ظریف: شرایط امروز با قبل از برجام قابل قیاس نیست

۱۳۹۴/۰۶/۳۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۹۰۹۱

کوندرس: اراده هلند سرمایه‌گذاری در ایران است

گروه ایران

پس از حصول توافق هسته‌یی میان ایران و گروه 1+5 و خارج شدن دستگاه دیپلماسی کشور از محاق پرونده هسته‌یی، شاهد تعدد ترددهای مقامات بین‌المللی و به خصوص اروپایی به ایران بوده‌ایم. در این میان هاینس فیشر رییس‌جمهور اتریش، سیگمار گابریل معاون صدراعظم آلمان، فدریکا موگرینی مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، لورن فابیوس وزیر خارجه فرانسه و فیلیپ هاموند وزیر خارجه انگلستان از مهم‌ترین مقاماتی بودند که در چند هفته اخیر به ایران سفر کرده‌اند.

در تازه‌ترین این تحولات برت کوندرس وزیر خارجه هلند در سفری یک‌روزه وارد تهران شد تا حضور وی نخستین سفر یک وزیر خارجه هلندی در 14 سال اخیر به کشور باشد. وی در این سفر ضمن دیدار با حسن روحانی رییس‌جمهور و محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران، مهم‌ترین هدف خود را از این سفر، بسط روابط دوجانبه و احیای مناسبات میان ایران و هلند اعلام کرد.


هلند مسوول اجرای برجام در اروپا

در کنفرانس خبری مشترک میان محمدجواد ظریف و همتای هلندی وی، رییس دستگاه دیپلماسی کشورمان روابط دو کشور ایران و هلند را دارای سابقه‌یی طولانی دانست و گفت: این روابط به دلیل شرایط چند سال گذشته تا حد قابل توجهی کاهش یافته و اکنون این امکان فراهم است که با عبور از مشکلات قبل به روابط گذشته بازگردیم. ظریف افزود: در 6 ماهه اول سال آینده هلند ریاست دوره‌یی اتحاد اروپا را به عهده می‌گیرد. این دوره یکی از مقاطع مهمی است که با اجرای برجام مسوولیت سنگینی برای اطمینان از اجرای تعهدات متقابل برعهده اتحادیه اروپا خواهد بود که هلند مسوولیت آن را برعهده می‌گیرد. وی با بیان اینکه حوزه‌های همکاری اقتصادی دو کشور به صورت سنتی در زمینه نفت، گاز و انرژی بوده است، گفت: در زمینه مدیریت منابع آبی، کشاورزی و سایر موضوعاتی که هلند در آنها پیشرفت قابل توجهی داشته است می‌تواند برای منافع دو کشور و دو ملت مفید باشد که تهران و آمستردام در این بخش‌ها همکاری خواهند کرد. در حوزه سیاسی نیز ما توافق کردیم تعاملات دو کشور گسترش یابد و همچنین در حوزه‌های مختلف ازجمله مبارزه با موادمخدر و حقوق بشر که موضوعات مورد علاقه دو طرف است، ایران و هلند گفت‌وگو می‌کنند.

بی‌اعتمادی مشکل روابط ایران با امریکا

وزیر خارجه کشورمان در بخش دیگری از سخنان خود گفت: مشکل روابط ایران با امریکا، بی‌اعتمادی است که مردم و دولت جمهوری اسلامی ایران نسبت به رفتار دولتمردان امریکایی دارند. متاسفانه آنچه در ماه‌های گذشته به ویژه پس از توافق برجام توسط مقامات امریکایی برای راضی کردن منتقدان شکل گرفته، کمکی به اعتماد از دست رفته نکرده است. وی اظهارامیدواری کرد: امریکا در اجرای توافق با جدیت تعهدات خود را اجرا کند و از این مسیر بتواند مقداری از بی‌اعتمادی که طی دهه‌های گذشته ایجاد شده را رفع کند و همچنین زمینه جدیدی برای برخورد با جمهوری اسلامی ایران را نشان دهد. وزیر امور خارجه در پاسخ به سوالی درباره آثار و نتایج اجرای برجام و تاثیر آن بر مردم ایران اظهار داشت: هنوز برجام اجرایی نشده و قبل از اجرا شدن آن، حضور گسترده بنگاه‌های خارجی در ایران آغاز شده است اما باید از دو منظر به نتایج برجام و توافق ژنو نگریست. ظریف جلوگیری از گسترده شدن تحریم‌ها که توافق ژنو آن را عملی کرده و کمتر به آن توجه می‌شود را یکی از نتایج برجام دانست و گفت: شما باید این شرایط را با شرایطی که این اتفاق نمی‌افتاد، مقایسه کنید. بعد از اجرایی شدن توافق باید این آمادگی وجود داشته باشد تا نتایج مثبت به تدریج خود را نشان دهد.

مشارکت، ماهیت روابط آتی ایران و اروپا

وزیر خارجه هلند نیز در این نشست مشترک آینده روابط ایران و اتحادیه اروپا را مبتنی بر مشارکت دانست و تصریح کرد: کاهش تحریم علیه ایران می‌تواند شرایط را برای این مشارکت فراهم کند. وی افزود: سفر به ایران برای افزایش روابط سیاسی، اقتصادی و فرهنگی بین دو کشور حائز اهمیت است. کوندرس با بیان اینکه اراده دولت هلند سرمایه‌گذاری در ایران است، خاطرنشان کرد: سیاست هلند چند جانبه‌گرایی و مشارکت است و ما امروز مذاکرات بسیار خوبی با طرف ایرانی داشتیم. ما به دنبال ارتقای روابط دو کشور در زمینه‌های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی هستیم و دولت و مردم هلند و همچنین صنایع این کشور بسیار متعهد به همکاری با تهران بر اساس توافق هستند. به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی کوندرس در بخش دیگری از سخنان خود افزود: کشورهایی در اتحادیه اروپا وجود دارند که در حال تلاش برای اجرای تفاهم، اعتماد‌سازی و کاهش تحریم‌ها علیه ایران هستند و همه اینها می‌تواند شرایط را برای مشارکت فراهم کند تا ما از پیروزی سیاسی میان ایران و سایر همکاران که این توافق را امضا کردند، اطمینان حاصل کنیم. وی اضافه کرد: نهایت تلاش خود را خواهیم کرد تا این امر منجر به مشارکت بیشتر کشورها شود.

‌‌حادثه ‌مکه‌‌ تاوان ‌‌قصور دولت‌ سعودی بود

علی لاریجانی در نشست روز گذشته مجلس شورای اسلامی در نطق پیش از دستور خود درمورد حادثه مکه مکرمه گفت: کم‌توجهی و قصور دولت سعودی سبب شد در آن ساعات پرتردد این حادثه تاسف بر‌انگیز رخ دهد که منجر به فوت و زخمی شدن تعداد زیادی از رستگاران شد. دولت سعودی باید نسبت به این مساله مسوولیت‌پذیر باشد و توجه داشته باشد زمانی که همه افراد از بلاد مختلف در مکه برای حج حضور پیدا می‌کنند بهترین امکانات فراهم باشد اما این کار حداقل یک قصور بود که تاوان آن را تمامی جهان اسلام داد.

لاریجانی در ادامه به سخنان رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار با سپاهیان پاسدار اشاره کرد و یادآور شد: سخنان ایشان در این دیدار نکات بسیار عمیقی داشت که هم برای پاسداران انقلاب اسلامی و هم همه ملت هوشیار ایران حائزاهمیت بود. مهم‌تر این بود که توجه داشته باشیم در این شرایط، دسایسی علیه جمهوری اسلامی ایران وجود دارد؛ البته این دسایس از گذشته وجود داشت اما امروز شتاب بیشتری گرفته و این مهم است که همه هم‌رای بوده و به این دسایس توجه داشته باشیم.


فشار و تحریم بی‌اثر بود

جان کری وزیر امور خارجه امریکا در گفت‌وگوی مکتوب با روزنامه تایمز آوا اسراییل در پاسخ به سوالی درباره موضوع مطالعات ادعایی و دسترسی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به سایت‌های مورد درخواستش در ایران گفت: به‌عنوان بخشی از برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) ایران و آژانس برای حل تمام مسائل باقی‌مانده درخصوص برنامه هسته‌یی ایران بر سر یک نقشه راه به توافق رسیدند و ایران براساس این توافق قرار است تا 15اکتبر اقدامات لازم را انجام دهد. کری گفت: اگر ما از این توافق کنار بکشیم، متحدان ما و بیش از 90کشور در سراسر جهان که به‌طور علنی از برجام حمایت می‌کنند، دیگر ما را همراهی نخواهند کرد و ما در این میان تنها خواهیم ماند. وی در پایان با اذعان به اینکه فشار و تحریم موجب تغییر سیاست‌های ایران نشده است، گفت که کنار گذاشتن دیپلماسی و افزایش فشار نگرانی‌های ما را حل نخواهد کرد. در نبود یک توافق، ایران فعالیت‌های هسته‌یی خود را که طبق برجام باید متوقف کند از سر خواهد گرفت که اگر بخواهیم دوباره بر سر آنها به توافق برسیم سخت‌تر خواهد بود.


توسعه مناسبات اقتصادی ایران و ژاپن

دکتر محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان در دیدار با کنتارو سونواورا معاون وزیر خارجه ژاپن ضمن اشاره به مناسبات گسترده بین دو کشور خاطرنشان کرد: شرایط ایجاد شده پس از برجام زمینه را برای توسعه بیش از پیش مناسبات اقتصادی بین دو کشور فراهم کرده است و ژاپن با انجام سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف قادر است به موقعیت و جایگاه قبلی اقتصادی خود در ایران بازگردد. وی در ادامه بر همکاری در زمینه‌های منطقه‌یی تاکید کرد و گفت: در دیدار وزیر امور خارجه ژاپن از ایران درخصوص موضوعات منطقه‌یی گفت‌وگو خواهیم کرد. ظریف درباره ملاقات آتی نخست‌وزیر ژاپن با رییس‌جمهور کشورمان در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل تصریح کرد: این ملاقات مناسبات دو کشور را بیش از پیش توسعه خواهد داد. کنتارو سونواورا نیز با ابراز خرسندی از دیدارش از ایران گفت: ایران کشوری بزرگ و زیباست و بسیار خوشحالم که در حال دیدار از این کشور هستم. ژاپن اهمیت زیادی به روابط با جمهوری اسلامی قائل است و امیدوارم بتوانیم مناسبات اقتصادی دو کشور را افزایش دهیم. در سفر وزیر خارجه ژاپن به ایران در رابطه با موضوعات مختلف ازجمله مبارزه با داعش و چگونگی برقراری صلح در منطقه گفت‌وگو خواهیم کرد.


ضربه‌زنندگان به شرکای سابق قابل تعقیب هستند


ادامه از صفحه اول: غلامحسین محسنی اژه‌ای سخنگوی قوه قضاییه در هشتادوپنجمین نشست خبری خود، همچنین افزود: گفته شده کسانی می‌خواهند میلیاردر نفتی (بابک زنجانی) را بکشند، یک حرف ناصحیح و موجب تشویش اذهان عمومی است. شاید افرادی که چنین حرفی می‌زنند، می‌خواهند چنین کاری کنند. اگر متهم شاکی شود، این قضیه قابل تعقیب است. وی درمورد موضوع بازداشت حمید بقایی معاون رییس‌جمهوری دولت سابق تصریح کرد: از بیان جزییات اتهام معذورم، اما قرار بازداشت موقت وی تمدید شد و هنوز در بازداشت به‌سر می‌برد. اگر از لحاظ قانونی معذور نبودم بدم نمی‌آمد جزییات را مطرح کنم. اژه‌ای درمورد روند اجرای حکم سعید مرتضوی گفت: اگر محکومان علیه، 20روز پس از ابلاغ رای اعتراض نکنند، حکم قطعی می‌شود و دیگر حق اعتراض ندارند. به‌نظر نمی‌رسد در اینجا وقت‌کشی به‌نفع متهم باشد. وی درمورد مرگ شاهرخ زمانی از فعالان کارگری گفت: افرادی که در زندان متهم هستند و کسانی که محکوم می‌شوند، اگر نگوییم که ممکن است بیشتر از دیگر افراد جامعه دچار مشکل شوند حداقل مانند دیگر افراد جامعه با مشکل مواجه می‌شوند، مگر افراد آزاد سکته نمی‌کنند.


مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر