روی موج خبر

۱۳۹۴/۰۶/۲۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۸۹۳۸

همکاری نزدیک مسکو با امریکا در جریان مذاکرات هسته‌ای؛ ایسنا جان کری، وزیر امور خارجه امریکا در گفت‌وگو با کانال چهار تلویزیون انگلیس در پاسخ به سوالاتی درباره تحولات سوریه و افزایش نقش روسیه در این کشور گفت: مسکو در مذاکرات هسته‌یی با ایران همکاری نزدیکی با ما داشت و سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه و من برای دستیابی به توافقی در جهت خارج کردن تسلیحات شیمیایی در سوریه نیز همکاری نزدیکی داشتیم. وی افزود: ما نیز درباره داعش نگرانی مشترک داریم. داعش باید از میان برداشته و به‌طور کامل متوقف شود. مطمئنا داعش بزرگ‌ترین عامل بحران مهاجرانی است که این روزها به اروپا سرازیر شده‌اند، بنابراین تمرکز گفت‌وگوها با روسیه روی مقابله با داعش قرار دارد.

سفر آمانو برای اجرای نقشه راه ایران و آژانس است؛ ایرنا یوکیا آمانو مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز گذشته راهی تهران شد. بهروز کمالوندی معاون سازمان انرژی اتمی ادعای برخی رسانه‌های بین‌المللی را درباره سفر آمانو رد کرد و گفت که هدف سفر آمانو اجرایی کردن نقشه راه همکاری‌های ایران و آژانس انجام می‌شود. آسوشیتدپرس مدعی شده است سفر یوکیا آمانو مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تهران با هدف جلب حمایت برای مصاحبه با دانشمندان ایرانی در چارچوب تحقیق درباره موضوع ادعایی «ابعاد نظامی برنامه هسته‌یی ایران» یا PMD انجام می‌شود. همچنین آمانو قرار است امروز در جلسه کمیسیون ویژه برجام حضور یابد.

تیم مذاکره‌کننده راهی نیویورک می‌شود؛ ایسنا قرار است تیم‌های مذاکره‌کننده هسته‌یی ایران و 1+5 پس از دو ماه در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل درباره آخرین تحولات سیاسی، حقوقی، فنی و اجرایی برنامه جامع اقدام مشترک رایزنی کنند. این نخستین دیدار مقامات مذاکره‌کننده ایران و 1+5 است که پس از توافق وین صورت می‌گیرد. در این سفر قرار است رایزنی‌ها در سطوح کارشناسی و سیاسی درباره ابعاد فنی و حقوقی عملیاتی ساختن برجام میان دو طرف صورت گیرد. یکی از مهم‌ترین بخش‌های نامشخص برجام روز اجرای این توافق است که هنوز تعیین نشده است.

مجلس نظر نهایی درباره برجام را می‌دهد؛ تسنیم محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان می‌گوید: «رهبر معظم دیدگاه خود را به‌صورت کاملا شفافی بیان کرده مبنی بر اینکه از مذاکرات در مساله هسته‌یی حمایت می‌کند. ایشان به صراحت اعلام کردند که نظر نهایی درباره مذاکرات هسته‌یی را مجلس خواهد داد.»

برخورد شدید با مجرمان اقتصادی پس از تحریم؛ ایرنا محمدباقر الفت معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه گفت: با مجرمان اقتصادی در دوران پس از تحریم که منافع فردی را بر مصالح اقتصادی جامعه مقدم می‌دارند، شدید برخورد می‌شود. وی افزود: جامعه اقتصادی کشور معتقد است در دوران پس از تحریم فضای مناسبی در بحث اشتغال، رفع بیکاری و کنترل تورم در سطح کشور ایجاد خواهد شد. افرادی هستند که رفتارهای مجرمانه‌یی در ذهن می‌پرورانند و اقتصاد جرم را بر مصالح اقتصادی جامعه مقدم می‌دارند که البته در این خصوص با آنان برخورد شدید خواهد شد و نباید اجازه دهیم، امروز این ذهنیت در ذهن مجرمان رقم بخورد.

سفر فرستاده ویژه رییس‌جمهور چین به تهران؛ فارس سخنگوی سفارت جمهوری خلق چین در تهران از سفر رییس کمیته مدیریت و نظارت دارایی دولتی چین به‌عنوان فرستاده ویژه رییس‌جمهور این کشور در عصر دوشنبه به تهران خبر داد و گفت: فرستاده ویژه دولت چین در سفر دو روزه‌اش به تهران با اسحاق جهانگیری معاون اول رییس‌جمهور ایران، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه و علی طیب‌نیا وزیر امور اقتصاد و دارایی دیدار و گفت‌وگو خواهد کرد. وی همچنین اعلام کرد که یک هیات تجاری نیز نماینده ویژه رییس‌جمهور چین را در این سفر همراهی می‌کند.

ابراز امیدواری بان‌کی‌مون به کمک‌های ایران بعد از توافق؛ ایسنا دبیرکل سازمان ملل گفت: امیدوارم موفقیت دیپلماسی درخصوص برنامه هسته‌یی ایران به ایجاد فرصت‌هایی برای پیشرفت برای حل مسائل اصلی منطقه منجر شود. وی در گفت‌وگو با روزنامه الشرق‌الاوسط چاپ لندن، گفت: از نظر من، ایران نقش مهمی در منطقه دارد و من و فرستادگان ویژه‌ام، تلاش می‌کنیم تا مقامات ایرانی برای یافتن راه‌حل‌های سیاسی بحران‌های منطقه، نقش کمک‌کننده ایفا کنند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر