زمانی برای «ورشکستگی» وال‌استریت

۱۳۹۳/۰۶/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۹۰۲

مهدی بیک به نظر می‌رسد برای آنکه بتوان «رویکردی» قابل قبول نسبت به مسایل مختلف «علم» اقتصاد داشت، گریزی از این نیست که اندیشه‌ها و ایده‌هایی را که پیش‌تر در تاریخ مربوط به تحولات«اقتصادی» مطرح شده‌اند، چه تاریخ «اقتصاد» باشد و چه «مکاتب» و «ایده‌های اقتصادی» و... مورد واکاوی قرار داد. در سیاهه رخدادهای روز «25شهریور»، ماجرای سقوط«رضا خان» و تبعیدش به جزیره «موریس» نشسته، ضمن اینکه در چنین روزی فاجعه سقوط «وال‌استریت» در تاریخ ثبت شده است.


سقوط بانک و بورس، 88 سال پس از انفجار در وال‌استریت

در چنین روزی 15سپتامبر 2008 در هشتاد و هشتمین سالروز انفجار بمب در وال‌استریت، بانک «لیمن و برادران» ویژه سرمایه‌گذاری ورشکست شد تا تاریخ یک‌بار دیگر در وال‌استریت «تکرار» شود. ورشکست شدن «بانک لیمن و برادران» بزرگ‌ترین ورشکستگی در تاریخ ایالات متحده امریکا محسوب می‌شود.


رضاشاه همانطور که آمده بود، رفت

25 شهریور 1320 «محمدعلی فروغی» به اتفاق «علی سهیلی» وزیرامور خارجه کابینه‌اش به دیدار سفیران انگلستان و شوروی شتافت و به آنان اطلاع داد که رضا شاه کناره‌گیری کرده و رهسپار اصفهان شده است. بزرگ‌ترین ضعف شخصی رضاخان علاقه او به گرد آوردن هرچه بیشتر مال و اموال بود که ساختار اقتصادی ایران را نیز متاثر از این روحیه «فساد» زده ساخت.


زلزله طبس در سال انقلاب و تشدید انتقاد از دولت

25شهریور 1357 در طبس زمین لرزه‌یی به‌شدت 7/7در مقیاس ریشتر روی داد که تلفات تقریبی آن را 25هزار نفر گزارش کردند. زیان اقتصادی ناشی از این زلزله در سال‌های ابتدایی انقلاب دولت موقت را با بحران مالی مواجه کرد.


کشتار فلسطینی‌ها در اردوگاه‌های صبرا و شتیلا

طی دو روز در سال1982 و در جریان جنگ داخلی لبنان و زمانی که نیروهای رژیم‌صهیونیستی در بیروت و جنوب لبنان بودند، میلیشیای حزب کتائب به دو اردوگاه آوارگان فلسطینی صبرا و شتیلا واقع در حاشیه جنوبی بیروت حمله بردند و ده‌ها فلسطینی بی‌دفاع ازجمله زنان و کودکان را کشتند. ردپای شارون(وزیر دفاع وقت رژیم‌صهیونیستی) در این کشتار در تاریخ ثبت شده است.

خودکشی به‌خاطر اقتصاد کشاورزان

خودکشی «لی کیونگ هائه» رییس اتحادیه کشاورزان کره جنوبی در حاشیه آخرین جلسه نشست سازمان جهانی بازرگانی که در «کنکون» مکزیک برگزار شده بود، بیش از خبر شکست این مذاکرات در جهان بازتاب داشت.

«هائه» برای جلب‌توجه کشورهای غنی نسبت به وضعیت نامطلوب 7میلیون کشاورز کره جنوبی که وی نمایندگی آنان را برعهده داشت وارد کنکون شده بود.


غرامت 400میلیونی قاضی امریکایی

15سپتامبر 2003 (25شهریور) قاضی یک دادگاه فدرال (سراسری) امریکا در شهر واشنگتن حکم داد که ایران 400میلیون دلار بابت غرامت به هشت امریکایی که چهارم سپتامبر 1997 در جریان انفجار بمب در یک بازارچه در سرزمین‌های اشغالی مجروح شده بودند، بپردازد.


سایر رخدادهای امروز

-خانه محل تولد شکسپیر در استرافورد انگلستان جزو آثار ملی اعلام شد.

-25شهریور روز بزرگداشت سالخوردگان در ایران باستان بوده است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر