بدهی 1550 میلیاردی ایرلاین‌ها به دولت

۱۳۹۴/۰۷/۰۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۹۴۲۰

تهدید مدیرعامل شرکت فرودگاه‌های کشور برای ایرلاین‌ها: خدمات فرودگاهی را کاهش می‌دهیم

گروه حمل و نقل

ماجرای بدهی ایرلاین‌ها به شرکت فرودگاه‌های کشور همچنان ادامه دارد. «تعادل» در گزارش اخیر خود به مهلت 6 ماهه‌یی که به ایرلاین‌های بدهکار برای تسویه بدهی‌هایشان اعلام شده، اشاره کرد اما در جدیدترین موضع‌گیری در این زمینه مدیرعامل شرکت فرودگاه‌های کشور از بدهی 650 میلیارد تومانی ایرلاین‌ها به این شرکت خبر داد. رحمت‌الله مهابادی با اشاره به موضوع بدهی ایرلاین‌ها از شرکت‌های هواپیمایی تقاضا کرد که انضباط مالی داشته باشند تا شرکت فرودگاه‌ها بتواند خدمات را به طور منظم به این شرکت‌ها ارایه کند.

از سوی دیگر این سخنان درحالی بیان شد که پرونده بدهی ایرلاین‌ها به شرکت ملی پخش و فرآورده‌های نفتی نیز هنوز باز است و تعلل شرکت‌های هواپیمایی در پرداخت بدهی حدود ۹۰۰میلیارد تومانی‌شان به شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی موجب شد حساب برخی شرکت‌های هواپیمایی مسدود شود. این آمار نشان می‌دهد که ایرلاین‌های کشور در مجموع بیش از 1500میلیارد تومان به دولت بدهکارند.

پس از توافق هسته‌یی و مذاکراتی که درخصوص خرید هواپیما و نوسازی ناوگان هوایی کشور به گوش رسید، امیدها برای توسعه صنعت هوایی افزایش یافت اما بحث بدهی 1550میلیارد تومانی ایرلاین‌ها غمنامه تازه‌یی را پیش روی شرکت‌های هواپیمایی گشوده است. از یک سو به گفته مسوولان شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران، بدهی شرکت‌های هواپیمایی از سال 92 تاکنون، 62 درصد افزایش یافته است؛ به طوری که بدهی این شرکت‌ها از 537 میلیارد تومان در سال 92 به حدود 900میلیارد تومان درحال حاضر رسیده است. از سوی دیگر مجموع طلب ایرلاین‌ها به شرکت فرودگاه‌های کشور نیز به بیش از ۶۵۰ میلیارد تومان رسیده که ۱۰۰میلیارد تومان از این طلب بابت عوارضی است که مسافران هنگام خرید بلیت می‌پردازند و ایرلاین‌ها خدماتی بابت آن به مسافران نمی‌دهند.


سناریوی قطع سوخت‌رسانی

براساس آخرین آمار ارایه شده از سوی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران، شرکت هواپیمایی «ماهان» با ٣٤٨میلیارد تومان رکورددار بیشترین بدهی به شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی است و پس از آن شرکت هواپیمایی «آسمان» با ٢٥٣میلیارد تومان، شرکت هواپیمایی «ایران ایر» (هواپیمایی جمهوری اسلامی) با ٢٢٠میلیارد تومان همچنین شرکت هواپیمایی «ایران ایرتور» با ٥٤ میلیارد تومان ازجمله دیگر شرکت‌های بدهکار به شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی هستند.

این بدهی 900میلیارد تومانی حاکی از ان است که شرکت‌های هواپیمایی مسافربری به تعهدات خود نسبت به تسویه بدهی‌های سنواتی خود عمل نکرده‌اند؛ درحالی که براساس قانون شرکت ملی پخش باید مطالبات دریافتی از آنها را به خزانه دولت واریز کند. در گذشته قرار بود روند فزاینده بدهی شرکت‌های هواپیمایی به مجموعه شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی بابت سوخت‌گیری از طرف نهادها و ارگان‌هایی همچون سازمان تعزیرات پیگیری شود تا بدهی این شرکت‌ها هرچه زودتر پرداخت شود اما پیگیری‌ها حاکی از آن است که شرکت‌های هواپیمایی تنها بخش کوچکی از بدهی خود را پرداخت کردند.


مسدود شدن حساب‌های ایرلاین‌ها

اخیرا مسوولان شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی اعلام کرده‌اند به دنبال وصول مطالبات شرکت ملی پخش از شرکت‌های هواپیمایی از طریق سازمان‌های مختلف هستند و به تازگی نیز حساب‌های بانکی شرکت‌های هواپیمایی بدهکار از سوی وزارت اقتصاد و امور دارایی مسدود شده است. با این شرایط تنها بخش اندکی از بدهی‌های سنواتی شرکت‌های هواپیمایی به شرکت ملی پخش مستهلک شده است. گرچه مسوولان شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی معتقد هستند فعالیت شرکت‌های هواپیمایی باید در هر صورت ادامه یابد اما از قطع سوخت‌رسانی به این شرکت‌ها به عنوان یک گزینه مطرح در صورت عدم تسویه بدهی این شرکت‌ها نام می‌برند. گزینه‌یی که دو سال قبل یک بار توسط مسوولان وقت شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی اجرا و منجر به پرداخت بخش اندکی از بدهی شرکت‌های هواپیمایی به مجموعه شرکت پخش شد.


جنگی با ایرلاین‌های بدهکار نداریم

در این باره اما مدیرعامل شرکت فرودگاه‌های کشور با تاکید بر اینکه با ایرلاین‌های بدهکار جنگی نداریم، گفت: بدهی ایرلاین‌های داخلی حدود 600 میلیارد تومان بدهی جاری و معوقه به شرکت فرودگاه‌ها است. رحمت‌الله مهابادی با تاکید بر اینکه به ایرلاین‌ها فشاری وارد نمی‌کنیم، بیان کرد: ‌از شرکت‌های هواپیمایی تقاضا داریم که انضباط مالی داشته باشند تا بتوانیم به آنها خدمات فرودگاهی ارایه دهیم.


تهدید به کاهش خدمات فرودگاهی

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌های کشور همچنین با بیان اینکه این شرکت تحت فشار بوده و مشکلاتی داشته‌ است، تاکید کرد: امیدواریم با تعامل مشکل مربوط به بدهی شرکت‌های هواپیمایی نیز حل و فصل شود. مهابادی با اشاره به اینکه در فصل کم مسافر قرار داریم، گفت: درخصوص مطالبات جدی هستیم؛ چراکه اگر مطالبات را نگیریم باید بپذیریم که خدمات فرودگاهی را کاهش دهیم که این موضوع پذیرفتنی نیست. وی افزود: با هماهنگی خطوط داخلی و سازمان هواپیمایی کشوری، برنامه را به سمتی می‌بریم که آرام آرام بدهی جاری نداشته باشیم و از بدهی‌های معوقه هم کاسته شود. مهابادی همچنین با اشاره به دستاوردهای کشور در حوزه خدمات ناوبری و تجهیزات کمک ناوبری اظهار کرد: این فعالیت پس از خروج مستشاران خارجی از کشور آغاز شد و خوشبختانه در دوران تحریم نیز با تلاش بی‌وقفه ادامه یافت. وی ادامه داد: خوشبختانه وارد دوران پس از تحریم یا دوران گذار می‌شویم و می‌توانیم در حوزه خدمات ناوبری و هوایی، نشست و برخاست خدمات فرودگاهی و خدمات الکترونیکی، فناوری‌های به روز را وارد کشور کنیم؛ ضمن آنکه هم‌اکنون نیز دستاوردهای مقاومت در عرصه الکترونیک و ارتباطات هوانوردی بسیار زیاد است.

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌های کشور تصریح کرد: خوشبختانه در حوزه فرودگاه‌ها به دلیل توانمندی‌های داخلی اجازه ندادیم تحریم‌ها مانع مهمی برای فعالیت‌های ما باشد؛ به طوری که در دوران تحریم بهترین سامانه‌ها را در کشور نصب و به بهره‌برداری رساندیم.


مهابادی با اشاره به اینکه در حوزه راداری دچار مشکلاتی بودیم، بیان کرد: در این حوزه با پشتکار نیروهای متخصص داخلی توانستیم هم سیستم‌ها را به روز کنیم و هم قطعات مورد نیاز را در داخل تامین کنیم. وی با اشاره به اینکه در دوره پس از تحریم به فکر پذیرش ترافیک‌های بیشتر هوایی هستیم از به کارگیری فناوری روز دنیا برای نوسازی تجهیزات فرودگاهی خبر داد و یادآور شد: در حوزه راداری و ابزارهای نشست و برخاست همچنین رادارهای سطحی برنامه‌ریزی‌های زیادی را انجام دادیم.


خرید 250میلیون دلار تجهیزات

وی با بیان اینکه حدود 250میلیون دلار برنامه خریداری تجهیزات کمک ناوبری داریم، گفت: بخشی از قرادادهای این برنامه امضا شده و بعضی از تجهیزات در مسیر دریافت قرار دارد؛ ضمن آنکه بعضی از این برنامه‌ها در مرحله مشخصات فنی است که به زودی مناقصه آن را برگزار خواهیم کرد.


بومی‌سازی تجهیزات تقرب‌ پرواز

همچنین مدیرکل ارتباطات و ناوبری شرکت فرودگاه‌های کشور نیز گفت: بومی‌سازی در نصب و راه‌اندازی سامانه راهبری در گذشته توسط خارجی‌ها انجام می‌شد اما از دو سال پیش 8 دستگاه تجهیزات کمک ناوبری و راداری به ارزش ۶میلیون یورو توسط متخصصان داخلی نصب و راه‌اندازی شد. محمد امیرانی اظهار کرد: اداره کل ارتباطات و ناوبری شرکت فرودگاه‌های کشور بر اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی با شناسایی و به کارگیری ظرفیت‌های علمی و فنی داخلی اقداماتی را به انجام رسانده است.

وی افزود: بومی‌سازی در نصب و راه‌اندازی سامانه راهبری در گذشته توسط کارشناسان خارجی انجام می‌شد اما از 2سال پیش 5 دستگاه ILS/DME و سه دستگاه DVOR/DME به ارزش تقریبی 6میلیون یورو نصب و راه‌اندازی شد.

امیرانی اظهار کرد: بومی‌سازی فناوری طراحی و سایت‌یابی و نصب شبکه سامانه‌های ارتباطی کنترل ترافیک هوایی موجب بهینه‌سازی در منابع تجهیزاتی ‌شده و صرفه‌جویی حاصل از آن در سه سال گذشته 50 میلیارد ریال برآورد می‌شود. مدیرکل ارتباطات و ناوبری شرکت فرودگاه‌ها بیان کرد: رادار تقرب فرودگاه شیراز و مهرآباد در بخش‌های مختلف مکانیکی و الکترونیکی دچار آسیب شده‌ و به دلیل عدم پشتیبانی شرکت‌ کانادایی از کار افتاده بود اما با وجود قدمت این سامانه‌ها متخصصان الکترونیک هواپیمایی توانستند با صرفه هزینه بیش از 200میلیون تومان این سامانه‌ها را مجددا راه‌اندازی و به شبکه راداری کشور بازگردانند؛ ارزش یک دستگاه رادار تقرب فرودگاهی حدود 6 تا 8 میلیون یورو برآورد می‌شود.

امیرانی افزود: تولید منابع اشعه دستگاه‌های کمک بازرسی XRAY در انحصار چند کشور است که به دلیل محدودیت‌های اعمال شده، کشورهای غربی از فروش آنها به کشورمان خودداری می‌کردند؛ در چند سال اخیر با همت‌ متخصصان الکترونیک هواپیمایی تعمیر و اورهال آنها به طور کامل در داخل کشور انجام شد‌ و صرفه‌جویی حاصل از آنها ده‌ها هزار دلار برآورد می‌شود. وی افزود: قطعات یدکی‌سامانه‌های هوانوردی ازجمله ارتباطی، ناوبری راداری و کمک بازرسی به دلیل انحصاری بودن و استفاده از فناوری‌های پیچیده در آن بسیار گران قیمت است؛ خرید هر یک از این قطعات به فرض فروش توسط شرکت‌های سازنده از 5 تا 100هزار دلار هزینه در بر خواهد داشت. مدیرکل ارتباطات و ناوبری شرکت فرودگاه‌ها افزود: عدم همکاری شرکت‌های غربی به فروش این قطعات در چند سال گذشته موجب آزاد‌سازی ظرفیت‌های بالقوه داخلی شد به طوری که سالانه صدها عدد از قطعات و ماژول‌های چند لایه الکترونیکی و مکانیکی این سامانه‌ها توسط نیروهای توانمند و متخصصان الکترونیک هواپیمایی در آزمایشگاه‌ها و کارگاه‌های تخصصی تعمیر و جهت استفاده مجدد به سایت‌های هوانوردی سراسر کشور ارسال می‌شود؛ صرفه‌جویی حاصل از این اقدامات در دو سال گذشته میلیون‌ها دلار برآورد می‌شود.

امیرانی اضافه کرد: صنعت هوانوردی صنعتی پویاست که ایستایی در آن راهی ندارد؛ افزایش روزافزون تقاضاها و ظهور فناوری‌های جدید هدایت و کنترل پرواز تغییرات زیادی را بر شبکه زیرساخت سامانه‌های هوانوردی تحمیل می‌کند.

وی ‌گفت: در 10سال گذشته شرکت‌های تامین‌کننده تجهیزات هوانوردی کوچک‌ترین همکاری را با کشور‌ انجام ندادند و افزایش ظرفیت‌ها و تغییرات اجتناب‌ناپذیر در دهه گذشته فقط ‌‌به دست‌ کارشناسان‌ الکترونیک هواپیمایی انجام شد.

مدیرکل ارتباطات و ناوبری شرکت فرودگاه‌ها افزود: با ظهور پدیده داعش در کشور عراق و بسته شدن فضای هوایی آن کشور روی پروازهای عبوری‌ تقاضا‌ی پرواز از مسیرهای هوایی (EN-ROUTE) کشور 100درصد افزایش یافت. امیرانی اظهار کرد: با افزایش ظرفیت زیرساخت‌های هوانوردی در مسیرهای هوایی مورد تقاضا، ‌میلیون‌ها دلار درآمد ارزی برای کشور‌ به ارمغان آورده‌ شد.

وی افزود: طراحی و اجرای شبکه ارتباطی ماهواره‌یی با همکاری شرکت‌های توانمند داخلی در راستای قدرت مقاومت و کاهش آسیب‌پذیری در کشور به ارزش تقریبی 40میلیارد ریال در قریب به 30 نقطه در کشور در حال انجام ‌است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر