تازه‌های پتروشیمی

۱۳۹۴/۰۷/۰۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۹۴۰۸

رویکرد برد- برد سرمایه‌گذاری خارجی پتروشیمی

نیپنا عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: براساس اهداف برنامه توسعه باید سرمایه‌گذاری مناسبی در حوزه ایجاد زنجیره ارزش شود. جلیل جعفری بنه‌خلخال با بیان اینکه باید از فرصت‌ها بهترین استفاده‌ها را کرد، افزود: هم‌اکنون موضوع سرمایه‌گذاری در صنعت پتروشیمی مورد تاکید دولت و مجلس است. عضو کمیسیون انرژی مجلس، رفع مشکلات اقتصادی کشور را اولویت نخست دانست و گفت: باید در صنایعی که دچار عقب‌ماندگی شده‌اند، سرمایه‌گذاری شود تا کسب وکار در این بخش رونق یابد. بنابراین براساس اهداف برنامه توسعه باید سرمایه‌گذاری مناسبی در حوزه ایجاد زنجیره ارزش در صنعت رو به رشد پتروشیمی انجام شود. دبیر کمیسیون انرژی گفت: هم‌اکنون تلاش‌های خوبی در دولت برای تقویت صنایع نفت، گاز و پتروشیمی درحال انجام است از این رو مجلس نیز نسبت به تحقق اهداف اسناد بالادستی برای رشد اقتصادی اهتمام دارد. وی گفت: صنایع بالادستی و پایین دستی پتروشیمی از منظر ایجاد زنجیره ارزش نقش قابل توجهی دارند. از این رو می‌توان با اتکا به منابع موجود و فرصت‌ها اهداف را محقق کرد. وی با بیان اینکه شرایط ایران با پیش از تحریم متفاوت است، افزود: شرکت‌های خارجی برای حضور در طرح‌های پتروشیمی، نفت و گاز ایران باید با رویکرد برد- برد وارد شوند. چراکه ایران اهدفی مانند تولید مشترک، صادرات و انتقال فناوری را دنبال می‌کند و هرگز به بازار مصرف دیگران تبدیل نخواهد شد. ایجاد زنجیره ارزش یکی از مقوله‌های مورد تاکید مسوولان کشور برای پرهیز از خام فروشی است. از سویی تحقق این موضوع نیازمند ایجاد بسترهای مناسب مانند سرمایه‌گذاری، توسعه متوازن و... است.


67 درصد مرجان در اختیار تامین‌ اجتماعی نیروهای مسلح

شانا پتروشیمی متانول هفتم (مرجان) با بیش از 3.16درصد پیشرفت فیزیکی در مردادماه امسال بالاترین رکورد پیشرفت فیزیکی را نسبت به دیگر طرح‌های در دست اجرا در صنعت پتروشیمی به خود اختصاص داد. پتروشیمی مرجان یکی از طرح‌های فعال در منطقه دو پارس جنوبی به شمار می‌آید، این طرح هم‌اکنون براساس آمارهای موجود بیش از 35.29درصد پیشرفت فیزیکی داشته است، این درحالی است که براساس برنامه باید 36.24درصد پیشرفت می‌داشت. با راه‌اندازی این طرح، ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی کشور سالانه یک‌میلیون و٦٥٠هزار تن افزوده می‌شود، هم‌اکنون همه تجهیزات و کالاهای مورد نیاز در طرح متانول هفتم (پتروشیمی مرجان) خریداری شده است، امسال تا پایان نیمه دوم سال آینده عملیات نصب تجهیزات درطرح انجام خواهد شد.

شرکت سرمایه‌گذاری ساتا (شستان) ٦٧درصد از مالکیت سهام مرجان را دراختیار دارد و تاکنون افزون بر ٨٨٧میلیارد ریال در این طرح سرمایه‌گذاری‌ کرده است. پتروشیمی مرجان مجری طرح متانول هفتم در منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس است، این طرح یکی از مهم‌ترین طرح‌های در دست اجرای پتروشیمی کشور درمنطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس به شمار می‌رود. ارزش قرارداد واحد متانول شرکت پتروشیمی مرجان ٥٠٠میلیون یورو و با ظرفیت تولید سالانه یک‌میلیون و٦٥٠هزار تن محصول و شامل خرید لیسانس، انجام مهندسی اصولی و ارایه خدمات فنی است که بنابر توافق‌های صورت گرفته در مدت چهارسال اجرا خواهد شد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر