صادرات ترکیه به‌عراق کاهش یافته است

۱۳۹۳/۰۶/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۹۴۳

جهان صادرات ترکیه به‌عراق از ابتدای سال جاری تاکنون با دو درصد کاهش نسبت به‌مدت مشابه سال قبل همراه بوده است. این کشور از ابتدای سال جاری معادل 6.4میلیارد دلار کالا به‌عراق صادر کرده است.

به گزارش روزنامه حریت، یکی از اصلی‌ترین علل این کاهش، حضور نیروهای تروریستی در مرزهای این کشور با هر دو همسایه و در نتیجه بسته شدن برخی راه‌های صادرات بوده است. از سوی دیگر تقاضای اقتصادی عراق نیز در شمال و هم در جنوب با افت همراه بوده است.

بازار عراق دومین بازار مهم برای ترکیه محسوب می‌شود به‌گونه‌یی که حجم صادرات ترکیه به این کشور سالانه بالغ بر9میلیارد دلار بوده است. خبر ناخوشایند برای ترکیه این است که به‌دلیل حمایت‌های این کشور از تداوم ناآرامی‌ها در عراق و سوریه، این کاهش صادرات همچنان ادامه خواهد داشت.

اقتصاد ترکیه در حال حاضر به‌شدت به‌سرمایه‌گذاری خارجی مستقیم و غیر مستقیم و در نتیجه صادرات وابسته است و کاهش صادرات این کشور به‌دیگر کشورها از جمله سوریه و عراق که از جمله بازارهای مهم هدف این کشور محسوب می‌شود می‌تواند باعث کاهش جذابیت این کشور برای سرمایه‌های خارجی شود و در آینده پیامدهای اقتصادی قابل توجهی را برای این کشور به‌همراه داشته باشد. به گزارش فارس، پیش‌تر ترکیه به‌عنوان کریدور صادرات کالا و دروازه ورود به بازار عراق و سوریه محسوب می‌شد و همین امر به یکی از ریشه‌های اقتصاد ترکیه تبدیل شده بود و همین امر حضور سرمایه‌داران خارجی در این کشور را از نظر اقتصادی توجیه می‌کرد اما در حال حاضر با بسته شدن مرزهای این کشور به‌سوی عراق و سوریه و کمک گرفتن از ایران برای تداوم صادرات به‌عراق، از جذابیت‌های این کشور به‌عنوان بستری برای سرمایه‌های خارجی مستقیم و غیر مستقیم کاسته شده است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر