توقف سیر نزولی شاخص به مدد خودرویی‌ها

۱۳۹۳/۰۶/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۹۶۱

صعود شکننده روز گذشته شاخص کل بورس تهران بیشتر مرهون رشد نمادهای گروه خودرویی بود، به‌طوری که رشد 30واحدی این گروه در تقابل با افت گروه شیمیایی‌ها سرانجام موفق شد، تنها 15واحد شاخص کل را بالا نگه دارد درنتیجه این متغیر توانست کانال 71هزار واحدی را برای خود تثبیت کند و در عدد 71402واحد متوقف شود. رشد اندک شاخص کل در سومین روز کاری هفته درحالی اتفاق افتاد که این متغیر در نخستین روز کاری، افت شدیدی را تجربه کرد و پس از آن شاهد افت ملایم بود و در ادامه کمی خیز برداشت و تاحدودی رقم رشدی را در روز گذشته طی کرد. این روند برای شاخص کل تبدیل به الگو شده است چراکه مطابق جریان معاملات در هفته‌های اخیر این متغیر معمولا پس از دو، سه روز افت، با رشد آهسته مواجه می‌شود. جو مثبت بازار دیروز علاوه بر اثرپذیری از رشد خودرویی‌ها بیشتر برگرفته از اخبار مرتبط با مذاکرات هسته‌یی بود. امروز (سه‌شنبه) قرار است وزیر امور خارجه راهی نیویورک شود، بنا به گفته سیدعباس عراقچی، معاون وی، درصورت پیشرفت قابل ملاحظه در مذاکرات ظریف، دیدار دوجانبه‌یی با وزیر امور خارجه امریکا خواهد داشت. این در حالی است که عراقچی اذعان می‌کند باتوجه به حجم موضوعات مورد مذاکره، توافق در نیویورک بعید است. در عین حال این عضو مذاکره‌کننده ارشد هسته‌یی اظهار امیدواری می‌کند با وجود اختلافات جدی، باتوجه به مشورت‌های صورت گرفته با امریکا، روسیه و چین و مجموع اقدامات در روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه هفته جاری، بتوان به پیشرفت‌هایی دست یافت. چنین موضع‌گیری‌های معتدل سیاسی شاید بتواند روزهای آتی خوشایندی را برای بورس تهران رقم بزند، اما از آنجایی‌که هیچ چیز در عالم سیاست قابل پیش‌بینی صریح نیست و از طرفی برخی موضع‌گیری‌های سختگیرانه که در طرفین مذاکرات وجود دارد، لذا دلچسب بودن بازار سهام این روزها ناشی از تحولات مثبت سیاسی،گزینه دور از انتظاری است.

از سوی دیگر قرار است هفته آینده لایحه ضدرکود دولت در صحن علنی مجلس به رای گذاشته شود تا بدین طریق تکلیف این بسته که اقتصاد و تولید و صنعت در انتظار عملیاتی شدن محتویات آن است، ‌مشخص شود. در همین ارتباط سخنگوی کمیسیون ویژه اقتصادی مجلس از پایان بررسی کلیات لایحه خروج رکود خبر داد و گفت: هفته آینده لایحه به رای نمایندگان مجلس گذاشته می‌شود. جعفر قادری سخنگوی کمیسیون ویژه اقتصادی مجلس، با تاکید بر اینکه هنوز درخصوص مواد لایحه که برخی از آنها نیز مخالفان و موافقان متعددی دارد جمع‌بندی صورت نگرفته است، گفت: عصر روز یک‌شنبه و دوشنبه هفته آینده جمع‌بندی مواد لایحه با حضور نمایندگان عضو کمیسیون انجام خواهد شد.

با این اوصاف تا مشخص شدن نتیجه مذاکرات هسته‌یی و گذر لایحه ضدرکود دولت از ذره‌بین مخالفان حق به‌جانب آن، بازار سهام توام با ابهامات و سرگردانی فعالان این بازار به روند افت‌های شدید و خیزهای ملایم خود ادامه خواهد داد، مگر اینکه بیش از آنکه این بازار خود را تنها معلول وضعیت اقتصادی بداند و منتظر اتفاقات سیاسی و اقتصادی شود، همچون سال گذشته که بی‌آنکه اتفاق عملی در اقتصاد و سیاست صورت گیرد، تنها به لطف پیروزی رییس دولت تدبیر و امید، و انتظار آتی برآورده شدن خواسته‌های سرمایه‌گذاران توسط دولت جدید، اراده و انتظارات روانی سرمایه‌گذاران طوری عمل کرد که منجر به صعود یکباره و رشد سودآوری کم‌نظیر در این بازار شد. اکنون نه به‌عنوان علت، بلکه بورس‌بازان حرفه‌یی برای خلاصی از معرکه سقوطی که انتظار سرمایه‌های آنها را می‌کشد دست به بازی در زمین بورس بدون دخالت اقتصاد و سیاست بزنند!


روز خودرویی‌ها

در هر حال بازار دیروز به لطف خودرویی‌ها، روند مثبتی را طی کرد البته این اتفاق نیز ناشی از جمع شدن صف فروش سنگین پارس خودرو بود. روزگذشته صف فروش 75میلیون سهمی این شرکت جمع شد و موجب مثبت شدن جو گروه خودرویی‌ها شد. صف این نماد در حالی جمع شد که در گزارش سه ماهه سال جاری، این شرکت به ازای هر سهم 9تومان زیان محقق کرده است. از سوی دیگر در ترازنامه سه ماهه پارس خودرو، با وجود تجدید ارزیابی دارایی‌ها، بیش از نصف سرمایه‌اش، زیان انباشته دارد. در هر حال روند مثبت این سهم موجب شد که سهم ایران خودرو به تنهایی در رشد شاخص کل 15واحد شود. البته خبری از مجلس نیز در جولان روزگذشته خودرویی‌ها بی‌تاثیر نبود، آن‌هم بی‌نتیجه ماندن نشست‌های مشترک بین کمیسیون صنایع و معادن مجلس با شورای رقابت درباره قیمت‌گذاری خودرو بود. به گفته حمیدرضا فولادگر این نشست که درخصوص مباحثی همچون قیمت خودرو و نحوه ورود شورای رقابت مورد بررسی قرار گرفت، به جمع‌بندی مشخصی نرسید و مقرر شد گزارش کمیسیون در این زمینه پس از تعطیلات در جلسه علنی مجلس قرائت شود. این نماینده مجلس همچنین درباره ارایه مواردی از گزارش تحقیق و تفحص از صنعت خودرو به قوه قضاییه نیز گفت: مسیر قوه قضاییه در این زمینه سریع‌الوصول نیست و زود جواب نمی‌دهد. فولادگر با تاکید بر اینکه کیفیت و خدمات پس از فروش صنعت خودور در رقابت ارتقا می‌یابد، گفت: در حال حاضر صنعت خودرو حالت گذار و انتقالی دارد به‌طوری که نه دولتی است که نظارت‌پذیر باشد و نه به معنای واقعی خصوصی که رقابتی باشد. وی تصریح کرد: البته برخی بدشان نمی‌آید که همین شرایط در صنعت خودرو ادامه یابد اما تا زمانی که صنعت خودرو از این حالت خارج نشود مساله قیمت حل نمی‌شود.

اما در تقابل با روند گروه خودرویی، شیمیایی‌ها منفی معامله شدند. بر این اساس تاپیکو عمده‌ترین نماد این گروه موجب شد که شاخص کل از مسیر رشد ناشی از اثر مثبت خودرویی‌ها عقبگرد بزند. در این گروه وپترو سرمایه‌گذاری صنایع پتروشیمی در صف خرید قرار گرفت. از دیگر نمادهای کاهنده شاخص کل می‌توان به معاملات هلدینگ غدیر، مخابرات، توسعه معدنی و صنعتی صبانور اشاره کرد. کنور نماد معاملاتی صبا نور با افت در حد پایین دامنه نوسان صف فروش شد. اما نماد موثر از گروه فرآورده‌های نفتی بر شاخص کل رشد شبهرن نماد نفت بهران بود. این در حالی بود که از این گروه ونفت نماد معاملاتی سرمایه‌گذاری صنعت نفت با رشد در حد مثبت دامنه نوسان با صف خرید مواجه شد.


رفت و آمدهای بازار

نمادی که دیروز به تالار معاملات برگشت غمارگ نماد معاملاتی مارگارین بود که پس از گشایش نماد با ریزش 25درصدی اما با صف خرید مواجه شد و ازجمله نمادهای کاهنده شاخص کل محسوب می‌شد. این شرکت پس از تعدیل منفی 63درصدی در سود پیش‌بینی شده سال جاری، تقریبا سود غیرعملیاتی را محقق کرده و در حالی بازگشایی شد که نسبت قیمت به درآمد هر سهم (P/E) آن 9 است و با وجود این امر صف خرید شد. نماد مارگارین به‌علت تعدیل پیش‌بینی درآمد هر سهم سال مالی منتهی به آذر 93 متوقف شده بود که روزگذشته بدون محدودیت نوسان در روند معاملات قرار گرفت. ازسوی دیگر در پایان معاملات دیروز نماد معاملاتی شرکت‌های فولاد امیرکبیر کاشان جهت برگزاری مجمع عمومی عادی به‌طور فوق‌العاده برای انتخاب اعضای هیات‌مدیره، بانک پارسیان جهت برگزاری مجمع عمومی فوق‌العاده برای اصلاح اساسنامه و کمباین‌سازی ایران جهت برگزاری مجامع عمومی فوق‌العاده برای تصمیم‌گیری درخصوص افزایش سرمایه، تغییر سال مالی شرکت و عمومی عادی به‌طور فوق‌العاده برای تصویب صورت‌های مالی متوقف شدند.


افزایش ۱۰۰درصدی سرمایه «بکام»

اما درباره خبر مرتبط با یکی از شرکت‌های بورسی می‌توان به افزایش سرمایه شرکت کارخانجات تولیدی شهید قندی (کابل‌های مخابراتی شهید قندی) اشاره کرد. این شرکت درراستای افزایش 100درصدی سرمایه خود، پذیره‌نویسی عمومی را آغاز کرد. در این اعلامیه پذیره‌نویسی آمده است: براساس تصمیمات مجمع عمومی فوق‌العاده در تاریخ 07/11/1392 باتوجه به افزایش سرمایه شرکت از مبلغ 300.000میلیون ریال به‌ 600.000میلیون ریال، تعداد 253.620.521 سهم باتوجه به حق‌تقدم استفاده شده توسط سهامداران فعلی و با عنایت به انقضای مهلت استفاده از حق‌تقدم مذکور برای تحقق افزایش سرمایه، بدین وسیله تعداد 46.379.479 سهم 1000ریالی برای پذیره‌نویسی عمومی عرضه می‌گردد.


نگاهی به بازار فرابورس

شاخص کل بازار فرابورس نیز شاهد رشد جزیی شاخص خود بود بر این مبنا آیفکس روز گذشته با رشد 8/‌0درصد به رقم 809 رسید. از جمله نمادهای موثر بر رشد این شاخص پتروشیمی زاگرس، ذوب‌آهن اصفهان، توسعه خدمات دریایی و بندری حسینا بود. اما در این بازار ثرود نماد معاملاتی سرمایه‌گذاری مسکن زاینده که مجددا صف خرید شد. این نماد در روزهای آغازین با هجمه صف‌های خرید مواجه شد که به یکباره ریزشی شد و حالا پس از چند روز افت پیاپی روزگذشته مجددا با رشد نزدیک 5درصدی صف خرید شد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر