قهرمان، سپس قاتل و حالا نویسنده

۱۳۹۳/۰۶/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۹۰۳

مازیار معتمدی| اسکار پیستوریوس قهرمانی که با وجود نداشتن پا به‌عنوان قهرمان پارالمپیک جهان شناخته شد، انگار به انجام کارهای متفاوت علاقه خاصی دارد.

این قهرمان دوی المپیک که با پاهای مصنوعی از خیلی از دونده‌های سالم سریع‌تر می‌دود، اکنون یک‌سالی است که برای صحنه‌های حضور در دادگاه خبر ساز شده است. همه ماجرا هم از آنجا شروع شد که این مرد جوان با شلیک چهار گلوله نامزدش را کشت. او که از ابتدا اعلام کرد نیمه شب و به تصور حضور دزد در خانه به این زن جوان شلیک کرده، او را در حالی به‌قتل رساند که چند ساعت پیش از آن همسایه‌ها صدای دعوای این دو را شنیده بودند. در هر حال عمل قهرمان دیروز و قاتل یک‌سال اخیر، هفته پیش در دادگاه به‌عنوان قتل غیرعمد شناخته شد و او در حالی که با فوجی از محافظان از دادگاه خارج می‌شد و اشک می‌ریخت به‌خبر یک مطبوعات جهان در روزهای اخیر بدل شد. با این حال این موج خبری انگار برای قهرمانی که به خبرساز بودن عادت کرده کافی نبود چون او بعد از همه این حرف‌ها اعلام کرده می‌خواهد همه این وقایع را در قالب یک کتاب منتشر کند.

هر چند ناظران معتقدند فشار یک‌سال اخیر از درآمدزایی حرفه‌یی قهرمان دیروز کاسته و او به‌دنبال تامین منابعی برای هزینه همه تلاش‌هایی است که صورت داده تا از دادگاه بی‌گناه بیرون بیاید. پاسخ او اما این است که فقط از این طریق می‌تواند صدای قلبش را به گوش همه برساند. دادگاه که ماه آینده مجازات پیستوریوس را اعلام می‌کند، او را به‌جرم قتل غیرعمد گناهکار شناخت و چنین محکومیتی می‌تواند تا 15سال زندان در پی داشته باشد.

پیستوریوس 28ساله است و تا پیش از این به‌عنوان «تنها دونده بدون پای زمین» شهرت داشت. او که در 11ماهگی پاهایش را از دست داد، از 11 سالگی راگبی بازی می‌کرد و با تیغه‌هایی مصنوعی که به‌جای پا برایش طراحی شده بود، می‌دوید. این پسر که در کودکی پدرش و در 15سالگی مادرش را ازدست داد، در بازی‌های پارالمپیک آتن در سال 2004 مزه نخستین موفقیت بزرگ زندگی را چشید و ‌در 200متر با کسب عنوان قهرمانی رکورد این ماده را هم شکست.

او برای نخستین‌بار در سال 2007 در رقابت‌های لیگ طلایی دو‌ومیدانی در رم با دوندگان سالم دوید و دوم شد و پس از آن تلاش بسیار کرد تا با او مانند دوندگان سالم نگاه شود و اجازه رقابت با آنها را داشته باشد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر