فرانسوی‌ها سهامدار یکی از اپراتورهای ایرانی

۱۳۹۴/۰۷/۰۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۹۲۵۰

واعظی با تاکید بر اینکه ایران در روابط بین‌الملل خود دنبال روابط عادلانه و منصفانه‌یی که از هر لحاظ منافع کشور در آنها دیده شده، اظهار کرد: اپراتور اورنج فرانسه درحال حاضر با یکی از اپراتورهای ایرانی درحال مذاکره است تا شاید بتواند از این اپراتور سهمی داشته باشد اما اکنون نمی‌توان درباره جزییات این موضوع نکته‌یی اعلام کرد و لازم است تا زمانی که این بحث به نتیجه نرسیده از ارائه جزییات آن خودداری شود.

محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات روز گذشته میزبان وزیر تجارت خارجی و گردشگری فرانسه بود و درقالب بازدیدی میان دو وزیر، مذاکرات مختلفی صورت گرفت.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از تعریف رویکردهای چهارگانه برای مذاکره با فرانسه خبر داد و گفت: در یکی از این زمینه‌ها مذاکراتی درباره مشارکت این کشور درساخت ماهواره ملی ایران انجام شده است.

پس از انجام این مذاکرات محمود واعظی درجمع خبرنگاران اظهار کرد: پس از توافق وین، دیدارهای مختلفی با کشورهای متعدد داشتیم اما فرانسه جزو کشورهایی بود که اقبال خوبی نشان داد و برای همکاری پس از دوره تحریم‌ها تلاش کرد به سرعت گذشته را جبران کند.

وی پروژه‌های تحقیقی درخصوص امنیت و کیفیت شبکه را از دیگر مباحث مورد بحث برشمرد و گفت: شرکت اورنج که یکی از اپراتورهای بزرگ فرانسه است که در 28 کشور دنیا حضور دارد به عنوان یکی از این شرکت‌ها میهمان ایران است که در زمینه همکاری‌های بیشتر این اپراتور با اپراتورهای ایرانی نیز مذاکراتی صورت گرفته است.

وزیر ارتباطات کشور همچنین یادآور شد: از سال‌های گذشته درمباحثی مانند تولید سیمکارت و کارت‌های هوشمند از محصولات فرانسوی استفاده می‌شده و حال قرار بر آن است که کمیسیون مشترکی درحوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات و امور فضایی میان دوکشور تشکیل شده و امور مختلف به واسطه آن پیگیری شود.

وی با بیان اینکه وزیر این کشور به همراه هیاتی متشکل از شرکت‌های بزرگ اقتصادی فرانسه راهی ایران شده، اظهار کرد: در میان این شرکت‌ها 8 شرکت درحوزه مخابرات و ماهواره فعالیت دارند که با این شرکت‌ها و وزرای میهمان مذاکرات متعددی در زمینه ارائه مشاوره برای ساخت ماهواره ملی و سنجش از راه دور و پرتاب آنها صورت گرفت.

وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش در پاسخ به این سوال که‌ آیا درمذاکرات با این کشورها کیفیت خدماتی که می‌توان از آنها گرفت مورد توجه قرار می‌گیرد، توضیح داد: ممکن است در گذشته به دلیل تحریم‌ها گاه تجهیزاتی با کیفیتی کمتر خریداری شده باشد اما اکنون تلاش بر آن است که محصولاتی با بهترین کیفیت‌ خریداری شود البته حتی درگذشته هم گاه تجهیزات مخابراتی ما به گونه‌یی بود که در موارد متعدد BTSهای ما با آنچه درکشورهای اروپایی مورد استفاده قرار می‌گرفت، یکسان بود.

واعظی درعین حال متذکر شد: علاوه بر این با توجه به آنکه از شرکت‌هایی مانند ایرباس هم نماینده‌هایی در این جمع حضور داشت، قرار بر آن شد که مذاکرات مدیران این شرکت با سازمان فضایی ادامه داشته باشد.

واعظی همچنین متذکر شد: در این مذاکرات دو نکته به عنوان تسهیل‌کننده پروژه‌ها مورد توجه قرار گرفت که نخستین آنها بحث محدودیت‌های بانکی ایران بود که لازم است این مساله به حالت عادی خود برگردد.

وی ادامه داد: مورد دوم نیز به بحث بیمه فرانسه مربوط می‌شد که لازم است این بیمه برای ایران نیز فعال شود چراکه در غیر این صورت مذاکرات صورت گرفته عملیاتی نخواهد شد.

وزیر ارتباطات کشور در پاسخ به این سوال که با وجود مذاکرات متعدد صورت گرفته به نظر می‌رسد نتیجه خاصی از این مذاکرات حاصل نمی‌شود، توضیح داد: اکنون مذاکراتی که صورت می‌گیرد به پروژه‌ها و طرح‌های کلان بزرگ مربوط می‌شود. حال باید به این نکته توجه داشت، زمانی که بحث درباره طرح‌ها و پروژه‌های بزرگی مانند ماهواره یا نفت است قطعا زمان مذاکرات کمی به طول خواهد انجامید.

وی ادامه داد: اکنون تازه یک تا دوماه است که هیات‌هایی شروع به رفت‌وآمد به ایران کرده‌اند اما گویا مخالفان تنها نیمه خالی لیوان را دیده و تنها به انتقاد می‌پردازند درصورتی که طی این ماه‌ها این همه مسوول و شرکت خارجی به ترتیب راهی ایران شده‌اند. برهمین اساس باید به این دوستان گفت که کمی برای انتقاد صبوری به خرج دهند.

وزیر تجارت خارجی و گردشگری فرانسه نیز با اشاره به اینکه توافقات هسته‌یی موجب شده تاریخ جدیدی میان دوکشور ایران و فرانسه ایجاد شود، گفت: ما می‌توانیم در تمام زمینه‌ها با یکدیگر همکاری داشته باشیم و اکنون تنوع شرکت‌هایی که راهی ایران شده‌اند، گویای آن است که زمینه‌های متعددی برای فعالیت میان دوکشور وجود دارد.

وی همچنین از ایجاد کمیسیون مشترک میان دوکشور خبر داد و سفر ماه نوامبر رییس‌جمهور به فرانسه را اتفاقی مهم در راستای گسترش روابط دوکشور برشمرد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر