دورخیز فرانسه برای خرید گاز ایران

۱۳۹۴/۰۷/۰۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۹۳۸۴

گروه انرژی

در حالی که هنوز در میان مسوولان ارشد وزارت نفت در زمینه چگونگی و چرایی صادرات گاز به اروپا اختلاف نظر وجود دارد روز گذشته خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی به نقل از منبعی که نخواسته بود نامش فاش شود از تمایل فرانسه برای خرید گاز از ایران خبر داد. در متن این خبر آمده بود که مقامات یک شرکت بزرگ فرانسوی اعلام کردند که تمایل دارند پس از رفع تحریم‌ها، در پروژه‌های گازی ایران حضور یافته و سرمایه‌گذاری کنند. فرانسوی‌ها که سابقه فعالیت در صنعت گاز ایران را در کارنامه خود دارا هستند، مذاکراتی را برای از سرگیری فعالیت در ایران آغاز کرده‌اند. یکی از مقام‌های بلندپایه انجی که به تهران سفر کرده بود پس از دیدار با یک هیات از وزارت نفت ایران گفت: ما امیدواریم که همه مسائل مربوط به لغو تحریم‌ها انجام شود و بتوانیم به ایران که پیش‌تر در آن فعالیت داشتیم، بازگردیم.

وی افزود: ما از رویدادهای مثبتی که در ایران از زمان توافق هسته‌یی تهران و قدرت‌های جهان در وین رخ داد، بسیار خرسندیم و مایل هستیم به زودی به این کشور برگردیم. این مقام بلندپایه شرکت انجی که خواست نامش فاش نشود، گفت: ما به ایران به عنوان یک کشور بزرگ با ذخایر عظیم گاز طبیعی و توانمندی‌های فنی بسیار برای توسعه می‌نگریم. همچنین ایران کشوری مهم در تامین گاز طبیعی است و ما به دنبال خرید گاز این کشور در زمان مناسب هستیم. وی تصریح کرد: انجی باید مطمئن شود که شرایط برای ورود به ایران مساعد است و مشکلی از نظر قانونی برای این شرکت ایجاد نمی‌شود. این مقام شرکت انجی گفت: تا فراهم شدن شرایط حضور در ایران به گفت‌وگوها ادامه می‌دهیم تا به محض برداشته شدن محدودیت‌های بین‌المللی فعالیت خود را در ایران آغاز کنیم. مقام‌های چند شرکت برجسته نفتی ایران و فرانسه هفته گذشته با هم دیداری داشتند تا درباره فرصت‌های سرمایه‌گذاری ایران پس از تحریم‌ها گفت‌وگو کنند.

نمایندگان فرانسوی در دیدار روز سه‌شنبه هفته گذشته بخشی از یک هیات ١٦٠نفره بودند که شامل نمایندگان شرکت‌های توتال و تکنیپ می‌شدند و به ریاست وزیر کشاورزی فرانسه و وزیر ایالتی تجارت خارجی این کشور به تهران آمده بودند؛ این دیدار تنها دو روز پس از دیدار وزیر نفت ایران و رییس اکتشاف و تولید توتال انجام شد. انجی یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌ها در عرصه گاز طبیعی در اروپا و جهان است و در زمینه‌های مهندسی قطعات، تولید برق و زنجیره تولید گاز طبیعی فعال است. تا پیش از تحریم‌ها این شرکت قراردادهای مختلفی را برای فعالیت در ایران تدارک دیده بود که با برخورد به وضع تحریم‌ها اجرای آنها به تعویق افتاد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر