اعتراض مجلس به نحوه قیمت‌گذاری خودرو

۱۳۹۳/۰۶/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۹۳۲

در تیرماه 93، مجلس شورای اسلامی گزارشی مفصل از تحقیق و تفحص صنعت خودرو ارایه کرد. در این گزارش، ‌تخلفات خودروسازان کشور طی چند سال اخیر مورد بررسی قرار گرفت. در پی قرائت این گزارش در صحن علنی مجلس، مدیران خودروساز اعلام کردند که در خصوص این تخلفات، با ارایه مستندات، شفاف‌سازی خواهند کرد. روز گذشته رییس هیات تحقیق و تفحص از عملکرد صنایع خودروسازی کشور با حضور در شرکت سایپا در نشستی با مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا به بیان نقطه نظرات و راهکارهای برون‌رفت این صنعت از رکود کنونی پرداخت.

به نقل از پرشین خودرو، علی علیلو نماینده شبستر در حاشیه این نشست گفت: سایپا طی انجام مراحل تحقیق و تفحص همکاری بسیار خوب و ارزنده‌یی با هیات تحقیق و تفحص داشته و در طول این مدت یار و همراه این گروه بوده که جای تقدیر و تشکر دارد. وی ادامه دادن این راه را بسیار مهم دانست و گفت: در تنظیم گزارش تحقیق و تفحص فعالیت‌های تحقیقی و میدانی گسترده‌یی صورت گرفته است، یقینا در این خصوص نیاز به دریافت اطلاعاتی بوده که سایپا در این مورد همکاری خوبی با ما انجام داده است ولی مسلم آن که اجرای موارد اصلاحی که در گزارش مطرح شده، به انجام تغییر و تحولات اساسی در نگرش و عملکرد مدیران ارشد نیاز دارد و این امر بسیار مهم است. علیلو این نشست را بسیار مثبت ارزیابی کرد و گفت: موارد مطرح شده در این جلسه مورد تایید مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا بود و در این جلسه مقرر شد که کارگروهی مشترک با حضور کارشناسان دو طرف تشکیل و جزییات موارد مطرح شده مورد بررسی قرار گیرد و راهکارهای مناسب و تحول ساز برای خروج از وضعیت نامطلوب فعلی ارایه شود. این نخستین جلسه مشترک پس از ارایه گزارش هیات تحقیق و تفحص با خودروسازان بود، بنده از برگزاری این جلسه بسیار خوشحالم و از این رویکرد مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا استقبال می‌کنم چرا که در این جلسه مشترک بسیاری از واقعیت‌ها مطرح و برای تمامی آنها ارایه راهکار شد.

رییس هیات تحقیق و تفحص عملکرد صنایع خودروسازی کشور، سوءتدبیرها و بی‌انضباطی‌هایی که در چند دهه گذشته و در مقاطع مختلف در صنعت ایجاد شده را عامل مشکلات به وجود آمده در صنعت دانست و گفت: مدیریت امروز این صنعت وارث این موضوعات بوده و ادامه این روند با این‌باری که به دوش می‌کشد قطعا به سیستم و صنعت ضربه خواهد زد مگر اینکه عزم جدی بر تغییر و تحول در این زمینه وجود داشته باشد.

نماینده شبستر قیمت‌گذاری خودرو توسط شورای رقابت را مغایر با وظایف مصرح قانونی این شورا دانست و گفت: بر اساس قانون، شورای رقابت صرفا مجاز به تعیین چارچوب و دستورالعمل قیمت‌گذاری خودرو

بر اساس شرایط و مولفه‌های تاثیرگذار است و تعیین قیمت خودرو توسط شورای رقابت خارج از ضوابط کاری این شوراست. وی گفت: از صنایع مهمى که ارتباط نزدیکى با صنعت خودرو دارند مى‌توان به صنعت فولاد، آلومینیوم، مس، شیشه، لاستیک، نساجى، الکترونیک، رنگ و مواد شیمیایى اشاره کرد که به عنوان صنایع بالادستى ورودى صنعت خودرو محسوب می‌شوند و دولت و مجلس به افزایش قیمت نهاده‌های تولید خودرو واقف است، ولی آنچه که بر اساس نتایج تحقیق و تفحص به دست آمده است خودروسازان باید با برنامه‌ریزی منسجم و واقع گرا نسبت به کاهش هزینه‌های مالی خود اقدام عاجل کرده و شرکت‌های زاید یا غیرمولد یا زیانده خود را مدیریت کنند؛ بدیهی است که زیان و هزینه‌های سربار غیرمولد این شرکت‌ها به‌طور مستقیم روی هزینه‌های شرکت مادر سرشکن شده و در نهایت بر قیمت نهایی محصول تاثیر نامطلوبی می‌گذارد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر