روی خط پالایش و پخش

۱۳۹۴/۰۷/۰۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۹۴۰۷

بنزین پالایشگاه‌ها ستاره‌دار می‌شود

شانا حسین امیر‌خامکانی، سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس گفت: توصیه این کمیسیون این است که هرچه زودتر اجرای طرح‌های توسعه پالایشگاهی تمام شود؛ زیرا با تکمیل این طرح‌ها نیاز داخل به بنزین تامین می‌شود و واردات بنزین متوقف می‌شود. مقدار کسری روزانه بنزین حدود ١٠میلیون لیتر و حجم تولید پالایشگاه‌های کشور ٦٦میلیون لیتر است. در این زمینه معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش گفته است، امیدوارم تا پایان امسال با وارد سرویس شدن طرح بنزین‌سازی پالایشگاه بندرعباس و واحد ایزومریزاسیون پالایشگاه اصفهان که به ترتیب سبب افزایش سه و یک ‌میلیون لیتری تولید بنزین می‌شود مقدار کسری بنزین به ٦ میلیون لیتر برسد. عباس کاظمی افزود: با وارد مدار شدن واحد بنزین‌سازی پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس نه‌ تنها دیگر نیازی به واردات بنزین نیست بلکه ایران در فهرست صادرکنندگان این فرآورده نفتی قرار خواهد گرفت. از سوی دیگر به سبب آنکه تولید فرآورده و جایگزینی آن با مواد خام برای صادرات از محورهای اقتصاد مقاومتی در حوزه نفت محسوب می‌شود پیوسته مورد تاکید کارشناسان است. از این‌رو غالب نمایندگان مجلس نیز بر لزوم افزایش سرمایه‌گذاری در این بخش تاکید دارند اما چون این نوع از سرمایه‌گذاری‌ها کلان محسوب می‌شوند بخش خصوصی با تنگنا در منابع مواجه می‌شود. از این‌رو کارشناسان بر این عقیده هستند که دولت نیز می‌تواند در مراحل آغازین طرح‌ها کمک‌کننده بخش خصوصی باشد.


هواپیماها بنزین باکیفیت را تجربه خواهند کرد

مهر برنامه ویژه افزایش ۲۰درصدی عرضه بنزین با استاندارد یاتا به ایرلاین‌های بین‌المللی در دوران پساتحریم کلید خورد که با اجرای آن، ایران به یکی از بزرگ‌ترین صادرکنندگان سوخت هوایی جهان تبدیل می‌شود.

در شرایط فعلی ایران یکی از بزرگ‌ترین تولید‌کنندگان سوخت انواع هواپیماهای مسافربری، باری، آموزشی، سمپاشی، جت و انواع بالگردهاست.

بر این اساس از چند سال گذشته تاکنون با بهره‌برداری از مرحله دوم فاز سوم طرح توسعه و نوسازی پالایشگاه نفت آبادان، پس از حضور ایران در جمع کشورهای صادرکننده سوخت جت و هواپیماهای مسافربری، امکان خودکفایی در تامین بنزین هلی‌کوپتر و انواع هواپیماهای آموزشی و کشاورزی هم فراهم شده است. علاوه بر این هم‌اکنون در کنار عرضه ATK، سوخت مورد نیاز هواپیماها و بالگردهای نظامی و انتظامی٤ JP، بنزین

١٠٠ LLمورد نیاز هواپیماهای پیستونی (احتراق داخل) و سوخت مورد نیاز هواپیمای VH هم در داخل کشور تولید و عرضه می‌شود. از سوی دیگر، با وجود افزایش ظرفیت تولید انواع سوخت هواپیما مطابق با آخرین استانداردهای جهانی و به ویژه انجمن بین‌المللی حمل‌ونقل هوایی (یاتا) اما در طول سه سال گذشته تاکنون به دلیل اعمال تحریم‌های بین‌المللی میزان فروش سوخت ایران به شرکت‌های هواپیمایی و ایرلاین‌های بین‌المللی به‌شدت کاهش یافته است.


رشد 227درصدی فرآورده‌های نفتی با استاندارد E4

مهر مدیرعامل شرکت ملی خطوط لوله و مخابرات نفت ایران با اشاره به افزایش ۲۲۷درصد انتقال و توزیع بنزین و گازوئیل یورو۴ در سال جاری، از آغاز دور جدید مذاکرات با چند شرکت نفتی هلندی و آلمانی خبر داد. جعفری نسب مهم‌ترین دلیل کاهش حجم انتقال فرآورده‌های نفتی به ویژه بنزین و گازوئیل را افزایش ظرفیت تولید گاز و گازرسانی بیشتر به صنایع و نیروگاه‌ها عنوان کرد و افزود: در طول ۶ ماهه نخست سال جاری بیش از 26.6میلیارد تن کیلومتر نفت و فرآورده نفتی از مسیر خطوط لوله جابه‌جا شده است که در مقایسه با مدت زمان مشابه سال گذشته کاهشی حدود ۵ درصدی نشان می‌دهد. این مقام مسوول با اشاره به انتقال حدود 10.1 میلیارد تن کیلومتر فرآورده نفتی و 16.5میلیارد تن کیلومتر نفت خام تصریح کرد: در مجموع از ابتدای سال جاری تاکنون حجم انتقال گازوئیل حدود ۴۱ درصد و نفت کوره حدود ۸ درصد کاهش یافته که افزایش گازرسانی و کاهش مصرف سوخت مایع در صنایع و نیروگاه‌ها مهم‌ترین دلیل این کاهش بوده است.

وی در ادامه از جهش عرضه بنزین و گازوئیل پاک با استاندارد یورو ۴ اتحادیه اروپایی در سطح کشور خبر داد و یادآور شد: از ابتدای سال جاری تاکنون عرضه بنزین ۱۲۱درصد و گازوئیل ۱۳۷درصد و در مجموع عرضه فرآورده‌های نفتی با استاندارد یورو ۴ اتحادیه اروپا حدود ۲۲۷درصد افزایش یافته است.

مدیرعامل شرکت ملی خطوط لوله و مخابرات نفت با یادآوری اینکه هم‌اکنون به‌طور متوسط روزانه ۳۳۰ میلیون لیتر نفت و فرآورده نفتی در کشور از مسیر خطوط لوله انتقال داده می‌شود، تاکید کرد: سرانه فعلی انتقال نفت و فرآورده نفتی به ازای هر شهروند ایرانی حدود ۴ لیتر تخمین زده می‌شود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر