جدال آب در آینده‌ای نزدیک

۱۳۹۳/۰۶/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۹۴۰

شیروان در مورد بررسی چالش آب و منابع طبیعی، اضافه کرد: در افق 1400 با شدت یافتن کمیابی آب جدال‌ها میان مصرف‌کنندگان آب بین مناطق کشور برای دسترسی به آب، تشدید شده و به معضلات زیست محیطی و بحران‌های اجتماعی دامن زده خواهد شد.

وی ادامه داد: آنچه امروز در برخی مناطق شاهد آن هستیم هشداری برای گسترش بحران‌های آتی است. با عنایت به‌موارد فوق، توجه جدی سازگاری با شرایط طبیعی و اقلیم در تامین و مصرف آب و ذخایر زیستی یک راه‌حل عقلایی، پایدار و بلندمدت است که با مدیریت توام و پویای تقاضا و عرضه با مشارکت نهادهای دخیل (دولتی‌ها) و ذی‌نفع مردم به‌صورت همزمان و هماهنگ امکان می‌یابد.

عضو جامعه مهندسان مشاور ایران در خصوص روند رشد جمعیت، افزود: طبق آمار استخراج شده از سوی بانک جهانی روند رشد جمعیت ایران 1.3درصد است، در صورتی که میانگین جهانی 1.2درصد است. روند رشد جمعیت ایران در سال 2050 به نیم درصد می‌رسد در حالی که میانگین رشد جهانی 1.3درصد خواهد بود، یعنی فاصله روند افزایشی جمعیت ایران از میانگین جهانی بیشتر خواهد شد.

شیروان درخصوص رابطه جمعیت با منابع آب، گفت: اکنون آسیا 60.5درصد جمعیت جهان را در خود جای داده است و 36درصد آب جهان را دارد اما در ایران با وجود اینکه یک درصد جمعیت جهان را داریم تنها 0.3درصد منابع تجدیدپذیر دنیا را اختیار داریم و هر سال این درصد در حال کاهش است و تا 10 سال آینده به‌بحران آبی جدی می‌رسیم. وی گفت: سرانه آب شیرین ایران از سال 1960 تا 2025 کاهش پیدا کرده که اکنون700 لیتر سرانه ماست در صورتی که میانگین و مرز تنش آبی جهان یک هزار و 700لیتر است بنابراین ایران سال‌هاست که از این مرز عبور کرده است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر