پیدا و پنهان آزادسازی سهام عدالت

۱۳۹۴/۰۶/۲۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۸۹۴۲


امسال واگذاری سهام شرکت‌های دولتی با حجم بالایی همراه بود ولی همچنان عملکردمان بسیار خوب نیست. البته بخشی از این عملکرد به وضعیت بورس و بازار سرمایه و همچنین به اینکه در تیر و مردادماه معمولا فصل برگزاری مجامع شرکت‌هاست، بازمی‌گردد. اما در شهریورماه سهام خوبی برای عرضه از طریق مزایده آماده کردیم و البته در مهرماه هم مزایده‌های دیگری برگزار خواهد شد، به همین دلیل در ماه‌های آتی مشکلاتی که درچند ماه گذشته سازمان با آن برای واگذاری‌ها مواجه بود، نخواهد داشت و مشکلات واگذاری‌ها کمتر می‌شود.

در سال88 هیات دولت تصویبنامه‌یی داشت که براساس آن باید نماینده دستگاه‌های اجرایی به عنوان نماینده سهام عدالت در شرکت‌ها حضور داشته باشند که به دلیل داشتن ایراداتی، درمجلس شورای اسلامی مورد قبول واقع نشد، بنابراین پس از بررسی و رفع ایرادات، بازهم اجرایی نشد. درچند ماه گذشته نمایندگان دولت جایگزین نمایندگان سرمایه‌گذاری‌های استانی سهام عدالت در شرکت‌ها شده‌اند که این موضوع در راستای اجرای مصوبه سال88 هیات دولت است. براساس این لایحه مقرر شد سهام شرکت‌های پرتفوی سهام عدالت در قالب چند صندوق تخصصی قابل‌ معامله در فرابورس قرار بگیرند و تلفیقی از سهام هر صندوق به مشمولین داده شود تا تعارض و تفاوتی میان سبد سهام افراد در استان‌های مختلف پیش نیاید و همین‌طور ارزش سهام عدالت مشمولان یکسان باشد تا حق کسی ضایع نشود. لایحه ساماندهی سهام عدالت در شورای عالی اصل۴۴ مطرح شد و اعضای شورا نظرات خود را درباره آن اعلام کردند و قرار شد که اگر اعضا نظر تکمیلی در این زمینه دارند، ارائه کنند. در آن زمان بخشی از ابهاماتی که در مسیر اجرای طرح سهام عدالت و آزادسازی آن وجود داشته باشد، از بین خواهد رفت. به‌دلیل اینکه ارزش اولیه اسمی و ارزشی که مورد معامله قرار گرفته است، هنوز پول‌هایش از طریق مشمولان بابت سود سهام به خزانه واریز نشده و این افراد مالک سهام عدالت شناخته نمی‌شوند. براساس قانون به میزان سود پرداختی مشمولان یا به میزان آورده آنها، سهام عدالت آزادسازی خواهد شد، مگر اینکه در آینده اتفاق دیگری بیفتد؛ ولی به هرحال تکلیف سهام عدالت تا پایان سال۹۵، مشخص خواهد شد و باید تا تیرماه ۹۵ صبر کنیم. در این زمان پس از شناسایی و تقسیم سود توسط شرکت‌ها، سازمان خصوصی‌سازی بدهی هر فرد دارنده سهام عدالت را به وی اعلام کرده و پس از آن این افراد ۶ماه فرصت خواهند داشت که از محل پرداخت‌های نقدی، بدهی‌شان را پاس کنند و پس از آن در اوایل سال۹۶ قادر خواهیم بود متناسب با میزانی که از محل سود سهام، پول پرداخت شده یا از محل آورده نقدی سهام عدالت را آزادسازی کنیم.

همین‌طور عملیات ثبت‌نام سهام عدالت کارگران فصلی و ساختمانی تا 90درصد پیشرفت داشته و تنها درچند استان بزرگ، آن هم به دلیل زیاد بودن تعداد مشمولان، عملیات اجرایی باقی مانده که طبق روال درحال انجام است. برخی از این مشمولین، افرادی هستند که در زمان توزیع سهام عدالت مشمول دریافت این سهام نبوده‌اند و پس از آن شرایط دریافت سهام عدالت را کسب کرده‌اند که ثبت‌نام جدید از این دسته از مشمولان، ازجمله مواردی است که در لایحه آزادسازی سهام عدالت مورد نظر قرار گرفته است. براساس قانون، 42هزارمیلیارد تومان سهام به سبد سهام عدالت اختصاص پیدا کرده که کار ارزشگذاری 30هزارمیلیارد تومان از این سهام تا به امروز انجام شده و 12هزارمیلیارد تومان باقی مانده هم مربوط به سهام شرکت‌های غیربورسی این پرتفو است. در صورت قیمت‌گذاری 12هزارمیلیارد تومان باقی‌مانده، برآورد ما از ارزش نهایی پرتفوی سهام عدالت حدود 80هزارمیلیارد تومان است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر