توافق ایران و برزیل برای سرمایه‌گذاری مشترک

۱۳۹۴/۰۷/۰۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۹۳۵۴

رییس‌جمهور در دیدار با مدیران اقتصادی امریکا: اقتصاد، راهی برای کاستن فاصله ایران و امریکا است

گروه ایران|

«از نظر ایران مانعی برای حضور رقابتی سرمایه‌گذاران و شرکت‌های امریکایی در اقتصاد ایران وجود ندارد.» این جمله بخشی از صحبت‌هایی است که رییس‌جمهور در نخستین روز سفرش به نیویورک و در دیدار با مدیران و مجریان ارشد رسانه‌های امریکایی و بین‌المللی مطرح کرده است. جمله‌یی که روز گذشته در دومین روز سفر به نیویورک در دیدار با مدیران «اقتصادی و صنعتی» امریکا به گونه‌یی دیگر، تکرار شد و روحانی اعلام کرد که «شرکت‌های امریکایی نیز می‌توانند از فضای پساتحریم بهره بگیرند.» به نظر می‌رسد «تلاش برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی» مهم‌ترین راهبرد رییس‌جمهور و هیات همراه در سفر به نیویورک باشد، موضوعی که اگر نگوییم اولویت نخست، ولی قطعا در کنار مباحثی چون اجرای برجام، مقابله با داعش، بحران سوریه، مساله پناهجویان و... از مهم‌ترین برنامه‌های سفر رییس‌جمهور و تیم همراه را تشکیل می‌دهد. ردپای این راهبرد اقتصادی برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی در جریان ملاقات روز گذشته روحانی با «رییس‌جمهور برزیل» نیز به عینه مشاهده شد و «دیلماروسف» اعلام کرد که برازیلیا آماده سرمایه‌گذاری مشترک با تهران است. عصر روز گذشته نیز روحانی به اجلاس سران توسعه پایدار 2015 رفت تا دیدگاه‌های ایران درخصوص فرآیند توسعه پایدار را تشریح کند. رییس‌جمهور همچنین روزگذشته با دبیرکل سازمان ملل متحد دیدار و درمورد مهمترین موضوعات منطقه‌ای و بین‌المللی گفت‌وگو کرد. ظریف نیز روز گذشته به دیدار موگرینی رفت و دو طرف پس از گفت‌وگو یک بیانیه درباره برجام و مناسبات ارتباطی ایران و اروپا صادر کردند.


برطرف شدن موانع احتمالی

در میان ملاقات‌های روز گذشته روحانی با چهره‌های سیاسی و بین‌المللی در نیویورک، دیدار با مدیران اقتصادی و صنعتی امریکا، هرچند بازتاب چندانی در رسانه ملی نداشت، اما انعکاس فراوانی در رسانه‌های گروهی جهانی پیدا کرد.

رییس‌جمهوری در این دیدار که بامداد روز گذشته به وقت تهران برگزار شد با تاکید بر اینکه تهران برای حضور شرکت‌های امریکایی منعی ندارد، گفت: «این شرکت‌ها می‌توانند در فضایی رقابتی از شرایط پساتحریم، برای سرمایه‌گذاری و انتقال فناوری به ایران بهره بگیرند. فضای پساتحریم، شرایط جدید اقتصادی و سیاسی را فراهم کرده که شرکت‌های بزرگ تجاری، اقتصادی و صنعتی باید از آن استفاده کنند. دولت یازدهم از آغاز فعالیت خود به اصلاح اقتصاد کلان ایران پرداخته و عملکرد آن به گونه‌یی بوده که موفق شده با وجود تداوم تحریم‌ها، تورم را مهار و از دوره رکود عبور کند و اقتصاد وارد دوره رونق و رشد سه درصدی شود.» روحانی با یادآوری برخی موانع احتمالی برای سرمایه‌گذاری و حضور شرکت‌های امریکایی در ایران افزود: «تردیدی نیست که این موانع و مخالفت‌ها پایدار نخواهد ماند.»


ایران به دنبال تقویت بخش خصوصی است

روحانی به تشریح گام‌های دولت برای مبارزه با فساد اقتصادی پرداخت و اظهار داشت: ایران به دنبال تقویت بخش خصوصی و کاستن منظم از سهم بخش دولتی است و معتقدیم که باید فضای رقابت در کشور گسترش یابد زیرا هر جا انحصار شکل گیرد، فساد ایجاد می‌شود. در همین راستا به دنبال تقویت دولت الکترونیک هستیم. در بخش صادرات و واردات، اقدامات گمرکی از 26روز به سه روز کاهش یافته است. رییس‌جمهوری به منابع عظیم انرژی و موقعیت ژئواستراتژیک ایران نیز اشاره کرد و افزود: «این ویژگی‌ها در کنار امنیت و ثبات در کل منطقه و خطوط ارتباطی ریلی گسترده که چین و آسیای میانه را به دریای عمان متصل می‌کند، موقعیت منحصربه‌فردی را برای فعالیت اقتصادی ایجاد کرده است.»


اعلام آمادگی شرکت‌های امریکایی

رییس‌جمهوری تصریح کرد: فضای جدیدی در ایران در عرصه‌های فناوری‌های نوین، صنایع هواپیمایی و کشاورزی ایجاد شده است. ما برنامه‌های آینده خود را شفاف با دنیا در میان می‌گذاریم و در این میان یکی از راه‌های کاستن از فاصله میان ایران و امریکا، همکاری‌های اقتصادی است. روحانی در ادامه به تشریح برنامه‌های گسترده در حوزه نفت و گاز، کشاورزی و اقتصادی پرداخت و گفت: «ایران پیوسته پایبند و متعهد به عمل به قراردادهایش با طرف‌های مقابل بوده و هست. در این فضا و در آینده، فشارهای مردم و شرکت‌ها به دولت امریکا بیشتر شده و اجازه نمی‌دهند راه کنونی ادامه یابد.»در این نشست نمایندگان شرکت‌های بزرگ امریکایی با تشریح امکانات و توانمندی‌هایشان، پرسش‌های خود را مطرح و برای حضور در بخش‌های مختلف اقتصادی ایران اعلام آمادگی کردند.


حضور کمپانی‌های برزیلی در بازارهای ایران

رییس‌جمهور صبح روز گذشته به وقت تهران در دیدار دیلما روسف رییس‌جمهوری برزیل، با بیان اینکه برزیل در میان کشورهای امریکای لاتین دارای جایگاه خاص نزد ایران است و دو کشور همواره روابط خوبی با یکدیگر داشته‌اند، گفت: «شرکت‌ها و کمپانی‌های برزیل می‌توانند در بخش‌های مختلف عمرانی و بازار سرمایه ایران حضور پیدا کنند. برزیل در بخش صنعت، صنایع فلزی و معدنی توانمندی‌های خوبی دارد و می‌تواند در این زمینه‌ها در ایران فعالیت کند.» رییس‌جمهوری با بیان اینکه ایران علاقه‌مند است همکاری‌های خود را با مجموعه بریکس که برزیل یکی از اعضای فعال آن است، توسعه دهد، اظهار داشت: «تصمیم دولت ایران بر فعال شدن بخش خصوصی است که در این راستا بخش خصوصی دو کشور می‌توانند، با یکدیگر همکاری و تعامل داشته باشند.» روحانی خاطرنشان کرد: «ایران در مرکز یک بازار 300میلیونی در کشورهای همسایه خود می‌تواند منطقه‌یی خوب و فرصتی مناسب برای سرمایه‌گذاری و همکاری‌های مشترک تجاری و اقتصادی باشد.»


حمایت برازیلیا از سرمایه‌گذاری مشترک

رییس‌جمهوری برزیل نیز با بیان اینکه معتقدیم فرصت‌های زیادی برای دو کشور در حوزه‌های مختلف تجارت، اقتصاد و فرهنگ در راستای توسعه مناسبات وجود دارد، گفت: ایران و برزیل در گذشته از تحریم‌ها رنج بردند و ما امروز از رفع سریع‌تر تحریم‌ها علیه ایران استقبال می‌کنیم.

رییس‌جمهوری برزیل با اشاره به فرصت‌های نامحدود همکاری بین دو کشور، تصریح کرد: برزیل، ایران را به عنوان قدرت منطقه‌یی می‌شناسد و علاقه‌مند به توسعه روابط تجاری و اقتصادی با این کشور است و در این مسیر از شرکت‌های ایرانی برای سرمایه‌گذاری در برزیل دعوت می‌کنیم.

رییس‌جمهوری برزیل همچنین با بیان اینکه برزیل از گسترش همکاری خود با ایران در مجموعه بریکس استقبال می‌کند، گفت: برای بنده افتخار بزرگی است تا از ایران بازدید کنم چراکه برزیل احترام فراوانی برای فرهنگ و تمدن ایران قایل است.


دور اول گفت‌وگوهای ایران و اروپا

اما همزمان با دیدارهای روحانی، محمدجواد ظریف رییس دستگاه دیپلماسی کشورمان نیز که در نیویورک بسر می‌برد، طی دیدارهای فشرده خود با مقامات و مسوولان بین‌المللی، راجع به مسایل دوجانبه و همکاری‌های بین‌المللی دیدار و گفت‌وگو کرد. وی پس از دیدار با یوکیو آمانو مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و هرالدو مونوز وزیر خارجه شیلی، با فدریکا موگرینی مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا دیدار کرد. در همین خصوص دو طرف در مورد مسایل مختلفی ازجمله پیگیری موضوع برجام و همچنین بحران‌های خاورمیانه به رایزنی پرداخته و در پایان بیانیه‌یی صادر کردند. به گزارش ایرنا، متن کامل این بیانیه به شرح زیر است:

«طرفین در این دیدار بر تعهد خود در اجرای برنامه جامع اقدام مشترک که به آغاز مسیر احیای روابط دوجانبه در زمینه‌های مختلف و همکاری در مسایل منطقه‌یی و بین‌المللی می‌انجامد، تاکید کردند. همچنین اقدامات بیشتری از طریق گفت‌وگوهای سطح بالا و در برگیرنده مسایل مورد علاقه مشترک طرفین در زمینه‌های دوجانبه، منطقه‌یی و بین‌المللی صورت خواهد گرفت.

مدیریت این مذاکرات توسط آقای مجید تخت‌روانچی معاون اروپا و امریکای وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و خانم هلگا اشمید معاون مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا خواهد بود و در این راستا نخستین دورگفت‌وگوهای طرفین قبل از پایان سال 2015 انجام خواهد شد و متعاقب آن وزرا در سال آینده میلادی با یکدیگر ملاقات خواهند کرد. درخصوص تبادل نظر پیرامون مسایل منطقه‌یی، وزیر امور خارجه ایران و نماینده عالی اتحادیه اروپایی بر لزوم پایان یافتن جنگ در سوریه که رنج و محنت زیادی بر جای گذاشته تاکید کردند. طرفین آمادگی خود را برای همکاری در چارچوب تلاش‌های سازمان ملل اعلام کرده و درباره چگونگی رسیدن به این هدف تبادل نظر کردند.»

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر