بایدن باید برای انتخابات ریاست‌جمهوری نامزد شود

۱۳۹۴/۰۶/۲۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۹۰۰۷

گروه جهان

تعدادی از اعضای نامدار حزب دموکرات در نامه‌یی از جوبایدن، معاون رییس‌جمهوری امریکا خواسته‌اند تا در انتخابات ریاست‌جمهوری امریکا در سال 2016 نامزد شود.

به گزارش رویترز، این نامه که توسط 50نفر از اعضای برجسته حزب دموکرات امضا شده است، دولت اوباما بایدن را دولتی بسیار موفق نام نهاده است. در این نامه موفقیت‌های داخلی و خارجی اوباما و بایدن مانند، افزایش اشتغال و کاهش نرخ بیکاری، سیاست بیمه درمانی برای حدود 90میلیون امریکایی و نیز پایان جنگ در عراق و افغانستان ذکر شده است.

در این نامه آمده است «برای اینکه کاری که توسط اوباما شروع شده به انجام برسد، امریکا نیازمند رهبری است که در داخل و خارج دارای احترام است و کسی که به چالش واقعی که خانواده‌های امریکایی با آن مواجه هستند، آگاهی دارد. امضا‌کنندگان نامه، در پایان چنین نتیجه می‌گیرند که به عقیده آنها رییس‌جمهوری بعدی امریکا باید جو بایدن باشد و «اگر وی نامزدی خود را اعلام کند، ما همه با او هستیم. این مبارزه‌یی است که ما می‌دانیم او برنده آن خواهد بود.»

امضا‌کنندگان این نامه را عمدتا کسانی تشکیل می‌دهند که از دوستان نزدیک بایدن و از فعالان دموکرات‌ها محسوب می‌شوند، کسانی که به کمپین‌های انتخاباتی کمک مالی می‌کنند و در حال حاضر حمایت کامل خود را از هیلاری کلینتون اعلام کرده‌اند. این نامه نشان می‌دهد که شبکه‌یی برای حمایت از معاون رییس‌جمهوری در حال شکل‌گیری در حزب دموکرات است که تاکنون هیلاری کلینتون را به عنوان نفر برتر و اول دموکرات‌ها برای انتخابات 2016 در نظر داشته است.

در این نامه ذکری از هیلاری کلینتون به میان نیامده است. برخی از تحلیلگران معتقدند یکی از دلایلی که دموکرات‌ها سراغ جو بایدن رفته‌اند، کاهش محبوبیت هیلاری کلینتون است که می‌تواند حتی به برنی ساندرز، هم حزبی خود در انتخابات درون‌حزبی ببازد.

جو بایدن خود تاکنون در این مورد اظهارنظر صریحی نکرده است. اما هفته قبل او گردشی 28 ساعته انجام داد. بایدن در این گردش اعلام کرد که برنامه‌یی 80میلیون دلاری برای برطرف کردن مساله تجاوز در کل امریکا دارد. وی در ملاقات با فرماندار نیویورک از اقدام او برای افزایش حداقل دستمزدها حمایت کرد. بایدن همچنین در میزگرد کمیته دموکرات‌های سنا و مراسم یادبود حادثه یازدهم سپتامبر شرکت کرد. وی همچنین در یک جلسه خصوصی و اعلام نشده با یکی از قدرتمندترین و شاخص‌ترین سرمایه‌داران وابسته به حزب دموکرات دیدار کرد. کسی که در حال حاضر از هیلاری کلینتون حمایت می‌کند. این فرد رابرت وولف، رییس سابق شرکت یوبی‌اس و به تعبیر بلومبرگ تنها سلطان وال‌استریت است که در دو کمپین مختلف به‌شدت از نظر مالی اوباما را حمایت کرد.

وولف در رابطه با شروع کمپین انتخاباتی توسط بایدن می‌گوید که او قصد این کار را ندارد و از او (وولف) درخواست نکرده که او را تحت حمایت مالی خود قرار دهد.

بلومبرگ در گزارشی نوشته است که وولف به چند دلیل حامی خوبی برای بایدن است: «اول اینکه منبع مالی بسیار خوبی برای بایدن است. دوم می‌تواند بایدن را به وال‌استریت متصل کند. سوم اینکه می‌تواند مشاور خوبی برای او در زمینه اقتصادی باشد. چهارم جدا شدن وولف از اردوی تبلیغاتی کلینتون می‌تواند ضربه خوبی به او باشد و در آخر اینکه نزدیکی وولف به اوباما و حمایتش از بایدن می‌تواند نشانه تایید شدن بایدن از سوی اوباما برای ریاست‌جمهوری باشد.»جان ما، یکی از اعضای کمیته ملی مالی حزب دموکرات‌ها که از امضا‌کنندگان نامه خطاب به بایدن بوده، می‌گوید: او با دیگر اعضای کمیته در هفته اخیر ملاقات کرده است تا ببیند که وی حاضر است از بایدن حمایت کند که پاسخ امیدوارانه بود و او خیلی علاقه‌مند بود تا بتواند به کمپین بایدن برای جمع‌آوری کمک مالی اقدام کند. ما افزود: «افراد زیادی را می‌شناسم که علاقه‌مند مشارکت هستند و من کاملا آماده هستم تا کارها را برای او سازماندهی کنم.» به نظر می‌رسد این نامه چیزی فراتر از یک اعلام حمایت ساده از بایدن است. به نظر می‌آید که آنها قصد دارند تا به بایدن فشار بیاورند تا خیلی زود تصمیم بگیرند. آنها در نامه نوشته‌اند، «اگر او آماده باشد، ما آماده‌ایم.»

جان کوپر، یکی از فعالان بزرگ اقتصادی نیویورک که در سال 2012 از اوباما حمایت می‌کرد و اسمش در میان امضا‌کنندگان نامه به بایدن قرار دارد، می‌گوید: هر یک از کسانی که این نامه را امضا کرده‌اند، یک یا دو نفر دیگر را هم می‌شناسند که حاضرند تعهد بدهند که از نامزدی بایدن برای انتخابات حمایت مالی کنند.

بایدن خودش هنوز تصمیم نگرفته و اعلام کرده است که هنوز در شوک غم از دست دادن پسرش به سر می‌برد. اما به نظر می‌رسد دموکرات‌ها می‌بینند که کاندیدای اصلی آنها هیلاری کلینتون با وجود هیاهو و سروصدای اولیه نتوانسته است محبوبیت خود را حفظ کند، به دنبال کسی هستند تا بتواند رقابت مطمئن‌تری را برای 2016 با رقبای جمهوری‌خواه آنها تدارک ببیند.

عده‌یی معتقد هستند که بایدن بیش از حد صبر کرده است و باید زودتر کمپین انتخاباتی خود را آغاز کند ولی عده‌یی از تحلیلگران می‌گویند که وی حتی اگر بیش از این هم صبر کند، غیرمنطقی نیست. بلومبرگ مدعی است سال 2016 به احتمال زیاد، سال پیروزی بایدن است سالی که شخصی چون «دونالد ترامپ» پیشتاز رقابت‌های درون‌حزبی جمهوری‌خواهان شده است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر