آتش‌بس سایبری امریکا و چین

۱۳۹۴/۰۷/۰۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۹۴۳۵

گروه جهان

باراک اوباما و شی‌ جین‌پینگ رییس‌جمهوری چین اعلام کردند که گام‌های تازه‌یی در جهت مقابله با جرایم سایبری برخواهند داشت.

باراک اوباما در کنفرانس خبری مشترک خود با شی جین‌پینگ که در کاخ سفید برگزار شد، گفت که هر دو کشور توافق کرده‌اند در جاسوسی سایبری اقتصادی علیه یکدیگر مشارکت نکنند. در این توافق، موضوع سرقت اسرار تجاری هم گنجانده شده اما به اطلاعات حوزه امنیت ملی اشاره‌یی نشده است. رییس‌جمهوری چین نیز در این کنفرانس گفت کشورش متعهد شده است که تولید گازهای گلخانه‌یی را محدود کند.

اوباما در این کنفرانس خبری گفت: افزایش جرایم سایبری چین علیه امریکا، تحریم‌های این کشور را به دنبال خواهد داشت. وی ادامه داد: «سوال اینجاست که آیا این حرف‌ها به عمل تبدیل خواهد شد؟» او درباره استفاده از ابزار تحریم علیه افراد، کسب‌وکارها و شرکت‌های دولتی گفت: «ما این [تحریم‌ها] و هر ابزار دیگری را که در دست داشته‌ باشیم، به کار خواهیم گرفت که مجرمان سایبری را مورد پیگرد قرار دهیم.» هر دو کشور در عین حال دست داشتن در سرقت‌ سایبری اسرار تجاری یکدیگر را رد کردند.

رییس‌جمهوری چین گفت که دو کشور چنین شیوه‌هایی را به‌طور آگاهانه حمایت نمی‌کنند و هنجارهای رایج در فضای سایبر را رعایت خواهند کرد.

بر اساس گفته‌های شی اختلاف و رویارویی برای هیچ یک از طرفین انتخاب‌های درستی نیستند. پیش از این کیت الکساندر، مدیر پیشین آژانس امنیت ملی امریکا، سرقت سایبری حقوق معنوی در امریکا را که به نفع صنایع چین طرح‌ریزی شده بود، «بزرگ‌ترین نقل و انتقال ثروت در تاریخ» خوانده بود. مقام‌های امریکایی دولت چین را متهم می‌کنند که در نقض گسترده داده‌های امنیتی بانک اطلاعات دولتی امریکا و حمله به داده‌های شرکت‌های خصوصی این کشور دست دارد. ولی در توافق میان دو کشور موضوع چنین رخنه‌های اطلاعاتی‌ای گنجانده نشده است.

باراک اوباما پیش از سفر رییس‌جمهوری چین به امریکا گفته بود که حمله‌های سایبری چین به این کشور «غیرقابل قبول» اند. ادعا می‌شود که چین به موسسات مختلف امریکایی حمله سایبری کرده است که در جریان یکی از آنها میلیون‌ها سایت‌ دولتی امریکا هم مورد حمله قرار

گرفته است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر