گردانی که تلاش دارد در افغانستان زنده بماند

۱۳۹۴/۰۶/۳۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۹۰۶۷


مازیار معتمدی

نیویورک تایمز

واحدی که خودکشی در کمینش است، سعی در نجات خود دارد- بعد از ششمین خودکشی در گردان قدیمی‌اش، مانی بوحورکز در تختش فرو رفت و شروع به گریه کرد. آقای بوحورکز 27ساله، عضو یکی از سخت‌ترین واحدهای ضربتی ارتش ایالات متحده در افغانستان یعنی گردان دوم هنگ هفتم دریایی بود. سال 2008 این گردان به ولایت هلمند افغانستان فرستاده شد و دور از خطوط پشتیبانی، آنها به طور مداوم کمبود آب و مهمات داشتند و تقریبا هر روز زیر آتش دشمن بودند. طی 8 ماه نبرد، این گردان صدها مبارز دشمن را کشت و بیش از هر گردان دیگر نیروی دریایی ارتش دچار تلفات شد. وقتی اعضای آن به خانه بازگشتند، بیشتر آنها دوباره وارد زندگی غیرنظامی شدند. آنها خانواده داشتند و سافت‌بال بازی می‌کردند در مدرسه درس می‌دادند و به دانشگاه‌های ارشد می‌رفتند. اما بسیاری از آنها هم تقلا می‌کردند و نمی‌توانستند آرامش پیدا کنند و برای بعضی‌ها، زجر جنگ هرگز پایان نیافت.

تقریبا 7سال بعد از ارسال آنها به افغانستان، خودکشی دارد مثل یک ویروس میان این واحد قدیمی پخش می‌شود. از 1200سرباز نیروی دریایی که سال 2008 با این گردان وارد نبرد شدند حداقل 13نفر دست از زندگی شستند که دو نفر آنها طی دوران خدمت فعال و بقیه بعد از ترک ارتش این کار را انجام دادند. میزان خودکشی این گروه تقریبا چهار برابر میزان خودکشی سربازان سابق مذکر جوان و 14برابر بیشتر از میزان خودکشی کل امریکایی‌هاست.

وحشت او را از جنوب راند. 100 سال بعد، او بازگشت- ماشین سیاه رنگی که برای آن موقعیت کرایه شده بود بیرون تالار شهر اِلی‌ویل ایالت می‌سی‌سی‌پی ایستاد. ویلچری آنجا آماده پذیرش مسافری کوچک بود که کلاه بیسبال بر سر داشت، موهایش سفید و خاکستری بودند، پوستش قهوه‌یی مکایی بود و جوراب‌هایش صورتی روشن. خانم ممی لنگ کرکلند که روی صندلی‌اش نشسته بود، نگاهی به اطراف انداخت. مدتی گذشته بود. حدود یک قرن. وقتی او 7سال داشت، خانواده‌اش به خاطر خطر کشته شدن توسط نژادپرستان از الی‌ویل فرار کرده بود. آنها سمت ایلینوی رفتند که آنجا دسته‌ دسته شورش می‌شد. سمت اوهایو که کو کلاکس کلان مشعل روشن می‌کرد. سمت غرب نیویورک که او و همسرش با هم 9 فرزند داشتند. حالا بعد از چند دهه گفتن اینکه او هرگز نمی‌خواهد می‌سی‌سی‌پی را روی نقشه ببیند، خانم کرکلند برای نخستین بار از سال 1915 تا به حال به شهر الی‌ویل بازگشته است. شهردار شهر هم برای استقبال از او حاضر شد.


واشنگتن پست

پاپ سفری برای مستحکم کردن کلیسا را آغاز می‌کند- پاپ فرانسیس مورد تجلیل کاتولیک‌ها و غیرکاتولیک‌های امریکایی است که خوش‌بینی، تواضع و لحن فراگیرتر او را پذیرفته‌اند. اما درحالی که این رهبر مذهبی 78ساله قرار است به زودی برای نخستین بازدید خود از ایالات متحده وارد این کشور شود، نظرسنجی جدید واشنگتن پست و ای‌بی‌سی نشان می‌دهد که نگاه عموم به کلیسای کاتولیک به همان اندازه مثبت نیست. این اختلاف با جمعیت زیاد کاتولیک‌هایی که برای خوشامدگویی به فرانسیس در واشنگتن، نیویورک و فیلادلفیا حضور خواهند داشت، پوشیده خواهد شد؛ افرادی که بسیاری از آنها او را به عنوان عاملی برای ایجاد تغییر می‌بینند و اکثریت کاتولیک‌ها می‌گویند کلیسا با آنها در ارتباط است؛ که نسبت به 2سال پیش که 6 نفر از هر 10نفر می‌گفتند کلیسا متوازن نیست برعکس شده است. اما در کشوری که دارد به طور ثابت از مذهب سازمان‌دهی ‌شده فاصله می‌گیرد، مدرکی دیده نمی‌شود که محبوبیت فرانسیس باعث محبوبیت هویت کاتولیک بودن شده باشد.


لس‌آنجلس تایمز

جکی کالینز 2015-1937- جکی کالینز که رمان‌های جالبش در باره زندگی‌های شخصی چهره‌های هالیوود و صنعت فیلم امریکا او را مدت چند دهه به نویسنده‌یی پرفروش بدل کرده بود، روز شنبه در لس‌آنجلس درگذشت. دلیل مرگ او سرطان سینه بود که مدت‌ها آن را مخفی نگه داشته بود. کالینز بیماری خود را از خانواده و دوستانش مخفی نگه داشته بود تا اینکه اخیرا در مصاحبه‌یی با مجله پیپل درباره آن حرف زد و گفت: «از وقتی متوجه شدم مریض هستم پنج کتاب نوشتم. زندگی‌ام را کردم. کل دنیا را گشتم». خانم کالینز که در لندن به دنیا آمده بود هنگام مرگ 77 سال داشت.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر