خبر

۱۳۹۴/۰۷/۰۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۹۴۱۳

برون‌سپاری فعالیت‌های تصدیگری به اتاق‌های تعاون

جلسه هیات‌رییسه اتاق تعاون خراسان‌رضوی با مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی این استان برگزار شد. در این جلسه که با حضور مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان، رییس و دبیر اتاق تعاون خراسان‌رضوی و اعضای هیات‌رییسه این اتاق در محل اتاق تشکیل شد، آذری رییس اتاق تعاون خراسان‌رضوی ضمن گرامیداشت هفته دفاع مقدس به‌عنوان نماد همدلی و همزبانی، بر همدلی و هم‌افزایی بیشتر با این اداره کل تاکید کرد. وی خواستار برون‌سپاری امور تصدیگری در بخش تعاون به اتاق تعاون شد.

ناصر توکلیان‌فر دبیر اتاق تعاون خراسان‌رضوی نیز در ادامه این جلسه ضمن گرامیداشت هفته دفاع مقدس و با تشکر از همکاری‌های بی‌شائبه مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان دررابطه با هماهنگی، همکاری و اعتمادسازی فی‌مابین و تشکر از حمایت‌های وی، بر تشکیل جلسات مشترک به‌عنوان ظرفیت‌سازی برای اتاق تعاون درخصوص گسترده کردن هر چه بیشتر فعالیت‌ها و خدمات‌دهی توسط اتاق به تعاونگران تاکید کرد. وی همچنین بر برون‌سپاری و انجام امور مختلف مربوط به تعاونی‌ها توسط اتاق که نماینده پارلمان بخش تعاون است، تاکید کرد.

در ادامه این جلسه، مهندس احمدی مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان طی سخنانی اظهار داشت: سیاست اصلی وزارت متبوع و دولت تدبیر و امید، واسپاری مسوولیت‌ها و فعالیت‌های تصدیگری به اتاق‌های تعاون و تقویت وظایف نظارتی و حاکمیتی در دولت همچنین تعامل با اتاق تعاون به‌عنوان راهبرد اجرایی اداره کل مورد تقویت قرار می‌گیرد.


افزایش سهم تعاون در اقتصاد ملی

فارس ایرج ندیمی رییس فراکسیون تعاون مجلس شورای اسلامی، با اعلام این خبر که ۶۰درصد فارغ‌التحصیلان دانشگاهی فاقد مهارت بوده و از ظرفیت تعاون برای بازار کار آنها می‌توان استفاده کرد، گفت: طبق برنامه ششم، باید سهم تعاون از اقتصاد افزایش یابد. وی بااشاره به برگزاری نشستی با معاون امور تعاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اظهار داشت: در این نشست 17عنوان تقاضا برای توجه بیشتر به تعاون مطرح شد. این نماینده مجلس با بیان اینکه در فرآیند تصمیم‌سازی‌ها باید به اتاق‌‌ها و نهادهای مردمی بخش تعاون توجه شود، تصریح کرد: آموزش، فرهنگ‌سازی و ترویج تعاون و افزایش سهم آن در اقتصاد ملی مورد تاکید قرار گرفت.

ندیمی خاطرنشان کرد: در جریان توسعه بخش‌ها، تعاون بخش رقیب دولت و بخش خصوصی است، بنابراین نباید با درصدهای غیرواقعی برای آن عددهای دور از انتظار ارایه کرد. وی افزود: در دیدار اخیر اعضای هیات دولت هم رهبر معظم انقلاب اسلامی درباره تعاون سوالی را مطرح کردند که نشان از اهمیت این موضوع دارد، بنابراین، تعاون از نظر جایگاه باید به حدی برسد که در اقتصاد ملی مطرح شود.

رییس فراکسیون تعاون مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه سهم تعاون در اقتصاد ملی طبق برنامه ششم توسعه کشور می‌تواند افزایش یابد، گفت: مباحث مربوط به اقتصاد تعاونی در سال‌های گذشته طبق اهداف کلی مشخص شده بود، اما محقق نشد. ندیمی تاکید کرد: قرار بود بخشی از واگذاری‌ تصدی‌های دولتی با اولویت شرکت‌های تعاونی کشور تخصیص یابد که انجام نشد و از طرفی افزایش سرمایه بانک توسعه تعاون آن‌طور که موردانتظار بود، صورت نگرفته است.

وی درخصوص عملکرد ناموفق تعاونی‌های مسکن گفت: اشکالاتی در بخش تعاون کشور وجود دارد، اما تعاونی‌های موفق در بخش مسکن هم کم نیستند. این نماینده مجلس به لزوم پرداخت تسهیلات به چند نفر به‌جای یک نفر اشاره کرد و گفت: انتظار از تعاونی‌های مسکن این بود که اعضا با تجمیع سرمایه‌ اندک خانه‌دار شوند و از این جهت مورد حمایت قرار گیرند. وی گفت: اگر تسهیلات به‌جای یک نفر، به جمع تعاونی پرداخت شود، مشکلات مربوط به بازگشت سرمایه و عدم تخصیص منابع در محل موردنظر برطرف خواهد شد.


ارایه تسهیلات به تعاونی‌ها در راستای توسعه فرهنگ تعاون

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان البرز گفت: گسترش فرهنگ تعاون زمینه گسترش وحدت و همدلی و شکوفایی، ابتکار و نوآوری در جامعه را فراهم می‌کند. اسماعیل خلیلی درخصوص مزیت‌های شرکت‌های تعاونی نسبت به سایر شرکت‌های تجاری اظهار کرد: شرکت‌های تعاونی از تخفیف حق بیمه سهم کارفرما برای اعضای شاغل در تعاونی به میزان 20درصد برخوردارند. وی در ادامه افزود: شرکت‌های تعاونی از پرداخت یارانه سود تسهیلات بانکی و سایر هزینه‌های اولیه برای راه‌اندازی تعاونی برخوردار می‌شوند، همچنین صندوق سرمایه‌گذاری تعاون با شرایط آسان بازپرداخت تسهیلات بانکی تعاونی‌ها را تضمین می‌کند. این مقام مسوول از ارایه آموزش‌های رایگان مهارت‌آموزی برای اعضا، کارکنان و مدیران تعاونی‌ها خبر داد و گفت: کمک‌های بلاعوض به تعاونی‌ها در جهت اجرای طرح‌های بهبود بهره‌وری، اخذ استانداردهای ملی و بین‌المللی، طرح‌های عارضه‌یابی، اخذ ایران‌کد و... ارایه می‌شود. خلیلی همچنین از عضویت شرکت‌های تعاونی در اتاق تعاون خبر داد و تصریح کرد: شرکت‌های تعاونی عضو اتاق تعاون از مزایای بسیاری ازجمله دریافت کارت بازرگانی، مشاوره‌ها و داوری‌های حقوقی و مالیاتی و شرکت در نمایشگاه‌های داخلی و خارجی بهره‌مند می‌شوند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر