت، شفاف‌سازی درخصوص نحوه اجرای سیاست دولت برای جلوگیری از بنگاهداری بانک‌ها و درنظر گرفتن ملاحظات مربوط به بازار سرمایه در این خصوص، ازجمله پیشنهادات و راهکارهای مطرح شده از سوی کارگزاران در این نشست بود. به گزارش روابط عمومی بورس تهران نشست مشترک رییس سازمان بورس و مدیران عامل بورس تهران و فرابورس با مدیران عامل شرکت‌های کارگزاری برگزار و وضعیت بازار سرمایه و مسایل مربوط به‌صنعت کارگزاری مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

در این نشست علی صالح‌آبادی رییس سازمان بورس اوراق بهادار با اشاره به‌لایحه‌یی که به مجلس داده است که در آن احکامی را پیشنهاد کرده که دایمی باشد و هر سال تکرار نمی‌شوند گفت: در لایحه‌یی که دولت به‌مجلس داده اسمی از نرخ گاز نبرده همچنین در لایحه دولت نامی از حق پروانه بهره‌برداری معادن نیست. صالح‌آبادی در خصوص نرخ تحویلی نفت خام که به‌پالایشگاه‌ها داده می‌شود اظهار کرد: درلایحه دولت 95درصد فوب خلیج فارس آمده ولی در طرح مجلس که نمایندگان پیشنهاد می‌دهند 90درصد فوب خلیج فارس دیده شده که در صورت تصویب مسوولان ذیربط دولتی با آن موافق هستند و امیدواریم آن لایحه و این طرح پس از تعطیلات تابستانی و بازگشایی مجلس به‌زودی تعیین تکلیف شود. رییس سازمان بورس خاطرنشان کرد: در خصوص هزینه‌های تامین مالی شرکت‌های کارگزاری امیدواریم به‌زودی بخشنامه‌یی ارایه شود که هزینه تامین مالی حل و فصل شود و از هزینه‌های وام به‌خصوص وامی که برای اعتبار به‌مشتریان دریافت می‌شود به‌عنوان هزینه قابل قبول مالیات محسوب شود. وی از تدوین آیین‌نامه‌یی برای ماده 25 قانون کسب و کار خبر داد و گفت: در آیین‌نامه ماده 25 قانون فضای کسب وکار در جایی که گاز، برق یا مخابرات صنعت قطع شود، دولت موظف است جبران خسارت کند. قانون آن مصوب اسفند سال 90 مجلس است ولی آیین‌نامه آن نوشته نشده است. از طرف وزرای اقتصاد پیشقدم شدیم و برای تدوین این آیین‌نامه کارگروهی تشکیل شده است. به‌عنوان مثال اگر گاز مجتمع صنعتی در زمستان قطع شد دولت جبران خسارت و از محل نرخ گاز تهاتر کند و نیاز به پول دادن هم نیست و امیدواریم آیین‌نامه آن تا قبل از زمستان در دولت تصویب شود.

وی موضوع اثرگذار بر صنعت پالایشگاه را بحث محیطی‌سازی دانست و گفت: موضوع کیفی‌سازی برای سال 92 با پیشنهاد وزارت اقتصاد و تصویب هیات دولت کلا منتفی شد. البته پیشنهاد بورس و وزارت اقتصاد منتفی شدن 92 و 93 بود که نظر وزارت نفت روی 92 بود که با اجماع تصویب شد و 93 هم دو جلسه برگزار که فرمول اولیه اصلاح شد. فرمول دومی را ارایه کردند که قرار شد محاسبات خود را انجام و به‌پالایشگاه‌ها دهند تا پالایشگاه‌ها هم اظهارنظر کنند و در یک جلسه مستقلی بحث فرمول نفت خام که پالایشگاه می‌دهند و فرآورده‌یی که پالایشگاه می‌خرند در یک جلسه‌یی جدا نهایی شود.

این موضوع را سازمان به‌طور جدی پیگیر است تا بحث پالایشگاه‌ها حل و فصل شود و نماد آنها بازگشایی شود. رییس سازمان بورس بر مدیریت فروش اموال بانک‌ها تاکید و اظهار کرد: در خصوص اموال مازاد بانک‌ها این اطمینان را می‌دهیم که حسب شرایط بازار و به‌صورت عمده و با هماهنگی با سازمان بورس اقدام به‌فروش خواهند کرد و خبر خوب این است که بخشی از سهمی که بانک‌ها دارند سهامی است که به‌صورت رد دیون به آنها داده شده است. اموال غیرمنقول و غیر بورسی که سودآوری چندانی ندارند در اولویت هستند و جای نگرانی برای بازار سرمایه وجود ندارد. ضمن اینکه ما تجربه خصوصی‌سازی را داریم و عرضه‌های خصوصی‌سازی بازار سرمایه را تقویت کرد. صالح‌آبادی ورود سهام عدالت به‌بورس را زمان بر عنوان کرد و افزود: فعلا سهام عدالت نمی‌آید. برخی از تغییرات و اصلاحات سهام عدالت نیاز به قانون دارد که پروسه‌یی زمان بر است.

وی ایجاد صف‌های فروش در سال‌های گذشته را با هم مقایسه کرد و گفت: اگر بخواهم یک مقایسه بین دوران مختلف داشته باشم در سال 84 سهام صف فروش بود هر چند بازارسازی صورت می‌گرفت. درسال 87 که بحران مالی جهانی اتفاق افتاد و سهام صف فروش شد و سهامدار عمده از هر کد تعداد کمی می‌خرید و بازارسازی می‌کرد. مجددا از اردیبهشت 91 تا شهریور 91 افت بورس شروع شد و درسال 91 تلاش کردیم صف فروش مداوم ایجاد نشود که موفق شدیم. وی بازار را روان دانست و گفت: در این دوره اخیر هم سعی کردیم که صف فروش ایجاد نشود و بازار روان باشد و ارزش روزانه معاملات در بورس و فرابورس بالای 100میلیارد تومان است که در مقایسه با دوران قبل از رونق که حالت عادی داشتیم متوجه می‌شویم معاملات خیلی کاهش نداشته است. رییس سازمان بورس معتقد است به‌صندوق‌های بازار گردانی سه‌ گروه می‌توانند کمک کنند: خود شرکت‌ها و ناشران که سهام خود را بازار گردانی کند، سهامداران عمده و سوم کارگزاران. روی سهام بزرگ بازار صندوق بازار گردانی راه‌اندازی می‌شود که کارگزاران می‌توانند کارهای آنها را انجام دهند و معاملگر آن صندوق خود کارگزار باشد.

سخنگوی بورس خبر از حذف کارگزار ناظر داد و اظهار کرد: سیستم جدید سپرده‌گذاری، هیبریدی است که در آن کارگزار ناظر حذف می‌شود و این مورد از اواخر مهر اجرایی می‌شود. همچنین بحث دامنه نوسان و حجم مبنا فعلا از دستور کار خارج است و در شرایط مناسب بازار انجام می‌شود. شاخص‌های جدید مانند شاخص قیمت شاخص وزنی و ماتریسی از شاخص‌های مختلف طراحی شده و در شورای بورس مطرح شد و این موارد نیز در شرایط عادی بازار معرفی می‌شود.


ارتقای نقدشوندگی با صندوق‌های بازارگردانی

در ادامه این جلسه دکتر حسن قالیباف اصل صندوق‌های بازار گردانی را حوزه جدید دانست و گفت: صندوق‌های بازارگردانی ابزاری است که در بازار سرمایه فراهم شده و می‌تواند به‌نقد شوندگی سهام کمک شایانی کند. تاکنون هم چند صندوق تشکیل شده است. سازمان و شرکت بورس هم پیگیر تشکیل آن هستند. وی به آتی سهام اشاره کرد و گفت: در مورد آتی سهام، امسال یک آسیب‌شناسی مجدد را شروع کردیم و جلساتی را تشکیل دادیم. در مورد موضوع دارایی‌های پایه جدید کار می‌کنیم تا از جذابیت بیشتری برخوردار باشند. وی اثرات فروش اموال مازاد بانک‌ها را بر بازار سرمایه ناچیز عنوان کرد و افزود: اثر فروش دارایی بانک‌ها در بورس در عمل بسیار کمتر از چیزی است که تصور و بیان می‌شود.

مدیرعامل بورس تهران بر تسریع صدور مجوزها تاکید کرد و گفت: صدور مجوز‌های نمایندگی‌ها، دفاتر و شعب در گذشته در هیات‌مدیره تصمیم‌گیری می‌شد. اخیرا برای سرعت بخشیدن به این امر مصوبه‌یی در هیات‌مدیره تصویب شد و این موضوع جزو اختیارات مدیرعامل بورس قرار گرفت.


فروش مازاد اموال بانک‌ها در بازار سوم فرابورس

در ادامه این جلسه هامونی مدیرعامل فرابورس ایران به‌فروش مازاد اموال بانک‌ها در بازار سرمایه اشاره کرد و گفت: جلساتی را با بانک‌ها در مورد فروش اموال بانک‌ها برگزار کردیم و امکان فروش اموالی مانند نیروگاه‌ها و پتروشیمی‌های غیربورسی و عرضه‌های بلوکی و بلوک‌های مدیریتی از طریق بازار سوم فرابورس فراهم شده است. هامونی ادامه داد: در مورد بازار بین بانکی و شفافیت سودهایی که بین خود جابه‌جا می‌کنند پیشنهاد سامانه ارز را ارایه کردیم تا بازار سرمایه به بازار پول و کشف قیمت پول در بازار کمک کند. مدیرعامل فرابورس طراحی ابزار‌های جدید را وظیفه دانست و گفت: بازار سرمایه انتظار دارد از طریق ابزار‌های جدید مانند صندوق زمین و ساختمان و... تامین مالی کند و طراحی ابزار‌های جدید را وظیفه خود می‌دانیم تا بتوانیم تامین مالی بهتر و بیشتری داشته باشیم.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر