یورش روس‌ها علیه قطعه‌سازان ایرانی

۱۳۹۳/۰۶/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۹۲۸

چین و روسیه دو کشور دوست و متحد یکدیگر هستند که رابطه اقتصادی و سیاسی خوبی با ایران دارند. پس از آنکه خودروهای چینی در بازار ایران حضور پررنگ پیدا کردند و تجربه‌های شیرینی را در این راه کسب کردند، وسوسه صادرات خودرو در دل روس‌ها نیز ایجاد شد، طی سال‌های اخیر خودروهای روسی تمایل زیادی برای ورود به جاده‌های ایران داشته‌اند و در همین راستا هفته گذشته وزیر انرژی روسیه از تولید و صادرات دو خودروساز کاماز و آواتاواز در ایران خبر داد. با اعلام این خبر به نظر می‌رسد حالا دیگر روس‌ها برای حضور در ایران مصمم شده‌اند. اما فارغ از رابطه خوب سیاسی و اقتصادی ایران و روسیه، اینکه چقدر این خودروها می‌توانند به توسعه صنعت خودروی کشور کمک کنند جای سوال دارد؟ به‌هرحال به مساله واردات خودروهای روسی و تولید این خودروها در کشور دو نوع نگاه وجود دارد. برخی با بدبینی به این مساله می‌نگرند و به نظرشان روسیه در صنعت خودرو چندان هم از ایران پیشتاز نبوده و نمی‌تواند به خودروسازی کشور کمک کند. خودروهای روسی باتوجه به اقلیم و شرایط جوی سخت روسیه، خودروهای بادوامی هستند اما متاسفانه دارای فناوری بالایی نیستند و از نظر ظاهری در مقایسه با خودروهای چینی جذاب نیستند که همه این عوامل نشان از عدم موفقیت این خودروها در ایران است.

البته نگاه قطعه‌سازان نیز به این خبر خوش‌بینانه نیست و به نظر آنها صنعت خودروی کشور از تحریم‌های اقتصادی دچار آسیب شده و نیاز امروز این صنعت حمایت است تا بتوانند در ارتباط با کشورهایی که دارای دانش روز خودرویی هستند سطح کیفی خودروهای خود را بالا ببرند. امروزه این صنعت به‌واسطه هزینه‌های تحمیلی و فشارهای وارده دچار خسارت شده است و همکاری با کشورهایی که جایگاهی در دنیا از لحاظ خودروهای سواری ندارند نمی‌تواند دردی از صنعت خودروی کشور را درمان کند و ورود خودروهای روسی آنها را متضرر می‌کند.

البته برخی با نگاهی خوش‌بینانه به این مساله می‌نگرند. آنها می‌گویند رابطه سیاسی و اقتصادی ایران و روسیه، سال‌ها رابطه خوبی بوده است و می‌تواند این اقدام به کمک دو کشور بیاید و حتی به صادرات خودرویی کشور کمک کند همچنین باتوجه به نزدیکی دو کشور امنیت اقتصادی، در رابطه با روس‌ها، در شرایط تحریم، بیشتر از رابطه با کشورهای غربی است. به نظر آنها خودروهای روسی از خودروهای چینی ضعیف‌تر نیستند و می‌توانند نیاز بازار خودروی ایران را تامین کنند.

حسین گروسی نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به وضعیت صنعت خودروی کشور و لزوم صادرات خودرو به کشورهای همسایه به «تعادل» گفت: در بحث خودروسازی باید به این مساله دقت کنیم که اگر می‌خواهیم خودرو به کشورهای همسایه صادر کنیم باید میزان تیراژ را بالا ببریم زیرا به‌دلیل تیراژ پایین قیمت خودرو بالاست. باید روی این موضوع مطالعه شود و بازار را در نظر بگیریم و این خودروها را در جاده‌های ایران تست کنیم.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس درخصوص اینکه آیا حضور خودروهای روسی تاثیر مثبتی در خودروسازی ایران دارد؟ گفت: درحال‌حاضر نمی‌توان راجع‌به این مساله اظهارنظر کرد.

وی در ادامه تاکید کرد: در خودروسازی چند عامل مهم را باید در نظر گرفت که این عوامل ازجمله کیفیت، قیمت تمام‌شده، بهره‌گیری از فناوری روز در خودرو است. به نظر نمی‌رسد خودروهای روسی این عوامل را داشته باشند.

گروسی افزود: با مونتاژ خودرو روسی در ایران اصلا موافق نیستم. ما در خودروسازی باید با سایر کشورها مشارکت داشته باشیم و از نظر علمی و فناوری آنها را بسنجیم. باتوجه به اینکه ما در کشور خود خودروسازی و قطعه‌سازی داریم. باید نحوه فعالیت در کشورهای دیگر را در نظر بگیریم و نه به صرف اینکه با دو کشور رابطه خوبی داریم کشورهای دیگر را در نظر نگیریم. ما بازار کشورهای همسایه را نیز باید در نظر بگیریم و هزینه، استهلاک جاده‌ای، مصرف سوخت و دیگر عوامل را نیز بسنجیم و ببینیم آیا در ایران جواب می‌دهد.

وی ادامه داد: البته که امنیت و زیبایی هم نکات مهمی در خودروسازی است که باید روی آنها مطالعه کنیم و ببینیم خودروهای روسی آیا این موارد را دارند؟

این نماینده مجلس افزود: در هر صورت ما باید با سایر کشورها مشارکت داشته باشیم و هیچ فرقی نمی‌کند روسیه یا فرانسه. با مونتاژ مخالفم و به‌نظر من رونقی برای اقتصاد ایران ندارد.

به‌نظر می‌رسد برخلاف واردات، ایران در صادرات خودرو به روسیه بتواند موفق‌تر باشد با توجه به اینکه از نظر سطح تکنولوژی ایران به‌مراتب از روسیه پیشتازتر است و در گذشته هم این اتفاق افتاده و خط تولید تندر90 توسط متخصصان ایرانی در روسیه راه‌اندازی شد. البته این به‌معنای آن نیست که صنعت خودروی روسیه به‌طور کلی ضعیف است به‌هر‌حال روسیه در تولید خودروهای سنگین و نظامی حرفی برای گفتن دارد اما نکته مهم این است که به‌رغم رابطه خوب ایران و روسیه در مسایل اقتصادی و سیاسی راه‌اندازی تولید خودروی روسی در ایران هیچ کمکی به صنعت خودرو کشور نمی‌کند و لازم است ما با کشورهایی با فناوری پیشرفته‌تر مشارکت داشته باشیم تا به توسعه صنعت خودروی کشور کمک کند و سطح کیفی و کمی خودروهای داخلی

را ارتقا دهد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر