کشف و کسب بازارهای صادراتی

۱۳۹۴/۰۶/۳۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۹۰۲۱

ابوالفضل خاکی

رییس اتاق بازرگانی قم


این روزها مشکل تامین نقدینگی مهم‌ترین معضل تولیدکنندگان است. در حالی بنگاه‌های تولیدی با معضلات متعدد دست به گریبان هستند که توفیقی در فروش محصولات خود هم ندارند. همین موضوع سبب شده است تا تولیدکنندگان با کمبود شدید نقدینگی دست به گریبان باشند. در همین حال هر چند بازارهای داخلی با رکود مواجه هستند اما بازارهای صادراتی مهم‌ترین گزینه برای بازاریابی و افزایش سطح فروش محصولات است. با این حال، ضعف در بازاریابی و شناسایی بازارهای هدف سبب شده است تا سهم صادرات در سبد درآمدی تولیدکنندگان بسیار ناچیز باشد. در همین حال تحریم‌های بین‌المللی سال‌های اخیر نیز باعث شد تا محصولات داخلی بخش مهمی از بازارهای خود را از دست بدهند و فروش محصولات به بازارهای داخلی محدود شود. حال هرچند با رفع تحریم‌ها، امید آن می‌رود که صادرات و فروش خارجی به کمک تولیدکنندگان بیاید و آنها را از رکود برهاند اما از یک سو محصولات داخلی قدرت رقابتی چندانی برای موفقیت در بازارهای جهانی ندارند و از سوی دیگر کشف و کسب بازارهای هدف نیازمند برنامه‌ریزی و هدف‌گذاری بلندمدت است که در این خصوص ضعف‌های بسیاری وجود دارد. از این‌رو انتظار می‌رود دولت و بخش خصوصی به صورت مشترک برنامه‌یی در جهت توسعه صادرات طی سال‌های آتی در نظر بگیرند. بر این مبنا تولیدکنندگان باید در مسیر صادراتی قرار گیرند. برای دستیابی به این هدف، باید موانع تولید شناسایی و هرچه سریعتر مرتفع شود. یکی از مهم‌ترین موانع تولید صادراتی طی سال‌های اخیر مشکلات نقل و انتقالات ارزی است که با رفع تحریم‌ها امید می‌رود موانع ایجاد سوئیفت و گشایش «ال سی» برای ورود مواد اولیه تولیدی به زودی حل شود. با توجه به تدابیری که دولت در حوزه کنترل تورم اندیشیده، اکنون زمان آن فرا رسیده است که غلبه بر رکود مدنظر قرار گیرد. اگر دولت موضوع رفع رکود را به خوبی مدیریت کند، منجر به افزایش تورم نخواهد شد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر