آژانس برای نظارت بر ایران یک‌میلیون‌یورو خواست

۱۳۹۳/۰۶/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۹۵۲

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گزارش مثبتی از برنامه‌های هسته‌یی ایران به شورای حکام ارایه و خبرداد: ایران سه گام از پنج اقدام عملی مورد توافق با آژانس را اجرایی کرده و رایزنی در مورد دو گام باقیمانده را آغاز کرده است. به گزارش ایسنا، یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دیروز در وین، محل برگزاری سومین نشست شورای حکام در سال2014 در مورد اجرای پادمان‌های آژانس در جمهوری اسلامی ایران گفت: آژانس از ایران خواسته تا پیشنهاد خود را برای اقدامات عملی جدید تا دوم سپتامبر ارایه کند. ادامه فعالیت‌های ما نیازمند بودجه بیشتر یعنی یک میلیون‌یورو است که تاکنون حدود 300هزار یورو آن تامین شده است.


از حقوق ملت ایران نمی‌گذریم

وزیر امور خارجه کشورمان در دیدار با همتای کره‌شمالی خود گفت: بخش‌های خصوصی ایرانی می‌توانند با فعال‌شدن در عرصه همکاری‌های اقتصادی فیمابین، نقش بی‌بدیلی را در گسترش و تعمیق روابط تجاری و اقتصادی دو کشور به عهده گیرند و ضامن ارتقای روابط باشند. ظریف با اشاره به تحریم‌های وضع شده علیه جمهوری اسلامی ایران افزود: شدیدترین تحریم‌های تاریخ معاصر علیه جمهوری اسلامی ایران وضع شده که با هیچ کشور دیگری قابل مقایسه نیست. این درحالی است که جمهوری اسلامی ایران مبتنی بر اعتقادات اسلامی-سیاسی خود هیچ‌وقت به‌دنبال سلاح هسته‌یی نبوده و چنین سلاحی در دکترین نظامی ما جایی نداشته و ما موکدا با تولید و انبار بمب‌اتمی توسط هر کشوری مخالف بوده و معتقدیم تمامی کشورها باید خلع سلاح هسته‌یی شوند. وزیر امور خارجه کشورمان با تشریح خلاصه‌یی از مذاکرات هسته‌یی ایران و 1+5 گفت: اگر در طرف مقابل اراده واقعی برای حل مشکل هسته‌یی ایران باشد، می‌توان در اسرع وقت به نتیجه رسید. هیچ‌کس در ایران حاضر نیست به‌خاطر تحریم‌های ناعادلانه از حقوق مسلم مردم ایران صرف‌نظر کند. درعین‌حال جمهوری اسلامی ایران اجازه نمی‌دهد کشورهای غربی از ایران مخالف سلاح هسته‌یی، تصویری نادرست ترسیم کنند.


آمادگی کامل ایران برای ادامه مذاکرات

خانم پاتریسیا آدام، رییس کمیسیون دفاعی مجلس ملی فرانسه که در رأس هیاتی به ایران سفر کرده بود با مجید تخت‌روانچی، معاون اروپا و امریکای وزارت امور خارجه دیدار و گفت‌وگو کرد. در این ملاقات معاون اروپا و امریکای وزارت امور خارجه کشورمان درخصوص مذاکرات جاری ایران با کشورهای 1+5 اظهار داشت: درصورت وجود اراده سیاسی در کشورهای 1+5 جمهوری اسلامی ایران آمادگی کامل دارد تا مذاکرات به نتیجه برسد و توافق جامع میان طرفین امضا شود. انتظار ایران از کشورهای غربی این است که براساس توافقات به‌عمل‌آمده و پس از امضای توافق جامع کلیه تحریم‌ها علیه ایران «لغو» شود.


جمع‌بندی نهایی در نیویورک بعید است

عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده ایران با 1+5 گفت: تا وقتی پیشرفت مشخصی در مذاکرات نباشد نیازی به مذاکرات در سطح وزرا نداریم. سیدعباس عراقچی گفت: حفظ حقوق مردم و دستاوردهای دانشمندان کشور در مذاکرات هسته‌یی خط قرمز ماست و بر سر اینها مصالحه نمی‌کنیم. وی گفت: امیدواریم با راه‌حل‌های ابتکاری این هفته بتوانیم به تفاهم جامع برسیم. وی درباره مذاکرات در سطح وزیران خارجه گفت: روز چهارشنبه هفته جاری مذاکرات بین خانم اشتون و آقای ظریف انجام می‌شود که نحوه ادامه مذاکرات در آن مشخص می‌شود. اینکه بتوانیم در نیویورک به یک جمع‌بندی نهایی برسیم، فکر می‌کنم بعید است. چرا که حجم زیادی از مذاکرات باقی مانده است، از این‌رو، این مساله را بعید می‌دانم.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر