هرگز درباره ذخایر طلا خلاف نگفتم

۱۳۹۴/۰۶/۳۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۹۰۱۳

رییس کل سابق بانک مرکزی به اظهارات رییس کل فعلی این بانک درباره ذخایر طلای کشور واکنش نشان داد.

به گزارش مهر «ارقام اعلام شده درباره ذخایر طلای کشور در آن دوره (دوره ریاست محمود بهمنی بر بانک مرکزی) خیلی درشت‌تر از واقع بود و با ارقام واقعی مطابقت نداشت. احتمالا به دلیل شرایط خاص آن دوره و با نیت خیر و القای احساس امنیت در مردم، آن ارقام اعلام می‌شد.»

این اظهارات ولی‌الله سیف، رییس کل بانک مرکزی است که اخیرا رسانه‌یی شده و بازتاب بسیار گسترده‌یی داشته است. این درحالی است که محمود بهمنی، رییس کل سابق بانک مرکزی در گفت‌وگوی کوتاه با مهر نظر متفاوتی با آنچه ولی‌الله سیف گفته است، دارد.

بهمنی در پاسخ به پرسش مهر که پرسید ولی‌الله سیف گفته‌ است که در اعلام آمار ذخایر طلای کشور در دوره جنابعالی بزرگنمایی شده است، گفت: «دوست بسیار گرامی، بسیار خوب و بسیار عزیز ما توجه داشته باشید آمار اعلام شده ذخایر کشور اعم از طلا و ارز و... دقیقا همان است که توسط مسوولان بخش ارزی بیان می‌شود و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در اعلام آمار هرگز خلاف نگفته و نخواهد گفت.»

رییس کل سابق بانک مرکزی در مردادماه سال۱۳۹۰ در مصاحبه‌یی از ذخایر ۵۰۰ تنی طلا سخن گفته و اعلام کرده بود که میزان مصرف سالانه طلا در کشور رقمی معادل ۳۰ تا ۳۵کیلوگرم است و درهمان تاریخ تاکید کرده بود؛ افزایش قیمت جهانی طلا از دوسال قبل پیش‌بینی شده بود، به همین منظور درحال حاضر ذخیره خوبی در زمینه طلا داریم و رقم قابل توجهی به ذخایر کشور اضافه شده است، میزان ذخایر طلا برای مصرف ۱۵سال کشور کافی است. البته ولی‌الله سیف گفته است: سیاست بانک ‌مرکزی در دوره کنونی آن نیست که طلا را درحد خیلی زیاد یا بیش از حد نیاز وارد کنیم.

رییس کل بانک مرکزی تصریح کرده است: یکی از اقدامات مثبت بانک مرکزی در زمینه مدیریت ذخایر، برگرداندن حدود ۱۳ تن طلای کشور از آفریقای جنوبی در دوره تحریم‌هاست. حدود ۸ تن طلا هم در چارچوب توافق ژنو به کشور بازگشته و ذخایر طلای دیگری غیر از آنچه گفته شد، در خارج از کشور نداریم.

به گفته سیف، با توجه به وضعیت مناسب ذخیره طلای کشور و آرامش حاکم بر بازار جهانی طلا، امیدواریم نیازی به دخالت خاص بانک مرکزی نباشد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر