تقسیم قدرت، تاکتیک روسف برای بقا

۱۳۹۴/۰۷/۰۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۹۴۳۳

گروه جهان

در روزهایی که دیلما روسف رییس‌جمهوری برزیل نامطمئن از جایگاه خود قبل از سفر به نیویورک به دنبال متحدانی است که موقعیت خود را در روزهایی که در سفر است، تضمین کند، دویچه بانک آلمان درگزارشی اعلام کرده است که اقتصاد برزیل در شرایط کنونی حال خوشی ندارد و ادامه روند بحران سیاسی در این کشور می‌تواند روزهای بدتری را برای برزیل پیش رو داشته باشد.

بنا به این گزارش در هفته‌های گذشته برزیل با افت شاخص اعتبار بدهی خود مواجه شده است و در راستای مقابله با آن دولت این کشور یک بسته 107 میلیارد دلاری ریاضت اقتصادی را معرفی کرده است که به از بین رفتن هزاران شغل، 10 وزارتخانه و همچنین توقف استخدام‌های عمومی در این کشور منجر خواهد شد.

به گزارش فایننشال این شرایط بد اقتصادی موجب شده است که رییس‌جمهوری برزیل از ترک چند روزه برزیل برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل اطمینان نداشته باشد و به همین دلیل روز پنج‌شنبه دو بار برنامه سفر خود را تغییر دهد. روسف برای اینکه مطمئن باشد تا زمانی که از سفر باز می‌گردد هنوز رییس‌جمهوری برزیل است، وارد مذاکره با متحدان و رقبای سیاسی خود شده است.

پیش‌تر هم خبرگزاری فرانسه از انزوای رییس‌جمهور این کشور در عرصه سیاسی برزیل خبر داده بود. دیلما روسف رییس‌جمهور برزیل در حال حاضر در مبارزه با تورم رو به رشد این کشور، افزایش بیکاری، رکود و اتهامات فساد تنها مانده است.

در واکنش به تلاش اخیری که در پارلمان برزیل برای استیضاح رییس‌جمهوری شکل گرفته است و به سرعت در حال رشد است، روسف به متحدان سیاسی اصلی خود، پیشنهاد مشارکت و قدرت بیشتر در کابینه‌اش داده است تا در بازگشت از نیویورک، مخالفانش از فرصت استفاده نکنند و او را از قدرت برکنار کنند.

ادینهو سیلوا وزیر ارتباطات دولت می‌گوید: خانم روسف، کار لازمی را انجام داده است، بنابراین ائتلاف کنونی می‌تواند ثبات سیاسی مورد نظر را که برزیل برای احیای رشد اقتصادی به آن احتیاج دارد را ایجاد خواهد کرد.

اقدام خانم روسف برای تقسیم قدرت، تلاش دقیقه 90 وی برای حفظ خود در قدرت محسوب می‌شود، این در حالی است که اقتصاد به گل نشسته و رسوایی فساد شرکت دولتی پتروبراس و از بین رفتن اعتماد سرمایه‌گذاران، محبوبیت وی را به‌شدت کاهش داده است. در نظرسنجی‌های اخیر، محبوبیت روسف به پایین‌ترین حد برای یک رییس‌جمهوری در تاریخ دموکراسی برزیل رسیده است.

برای کاهش این محبوبیت دلایل زیادی وجود دارد. اقتصاد برزیل از کاهش رشد اقتصادی چین به عنوان بزرگ‌ترین بازار صادراتی این کشور و همچنین افزایش ارز دلار در برابر رئال برزیل آسیب زیادی دیده است به‌طوری که روند بحران اقتصادی این کشور را شرایط اقتصادی چین تسریع کرده است.

در شرایط کنونی اطمینان مصرف‌کنندگان و تجار در این کشور به‌شدت کاهش یافته است و به پایین‌ترین میزان خود از سال‌های 2007 تاکنون رسیده‌اند. همچنین بنا به آمارهای اعلام شده نرخ خرده‌فروشی و سرانه حقوق نیز به پایین‌ترین میزان خود از سال 2008 تاکنون در برزیل رسیده است. از سوی دیگر نرخ بیکاری در برزیل به‌شدت روبه افزایش است به گونه‌یی که بر اساس پیش‌بینی دویچه بانک، در سال 2016 این شاخص از 4.8درصد سال 2014 به 9 درصد افزایش خواهد یافت.

کسری بودجه برزیل معادل ۸ درصد از تولید ناخالص داخلی این کشور است و انتظار می‌رود نرخ تورم برزیل در سال جاری میلادی به ۹.۵ درصد برسد. با افزایش نرخ تورم در این کشور امریکا لاتین، سرانه درآمدی واقعی نیز روز به روز افت می‌کند.

برزیل به عنوان هفتمین اقتصاد برتر دنیا به دلیل سیاست ضعیف دولت این کشور و همچنین کاهش تقاضا برای منابع طبیعی در وضعیت رکود اقتصادی شدیدتری قرار گرفته است. کاهش میزان محبوبیت روسف، موقعیتش را در برابر کنگره‌یی آسیب‌پذیر می‌سازد که می‌خواهد از خودش برای وضع بد اقتصادی فعلی رفع مسوولیت کند. مخالفان روسف برای استیضاح وی به 257 رای از 513 کرسی پارلمان نیاز دارند. برای مقابله با این تلاش، روسف به متحدان بی‌اثرخود، یعنی حزب جنبش دموکراتیک برزیل، پیشنهاد مشارکت بیشتری در کابینه داده است. بنابراین کارشناسان خوشبین نیستند که حزب جنبش دموکراتیک برزیل که دایم علیه یکدیگر عمل می‌کنند، می‌تواند مشکلی از مشکلات روسف را حل کند، به ویژه آنکه رییس پارلمان که از اعضای این حزب است نیز از این ائتلاف خارج شده است. وی به روزنامه‌نگاران گفت که معتقد است که حزب جنبش دموکراتیک برزیل باید از قدرت خارج شود.

در کنار بحران اقتصادی، خروج روسف از قدرت پیش از پایان ریاست‌جمهوری، می‌تواند بر مشکلات این کشور بیفزاید. در شرایط کنونی جریان رکود اقتصادی این کشور در حال همپوشانی با بحران‌های سیاسی بوده و روز به روز یکدیگر را تقویت می‌کنند.

احتمال کنار گذاشته شدن دیلما روسف از قدرت پیش از پایان دوره ریاست‌جمهوری وی در سال 2018 نیز 40 درصد ارزیابی شده است که به‌شدت از نظر اقتصادی مخاطره‌آمیز خواهد بود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر