آیفون‌زدگی

۱۳۹۳/۰۶/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۹۰۵

کوروش شمس| هنوز آیفون 6، جدیدترین محصول کمپانی اپل، به بازار جهانی راه نیافته است که خبر می‌رسد؛ پیش‌فروش این محصول در تهران آغاز شده است. کارشناسان قیمت اولیه آیفون 6 را در تهران، 6 میلیون تومان برآورد می‌کنند و می‌گویند: قیمت این گوشی ظرف دو ماهه نخست عرضه به‌بازار کشور به‌حدود 4میلیون تومان خواهد رسید.

این در حالی است که آیفون جدید اپل در بازار جهانی با قیمت 199 دلار عرضه می‌شود که یک دهم قیمت این محصول در بازار ایران است. نکته مهم این است که به‌دلیل تبعیت اپل از قانون اعمال تحریم‌ها علیه ایران، این کمپانی هیچگونه فعالیت رسمی در بازار ایران ندارد و کاربران ایرانی آیفون هم مانند سایر محصولات این کمپانی فاقد خدمات پشتیبانی و گارانتی است.

در عین حال امکان بروزرسانی سیستم عامل و سایر برنامه‌ها و خدمات اپل نیز برای کاربران ایرانی وجود ندارد و به‌همین دلیل می‌توان گفت: آیفون اپل دست‌کم هیچ مزیت خاص و ارزش افزوده‌یی نسبت به‌سایر گوشی‌های موجود در بازار ایران ندارد.

با این وجود، سیل مشتاقان آیفون، زمینه مناسبی برخی افراد فرصت‌طلب ایجاد کرده تا از شور و هیجان طرفداران آیفون 6 سوءاستفاده کرده و اقدام به پیش‌فروش این محصول با پیش پرداخت 2میلیون تومانی کنند! آنچه در این میان بی‌پاسخ می‌ماند این سوال است که با وجود محروم بودن خریداران ایرانی آیفون از خدمات پس از فروش، گارانتی و استفاده از برنامه‌ها و امکانات آن در ایران، با کدام منطق می‌توان خرید یک محصول فاقد مزیت نسبی با قیمتی معادل 10برابر آنچه در بازار جهانی به‌فروش می‌رسد را توجیه کند؟

با این وصف نمی‌توان گفت که فخر فروشی، چشم و هم‌چشمی و آیفون زدگی، مهم‌ترین عامل انگیزشی برای تن دادن به این خرید غیراقتصادی و ناموجه است؟

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر