اخبار شهرستان‌ها

۱۳۹۴/۰۷/۰۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۹۲۵۶

فعالیت پتروشیمی شازند با بیش از ظرفیت اسمی

پتروشیمی شازند هم‌اکنون با ١٠٠,٣درصد ظرفیت اسمی خود در حال تولید محصولات پتروشیمی است.

ظرفیت اسمی پتروشیمی شازند سالانه بیش از ١,٤٦میلیون تن است که براساس آمارهای موجود از این میزان تا پایان تیرماه امسال بیش از ٥٠٠هزار تن تولید شده است.

این پتروشیمی با تولید ماهانه حدود ١٢٥هزار تن محصول در کشور توانسته ٣,١٩درصد از تولید کشور را به خود اختصاص دهد.

به گزارش روابط عمومی شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران، پتروشیمی شازند در تهیه و تولید انواع مواد و فرآورده‌های پتروشیمی ازقبیل پلی‌اتیلن، پلی‌پروپیلن، بوتادین، پلی‌بوتادین، اسیداستیک، وینیل‌استات، اتیلن‌اکساید و اتیلن‌گلیکول‌ها، ۲-اتیل‌ هگزانول و بوتانل‌ها، اتانول‌آمین‌ها فعالیت می‌کند.

مجتمع پتروشیمی شازند (اراک) یکی از طرح‌های استراتژیک و زیربنایی کشور است که درراستای سیاست راهبردی و اصولی توسعه صنعت پتروشیمی، با اهداف مهمی ازقبیل تامین نیاز صنایع داخلی کشور به محصولات پایه پلیمری و شیمیایی، تربیت نیروهای کارآمد انسانی برای توسعه آینده این صنعت و انتقال دانش فنی، در سال١٣٦٣ توسط شورای عالی اقتصاد به تصویب رسید و در سال١٣٦٩ رسما عملیات این طرح عظیم و ملی آغاز و در سال١٣٧٢ فاز اول آن به بهره‏برداری رسید.

این مجتمع با داشتن ١٥واحد تولیدی فعال، ترکیبی کم‌‌نظیر از محصولات پلیمری را در سبد محصولات خود عرضه می‌کند و باتوجه به انحصار تولید بعضی محصولات حیاتی ازقبیل اکسیداتیلن، وینیل‌استات، دواتیل هگزانول، نرمال بوتانول، ایزو بوتانول، اتانول آمین‌ها، اتوکسیلات‏ها و پلی بوتادین رابر، نقش این مجتمع در تامین نیازهای راهبردی صنایع مختلف کشور را می‌توان بی‌‏نظیر دانست.

هفته دفاع مقدس یادآور حماسی‌ترین لحظه‌های تاریخ یک ملت است

مهدی عبوری طی پیامی آغاز هفته دفاع مقدس را گرامی داشت. متن پیام بدین شرح است:

بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم

در آستانه سالروز آغاز جنگ تحمیلی و هفته پرشور و شکوه دفاع مقدس با عرض سلام و احترام به ارواح پاک شهیدان از صدر تا همیشه تاریخ و گرامیداشت هفته‌یی که یادآور حماسی‌ترین لحظه‌های تاریخ ملت ما محسوب می‌گردد، جای آن دارد که خاطرنشان شود نفس برگزاری هفته دفاع مقدس نه تنها یادآور شور، شکوه، ایثار و صلابت ملت ماست بلکه فرصتی است برای تجدید عهد و پیمان با همه و همه آنانی که برای سرفرازی میهن و بالندگی اسلام ناب محمدی از هیچ مجاهدتی دریغ نورزیدند، بنابراین باید کوشید تا ضمن پاسداشت تمامی ایثارگری‌ها، جانفشانی‌ها و ایستادگی‌ها در حماسه جنگ تحمیلی به بازخوانی رمز و راز این حماسه بی‌تکرار پرداخت و آن را تا همیشه تاریخ آویزه گوش جان‌های بیدار کرد.

بارش‌های اخیر زخم خشکسالی

گلستان را ترمیم نکرد

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب گلستان گفت: بارش‌های اخیر نیز باتوجه به شرایط خشکی که بر خاک استان حاکم بوده و کمبود بالای آب نتوانست مرهمی بر زخم کهنه خشکسالی در گلستان باشد.

به ظاهر سرسبز، معتدل و پرباران گلستان چند سالی است که در پی کاهش نزولات جوی با بحران کم‌آبی، خشکسالی و چالش تامین آب برای بخش‌های مختلف ازجمله خانگی و کشاورزی مواجه است.

این کمبودها که با عدم مدیریت مصرف در این دو بخش همراهی می‌شود هر روز نگرانی از آسیب‌های کمبود آب را در استان بیشتر کرده و هیولای خشکسالی را بزرگ‌تر می‌کند.

براساس اعلام آبفا گلستان، محمدهادی رحمتی بااشاره به بارش‌های مطلوب شهریور ماه امسال اظهار داشت: اما نگاهی گذرا به آمارها نشان می‌دهد میزان بارندگی و ریزش برف در سال آبی جاری (اول مهر93 تا 31شهریور 94) تاکنون در مقایسه با سال‌های گذشته کاهش چشمگیری داشته و استان گلستان به‌ویژه در شهرهای گرگان و گنبدکاووس در سال آینده با چالش کمبود آب آشامیدنی مواجه خواهد بود.

وی ادامه داد: کمبود بارش‌ها و کاهش روان‌آب‌ها، رشد ناموزون جمعیت و افزایش حاشیه‌نشینی در شهرها، انطباق نداشتن طرح‌های توسعه‌یی با مدیریت آب و اتکا نکردن به طرح‌های آمایش سرزمین، چالش‌های مدیریت آب را جدی‌تر کرده است.

رحمتی تصریح کرد: شاهرگ توسعه در بخش‌های گوناگون آب است و ضرورت دارد با مدیریت مصرف و استفاده بهینه آب در بخش خانگی، کشاورزی و صنعتی به رفع مشکلات این حوزه کمک و در مسیر توسعه گام برداشته شود.

وی همچنین پیشنهاد می‌دهد که برای مقابله با خشکسالی و کاهش اثرات آن و جبران عقب‌ماندگی استان در ارائه خدمات آب و فاضلاب نیازمند توجه جدی به تکمیل طرح‌های ملی آبرسانی، بهره‌مندی از آب‌های سطحی و سدهای استان، تقویت اعتبارات بخش فاضلاب برای حفظ محیط‌زیست و منابع آب در دسترس، استفاده از منابع آب غیرمتعارف با کمک آب‌شیرین‌کن‌ها، باروری ابرها، قیمت‌گذاری اقتصادی آب و افزایش بهره‌وری آب در بخش‌های کشاورزی، شرب و صنعت است.

گلستان علاوه بر بحث گردشگری بودن باتوجه به طبیعت و جغرافیای طبیعی خود، یکی از قطب‌های تولید محصولات کشاورزی کشور به‌ویژه در بخش غلات و دانه‌های روغنی است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر