سرمایه‌گذاری در دوران کودکی ضامن سلامت در بزرگسالی

۱۳۹۴/۰۷/۰۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۹۴۲۴

گروه غذا و دارو هادی آذری

این جمله را بارها شنیده‌ایم که «پیشگیری بهتر از درمان است.» اما اگر بخواهیم فراتر از یک شعار عامه‌پسند به این عبارت نگاه کنیم باید پرسید که این پیشگیری از چه طریقی صورت خواهد گرفت. از دیگر سو همانطور که علم روان‌شناسی ثابت کرده است بخش گسترده‌یی از گرایشات ناخودآگاه ما به‌واسطه تجربیات ما در نخستین سال‌های تولدمان شکل می‌گیرد؛ سال‌هایی که برای افراد بالغ کودکان فاقد قابلیت درک بسیاری از مسائل‌اند حال آنکه هویت کودک در بزرگسالی تا حد زیادی متاثر از رخدادهای دوران کودکی است؛ مساله‌یی که گویا به جسم و سلامت ما نیز قابل تعمیم است.

تحقیقی که اخیرا توسط گروهی از پژوهشگران امریکایی و بریتانیایی منتشر شده، نشان می‌دهد که آموزش در سال‌های اولیه کودکی می‌تواند تاثیر مثبت و سازنده‌یی بر سلامت کودکان داشته باشد. محققان سه دانشگاه کالج لندن، دانشگاه شیکاگو و دانشگاه کارولینای شمالی برای انجام این پژوهش اطلاعات مربوط به کودکانی که در 30سال گذشته در این طرح شرکت کرده‌اند را مورد بررسی قرار دادند. این تحقیق نشان می‌دهد که ترکیبی از سه عامل آموزش، آزمایشات پزشکی و تغذیه باعث می‌شود که این کودکان در سن 30سالگی با خطر کمتر ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی و دیابت مواجه شوند.

درحالی که تحقیق قبلی حاکی از آن بود که آموزش زودهنگام در کودکی می‌تواند باعث ارتقای سلامت کودکان در آینده شود. این تحقیق نشان می‌دهد برنامه‌هایی که در ارکان سلامت سرمایه‌گذاری می‌کنند، می‌توانند باعث ارتقای شاخص‌های آموزشی، سلامت و اقتصادی در افراد شوند. جیمز هِکمن، یکی از پژوهشگران حاضر در این تحقیق می‌گوید: «آموزش در سنین آغازین کودکی می‌تواند راهی مناسب و کارآمد برای مقابله با بیماری‌های مزمن و هزینه‌بر در دوران بلوغ و بزرگسالی باشد؛ سرمایه‌گذاری زودهنگام در آموزش کودکان می‌تواند دانش و مهارت لازم برای جلوگیری از امراض مزمن دوران بلوغ را به کودکان داده و باعث می‌شود تا افراد از زندگی سالم‌تر و پربارتری برخوردار شوند.»

برای دست یافتن به این هدف، این گروه تحقیقاتی از راه‌اندازی یک طرح جدید با هدف آموزش کودکان زیر 5 سال خبر داده است. این برنامه که «تولد تا 5 سالگی» نام دارد به دنبال این است که خانواده‌ها را به نظارت بیشتر بر سلامت و عادات غذایی کودکان ترغیب کند. مایکل یوبین، نایب رییس دفتر آموزش‌های خاص و خدمات بازتوانی در این رابطه می‌گوید: «نظارت زودهنگام می‌تواند به دستیابی بهتر به خدمات و حمایت‌ها منجر شود که این مساله به نوبه خود می‌تواند آموزش و پیشرفت کودکان را تقویت کرده، تاخیر در برنامه‌های توسعه‌یی را به حداقل رسانده و به نتایج بهتری در امور تحصیلی و زندگی افراد منجر شود.»

لازم به توضیح است به کودکانی که در این طرح تحقیقاتی شرکت کرده بودند، روزانه دو وعده غذا و یک میان‌وعده داده می‌شد و علاوه بر این، این کودکان از معاینات پزشکی منظم نیز بهره‌مند می‌شدند. نتایج این تحقیق حاکی از آن است، مردانی که در این طرح شرکت داشتند در بزرگسالی از احتمال کمتر ابتلا به فشار خون بالا برخوردار بوده‌اند. علاوه بر این، میزان کلسترول در این مردان مطلوب‌تر گزارش شده است. از سوی دیگر طبق یافته‌های این تحقیق احتمال ابتلا به فشار خون پایین و چاقی در میان زنانی که در این طرح شرکت داشتند کمتر گزارش شده است. به‌ علاوه درمان‌ها و معالجاتی که طی این طرح تحقیقاتی کودکان از آن بهره‌مند بوده‌اند به نظر می‌رسد که از تاثیر مثبتی بر سلامت آنها در آینده داشته است. زنانی که در این تحقیق تحت درمان قرار گرفتند احتمال کمتری داشت که تا قبل از 17سالگی مشروب بنوشند و بیشتر به فعالیت ورزشی پرداخته و از رژیم غذایی سالمی برخوردار بودند. یافته‌های این تحقیق تاثیرات مشابهی را روی مصرف دیرهنگام‌تر ماریجوانا در میان مردانی که در این طرح شرکت جسته بودند، خبر می‌دهد. هِکمن در این رابطه می‌گوید: «داشتن افراد بالغ کارا و با نشاط تا حد زیادی به تجارب سال‌های آغازین زندگی فرد بستگی دارد ازجمله بهداشت، تغذیه، تربیت مناسب و آموزش. اگر می‌خواهیم شاهد شکل‌گیری نسلی سالم باشیم، نیاز است که این سرمایه‌گذاری در سال‌های اولیه کودکی صورت گیرد. در واقع این مقرون به‌صرفه‌ترین و موثرترین نوع سرمایه‌گذاری است که می‌توان انجام داد.»

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر