یک هفته با تعادل

۱۳۹۴/۰۷/۰۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۹۲۱۲

«50میلیارد دلار درآمد بیشتر با ازدیاد برداشت نفت»، «افزایش تقاضای گاز طبیعی در سال2015؛ فرصتی برای ایران»، «تخطی از برنامه پنجم توسعه؛ خاموشی در سال‌های پیش رو» و «بازگشت امید به تولیدکنندگان نفت» عنوان گزارش‌های اصلی روزنامه «تعادل» در هفته‌یی که گذشت را تشکیل دادند. در ادامه بخش کوتاهی از هر یک از گزارش‌ها آمده است.

شنبه 28شهریور: 50میلیارد دلار درآمد بیشتر با ازدیاد برداشت نفت؛ از آن زمان که ایران رتبه دوم اوپک را در زمینه تولید نفت به خود اختصاص داده بود مدت زیادی نگذشته است اما جبران همین مدت کم، زمان بسیاری می‌برد. در آن تاریخ، ایران قریب به 4میلیون بشکه نفت در روز تولید می‌کرد که در ادامه و به‌و‌اسطه تحریم دچار اختلال بزرگی شد. مقامات، مسوولان و کارشناسان حوزه نفت نیز بارها تاکید کرده‌اند که چاه نفت مانند شیر آب نیست و نمی‌توان هر موقع اراده کرد شیر آب را باز و نفت تولید کرد. توقف فعالیت چاه‌های نفتی، تولید نفت دوباره از آنها را مختل می‌کند. مساله ازدیاد برداشت از چاه‌های نفتی ایران تاکنون و در ظاهر بارها مطرح شده اما حالا و با داغ شدن بحث برداشته شدن تحریم‌ها، شرکت ملی نفت ایران و کلیه شرکت‌های تابعه آن در تلاشند تا تولید نفت‌خام را افزایش داده و در نتیجه به محض باز شدن فضا برای صادرات، نفت ایران را روانه بازارهای جهانی کنند.

یک‌شنبه 29شهریور: افزایش تقاضای گاز طبیعی در سال2015؛ فرصتی برای ایران؛ ایران دومین دارنده ذخایر گاز طبیعی در جهان است و از دیدگاه بسیاری از تحلیلگران مانند فریدون فشارکی، بیش از آنکه کشوری «نفت‌خیز» محسوب شود کشوری «گازخیز» است. شاید به‌همین واسطه است که وقتی نام «عسلویه» به گوش‌مان می‌خورد بیش از هر چیزی گرمای حاصل از گاز طبیعی را در وجودمان حس می‌کنیم. برخلاف ایران که در قیمت گاز فرمولی ثابت داشته و تنها طبق تصمیم‌های دولت بهای آن به مصرف‌کنندگان مختلف ازجمله خانگی، تجاری و صنعتی، تغییر می‌کند، در دیگر مناطق دنیا قیمت گاز در بازار رقابتی تعیین می‌شود. از ژوئن سال گذشته و با آغاز موج شدید کاهش قیمت نفت، بهای گاز طبیعی در بازار نایمکس امریکا نیز رو به کاهش گذاشت. از آن زمان تاکنون بهای گاز در اغلب اوقات زیر 4دلار در هر میلیون بی‌تی‌یو بوده است.

دوشنبه 30شهریور: تخطی از برنامه پنجم توسعه؛ خاموشی در سال‌های پیش‌رو؛ صنعت برق صنعتی با حساسیت‌های بالاست. گره خوردن خروجی این صنعت با زندگی عادی مردم سبب می‌شود که مالکیت و تولید در آن از اهمیت خاصی برخوردار باشد؛ اما آن‌طور که گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس از ارزیابی عملکرد وزارت نیرو در بخش برق بین سال‌های89 تا 92 نشان می‌دهد؛ به‌واسطه عملکرد نه‌چندان مناسب در این سال‌ها، صنعت برق به لحاظ تولید در 3 و 4سال آینده دارای مشکلات جدی خواهد شد. در گزارش مرکز پژوهش‌ها در این باره آمده است: «زمانی که یک نیروگاه از آغاز به ساخت تا بهره‌برداری احتیاج دارد 4 الی 5سال است، بنابراین با ظرفیت تمام ایجاد شده در 3سال اول برنامه پنجم توسعه، حکم قانونی بند «د» ماده133 اجرا نشده است.» اما این تخطی از مهم‌ترین قانون بالادستی کشور از کجا ریشه می‌گیرد؟

سه‌شنبه 31شهریور: بازگشت امید به تولیدکنندگان نفت؛ بازار نفت نیز اکنون شبیه دنیای فلسفه شده است؛ افراد مختلف، ماهیت این بازار و آینده آن را به‌گونه‌یی متفاوت تحلیل می‌کنند. کسانی هستند که به بدبینی «شوپنهاور» در دنیای فلسفه بوده و امید چندانی به بازگشت قیمت‌های رویایی بالای 100دلاری ندارند و ازسوی دیگر کسانی هم هستند که وضعیت بازار را چندان «منفی» تلقی نکرده و احتمال تاثیر اتفاق‌های مختلف بر افزایش بهای نفت‌خام را جدی می‌دانند. افزایش یک‌درصدی بهای نفت‌خام در روز بازگشایی بازارهای جهانی بعد از تعطیلات؛ نگاه این دو طرف را مقابل همدیگر قرار داد. بعد از طی سه هفته نابسامان در بازار نفت، روز دوشنبه با بازگشایی بازارها، بهای طلای سیاه با افزایش حدود یک‌درصدی قیمت مواجه شد. درحالی که پیش از تعطیل شدن بازار، فعالان نفتی به تصمیم فدرال رزرو در زمینه افزایش 0.25درصدی نرخ بهره چشم دوخته بودند، با تصمیم برای ثابت نگه داشتن این نرخ، بازار نفت به‌واسطه کاهش حفاری‌ها در امریکا روند نسبتا صعودی به خود گرفت. به گزارش «تعادل» رویترز این اتفاق را «بازگشت امید به تولید‌کنندگان نفت‌خام» قلمداد کرده است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر