سر ایران کلاه نرفت

۱۳۹۴/۰۷/۰۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۹۱۷۷

هنوز سنگ‌اندازی‌های دولت «مهرورز» بر سر راه برنامه‌ریزی‌هایی که برای توسعه «مترو» تهران (و سایر کلان‌شهرها) تدارک دیده می‌شد از خاطر مردم و رسانه‌ها نرفته است. زمانی که رییس دولت قبلی خیره در چشم رسانه‌های گروهی می‌گفت که با توسعه مترو از اساس مخالف است و ترجیح می‌دهد به‌جای این نوع قطار زیرزمینی از مونوریل که ترکیب جذاب‌تری دارد، استفاده شود.

بعد از انتخاب محمود احمدی‌نژاد به ریاست‌جمهوری و انتخاب محمدباقر قالیباف در قامت شهردار تهران، پروژه‌‌های شهری و عمرانی تهران به میدانی برای ابراز نظرات سیاسی دو طرف تبدیل شد و در میانه این منازعه بی‌حاصل آنچه به هیچ انگاشته شد، منافع مردمی بود که هر روز با مشکلات حمل‌ونقل، ترافیک، آلودگی هوا و... مواجه بودند.

با تشکیل کابینه تدبیر و امید و بازگشت قطار کشور به مسیر مدیریت و برنامه‌ریزی، دولت یازدهم تلاش کرد با حمایت از طرح‌های کاربردی این بخش، زمینه را برای افزایش ظرفیت‌های حمل‌ونقل مترو فراهم کند. نیمه شمالی خط3 مترو پایتخت روز سه‌شنبه در مراسمی با حضور رییس‌جمهوری، جمعی از دولتمردان، نمایندگان مجلس و... به بهره‌برداری رسید. خط3 مترو تهران که عنوان بزرگ‌ترین خط مترو خاورمیانه، با طول تقریبی 37کیلومتر و با 28ایستگاه را یدک می‌شود،

قادر است بخش قابل‌توجهی از مشکلات حمل‌ونقل تهران را سامان دهد. روحانی گفت: «در زمینه مترو می‌توانیم صادرات خدمات فنی و مهندسی داشته و در کشورهای همسایه اجرای مترو را در آینده نزدیک برعهده بگیریم.»

روحانی روز گذشته همچنین به مراسم رژه نیروهای مسلح رفت و در سخنانی اعلام کرد که ایران قصد تجاوز به هیچ کشوری را ندارد.

بازخوانی نقش هاشمی‌رفسنجانی

در احداث مترو تهران

بازخوانی تاریخچه مترو تهران و نقش آیت‌الله هاشمی در احداث این پدیده مدرن شهری، بخش ابتدایی صحبت‌های رییس دولت یازدهم را در این مراسم تشکیل می‌داد. روحانی در مراسم نیمه شمالی خط3 تهران گفت: «در بخش صنعت و مدیریت شهری کار بزرگی آغاز شده است.

در سال63 که نماینده یکی از شهرهای تهران در مجلس بودم درمورد آغاز پروژه مترو بحث بود. شاید بیشترین اصرار را جناب آقای هاشمی‌رفسنجانی داشتند. در مجلس تصمیم گرفتیم بحث مترو تهران را با جدیت دنبال کنیم. کار شروع شد و امروز گام‌های خوبی برداشته شده است.» رییس‌جمهوری با بیان اینکه در کلان‌شهر نمی‌توان موضوع حمل‌ونقل را روی زمین حل کرد، گفت: «مترو در دنیا بیش از یک قرن سابقه دارد. مترو در برخی کشورها مربوط به 140 یا 150سال گذشته است. در یک بزرگراه همه از یک نوع وسیله استفاده نمی‌کنند اما در مترو همه در قطار کنار هم می‌نشینیم.» به گفته روحانی، از لحاظ حمل‌ونقل مسافر که نیاز به یک مسیر درست و پایدار دارد، مترو بهترین است البته روی زمین هم باید کارهای بسیاری انجام شود. در هر حال مترو سریع‌تر و بهتر از هر شیوه دیگری است و از لحاظ محیط‌زیستی نیز اهمیت بسیاری دارد.

ایران حق خود را از مذاکرات گرفت

رییس‌جمهوری در ادامه صحبت‌هایش اشاره‌یی هم به دستاوردهای منحصر به فرد ایران از مذاکرات کرد. روحانی در این باره گفت: «ما حق‌مان را از این مذاکرات گرفتیم. کار بسیار بزرگی انجام شده، هرگاه زمان مناسب بود درمورد آن سخن خواهم گفت و موضوع توافق را باز خواهم کرد. این موضوع در دنیا شوخی نیست، به تعبیر آنها یک کشور در حال توسعه با 6 قدرت جهان گفت‌وگو کند و حقش را بگیرد. اینکه تیم مذاکره‌کننده می‌گوید ما برای کلمه‌کلمه جنگیدیم، حرف درستی است.»

روحانی ادامه داد: در دنیا یک نفر پیدا نمی‌شود که بگوید سر ایران کلاه رفته است. صهیونیست‌ها می‌گویند که ایران همه‌چیز را گرفته است. هیچ‌کس نیست که بگوید ایران در مذاکرات با قدرت ظاهر نشد. تاکنون پیش نیامده که سازمان ملل به کشوری بگوید حق غنی‌سازی دارد ملت ما نظر خود را به کرسی نشاند و قطعنامه‌ها را با زور و فشار منطق خود لغو کرد.»

ایران قصد تجاوز به هیچ کشوری را ندارد

رییس‌جمهور روز گذشته همچنین در مراسم رژه نیروهای مسلح با تاکید بر اینکه «پرافتخارترین دفاع ایرانیان از سرزمین خود در دفاع مقدس 8ساله تحقق یافت»، گفت: ما به ارتش، سپاه، بسیج و نیروی انتظامی و ملت بزرگ و رهبر شجاع خود افتخار می‌کنیم. ما ملتی منسجم هستیم و دست در دست هم، از همه مشکلات عبور می‌کنیم و ایرانی آبادتر و سرزنده‌تر خواهیم ساخت.

حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی در این مراسم که در جوار مرقد حضرت امام‌خمینی(ره) برگزار شد، بااشاره به اینکه «پرافتخارترین دفاع ایرانیان از سرزمین خود در دفاع مقدس 8ساله تحقق یافت»، اظهار داشت: قصد تجاوز به هیچ کشوری را نداریم اما به‌خوبی از سرزمین و کشور خود نیز دفاع خواهیم کرد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر