68درصد ثبت‌نام‌کنندگان مسکن مهر همچنان بلاتکلیفند

۱۳۹۳/۰۶/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۹۲۱

بالاخره دستور رییس جمهوری، اولویت‌بندی پروژه‌ها از سوی وزارت راه و شهرسازی و اعطای تدریجی از سوی وزارت نیرو توانست پروژه ملی مسکن مهر را سر‌و سامانی ببخشد. گرچه امکانات روبنایی و زیربنایی واحدهای مسکن مهر آماده تحویل کمتر از حد انتظار است. گرچه دولت خود را نسبت به متقاضیان مسکن مهر متعهد می‌داند،‌ اما تعلل دولت باعث شد کاسه صبر برخی از این متقاضیان سرریز شود و خودشان وارد عمل شوند. آنها پیشنهاد کردند که واحدهایشان تحویل دهند تا اینکه خودشان آنها را تکمیل کنند. به نظر می‌رسد، این‌بار دولت یازدهم عزمش را جزم کرده تا کار ناتمام دولت پیشین را به اتمام برساند. وزارت راه و شهرسازی نیز درصدد است، با محقق‌کردن وعده‌هایش درخصوص مسکن مهر، با حرف و حدیث کمتری، از طرح جامع مسکن رونمایی کند. در همین راستا، عضو هیات رییسه شرکت مادر تخصصی عمران شهرهای جدید کشور در مراسم افتتاح هزار و 100 واحد مسکن مهر در شهر جدید هشتگرد، از تحویل 129هزار واحد مسکن مهر یعنی حدود 32درصد پروژه به متقاضیان در کشور خبر داد. این در حالی است که به گفته وی، وزارت راه و شهرسازی به دنبال تحویل واحدهای باقی مانده تا نیمه نخست سال آینده طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته است. طبق برنامه‌ریزی‌، 35هزار واحد مسکونی تا دهه فجر امسال در شهرهای جدید کشور به مردم واگذار می‌شود و سایر واحدها درصورت همکاری بیشتر متقاضیان و دستگاه‌های اجرایی تا نیمه نخست سال آینده به بهره‌برداری می‌رسند. با این حال، روند کند احداث امور زیربنایی در این پروژه همچنان نیازمند همکاری دستگاه‌های مربوطه است.

محمد غراوی به آمار واحدهای مسکن مهر در شهرهای جدید کشور اشاره کرد و افزود: پروژه مسکن مهر با ساخت 400هزار واحد در 17شهر جدید کشور به اتمام می‌رسد که تاکنون 129هزار واحد به متقاضیان تحویل داده شده است.

وی ساخت کلانتری، مسجد، مدرسه و مراکز ورزشی و تفریحی را برای مسکن مهر شهر جدید ضروری دانست و گفت: هرچند شرکت مادر تخصصی عمران شهرهای جدید در این زمینه مسئولیتی ندارد اما تاکنون کمک‌های زیادی به امور زیرساختی مسکن مهر کرده است. وی تاکید کرد: بهره‌برداری از واحدهای باقی مانده به تکمیل آورده متقاضیان بستگی دارد، هرچه متقاضیان درخصوص واریز مبالغ آورده کوتاهی کنند روند تحویل واحدها با کندی پیش می‌رود بنابراین از متقاضیان انتظار داریم که در این خصوص همکاری بیشتری داشته باشند.


تکمیل 13هزار واحد مسکن مهر پرند

در راستای برنامه‌ریزی وزارت راه و شهرسازی برای تحویل واحدهای باقیمانده مسکن مهر، مدیر عامل شرکت عمران شهر جدید پرند از تحویل 13هزار واحد مسکن مهر این شهر تا پایان شهریور‌ماه خبر داد و افزود: در صورت گرفتن دفترچه و انجام شدن قسط‌بندی واحدها به‌متقاضیان تحویل داده می‌شود. باران هاشم‌زهی اظهار کرد: اولویت واحدهای اعلام شده به مردم و بانک مسکن انجام شده و مقدمات تقسیط این واحدها صورت گرفته است.

وی با بیان این‌که انشعاب برق و آب این واحدها کامل است، تصریح کرد:‌ فقط بعضی واحدها کنتور ندارند که وزارت نیرو دستور تامین آن‌ها را هم داده است. هاشم‌زهی در ادامه گفت: درحال حاضر بیش از 97درصد پیشرفت در واحدهای مسکن مهر پرند وجود داشته که این واحدها را به بانک مسکن معرفی کرده‌ایم و اقدامات لازم را برای دریافت دفترچه قسط انجام داده‌ایم. وی در ادامه درباره تبدیل 99ساله واحدها به خودمالکی در اولویت 13هزار واحدی شهریور اظهار کرد: اطلاع رسانی‌های کافی به مردم صورت گرفته و تعدادی از تعاونی‌ها هم اعلام آمادگی کرده‌اند و در مرحله بررسی‌های کارشناسی هستیم تا این واحدها را از 99ساله به خودمالکی تبدیل کنیم.


تکمیل پروژه مسکن مهر هشتگرد

همچنین، مدیرعامل شهر جدید هشتگرد با اشاره به افتتاح 1100واحد مسکن مهر در هشتگرد، از اتمام ساخت واحدهای مسکن مهر هشتگرد تا پایان سال خبر داد.

محمدرضا توکلی گفت: امیدواریم دستگاه‌های خدمات‌رسان برای تامین آب، برق، گاز و فاضلاب سریع‌تر عمل کنند تا بتوانیم هرچه زودتر دیگر واحدها را نیز بهره‌برداری کنیم.

وی با اشاره به پایان ساخت 10هزار واحد مسکن مهر، اظهار داشت: این 10هزار واحد در انتظار تاسیسات زیربنایی هستند و هنوز امکانات آب و برق این واحدها تامین نشده است بنابراین اگر دستگاه‌های خدمات‌رسان اقدامات زیربنایی را اجرایی کنند این واحدها هم تحویل متقاضیان می‌شود. مدیرعامل شهر جدید هشتگرد تصریح کرد: با تکمیل این واحدها 8 هزار واحد مسکن مهر که قرارداد سه‌جانبه دارند باقی می‌ماند که پیش‌بینی می‌کنیم این واحدها هم تاپایان امسال تکمیل شود. توکلی با بیان اینکه در حال برنامه‌ریزی هستیم که مسکن مهر را به اتمام برسانیم، افزود: حدود 3800 واحد هم مربوط به قراردادهای دوجانبه است که امیدواریم این واحدها هم تا نیمه اول سال 94 تکمیل شود.

وی با تاکید بر اینکه بدون خدمات زیربنایی واحدهای مسکن مهر در هشتگرد تحویل داده نمی شود، بیان کرد: تا زمانی‌که دستگاه‌های خدمات‌رسان، اقدامات خود را در این زمینه انجام ندهند امکان محوطه‌سازی وجود ندارد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر