توریسم، راه توسعه روابط ایران – امریکا

۱۳۹۴/۰۶/۲۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۸۹۳۵

گروه ایران

در شرایطی که روز شمار سفر روحانی به نیویورک برای شرکت در نشست سران مجمع عمومی سازمان ملل متحد آغاز شده است، رییس‌جمهور روز گذشته در مصاحبه‌یی با برنامه تلویزیونی پر بیننده «60 دقیقه» دیدگاه‌هایش را درباره فرآیند بررسی برجام در کنگره امریکا و برخی موضوعات در مناسبات ارتباطی فیمابین ایران و امریکا مطرح کرد. روحانی در گفت‌وگوی خود با «استیو کرافت» خبرنگار شبکه تلویزیونی سی‌بی‌اس در تهران در پاسخ به سوال این خبرنگار که از او پرسید «به عقیده شما مردم امریکا باید هنگام شنیدن شعار مرگ بر امریکا چه فکری بکنند؟» اعلام کرد که «مخاطبان این شعار مردم امریکا نیستند و ایرانی‌ها به مردم امریکا احترام می‌گذارند و اساسا ایرانی‌ها به دنبال جنگ با هیچ کشوری نیستند.» تحلیلگران صحبت‌های روحانی با شبکه سی‌بی‌اس را با توجه به مخاطبان فراگیر این شبکه در راستای دیپلماسی عمومی دولت یازدهم ارزیابی می‌کنند.

برجام وآینده مناسبات ایران و امریکا

یکی از مهم‌ترین و پربیننده‌ترین برنامه‌های تلویزیونی ایالات متحده، برنامه «60دقیقه» شبکه سی‌بی‌اس است که از سال 1968 تا به امروز با اجرای متفاوت«مایک والاس» فرآیند گفت‌وگو با چهره‌های برجسته بین‌المللی را در دستور کار خود قرار داده است. مایک والاس به ایران نیز سفر کرده بود و در میان گفت‌وگوهای جنجالی و معروفش، مصاحبه با آخرین شاه ایران و امام خمینی (ره) است. در مورد سبک خاص مجریان این شبکه می‌گویند که با اشخاص مصاحبه نمی‌کنند، بلکه آنها را مورد بازجویی قرار می‌دهند. بعد از مرگ مجری اسطوره‌یی، سی‌بی‌اس، مایک والاس که سیاهه بلندبالایی از گفت‌وگو با شخصیت‌های بلندآوازه سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و... را در کارنامه داشت، استیون کرافت یکی از چهره‌هایی است که برنامه‌هایش با استقبال عمومی مخاطبان مواجه می‌شود. «استیون کرافت» خبرنگار برنامه60دقیقه این شبکه تلویزیونی، در این گفت‌وگو نظرات حسن روحانی رییس‌جمهوری را درباره تاثیرات احتمالی تصویب «برجام» بر ابعاد مختلف روابط ایران و امریکا جویا شد.

نگاه 2 کشور رو به سوی آینده باشد

یکی از پرسش‌های همیشگی خبرنگاران غربی از دولتمردان ایرانی درباره شعارهایی است که در ایران علیه برخی از این کشورها سر داده می‌شود. کرافت هم در بخش ابتدایی این گفت‌وگو پرسش‌های افکار عمومی امریکایی‌ها درباره شعار مرگ بر امریکا و اسراییل را مطرح کرد. رییس‌جمهوری ایران در پاسخ به پرسش کرافت که گفت: «برای بسیاری از مردم امریکا قبول توافق با کشوری که هنوز شعار مرگ بر امریکا و مرگ بر اسراییل سر می‌دهد، دشوار است»، گفت: «این شعارها علیه مردم امریکا نیست. مردم ما به مردم امریکا احترام می‌گذارند و در پی جنگ با هیچ کشوری نیستند اما در عین حال سیاست‌های ایالات متحده علیه منافع ملی مردم ایران بوده و قابل درک است که مردم به این مساله حساسیت نشان خواهند داد. وقتی مردم علیه شاه قیام کردند، امریکا تا آخرین لحظات همچنان از شاه حمایت می‌کرد و طی جنگ هشت‌ساله با عراق، امریکایی‌ها از صدام حمایت کردند. مردم این حقایق را فراموش نخواهند کرد. ما نمی‌توانیم گذشته را فراموش کنیم و در عین حال نگاه ما باید به آینده باشد.»

فرصت‌های بالقوه اقتصادی

خبرنگار سی‌بی‌اس در ادامه با اشاره به اینکه نمی‌توان به سادگی تاثیر این توافق بر روابط آینده ایران و امریکا را پیش‌بینی کرد، گفت: «من فکر می‌کنم ایرانی‌ها قصد دارند محتاطانه در این خصوص گام بردارند. از یک سو باید گفت غیر از توافق هسته‌یی، ایران و امریکا همکاری دیگری نخواهند داشت و در عین حال با توجه به شرایط کنونی می‌توان گفت که در حال حاضر برخی هماهنگی‌ها بین دو کشور در جریان است.» کرافت همچنین درباره فرصت‌های اقتصادی بالقوه‌یی سخن گفته است که برجام می‌تواند برای ایران و امریکا ایجاد کند و رییس‌جمهوری ایران نیز از این ایده که صنعت توریسم می‌تواند یکی از راه‌های توسعه روابط دو کشور باشد، استقبال کرده است.

براساس اعلام شبکه سی‌بی‌اس، متن کامل این مصاحبه به زودی در این سایت منتشر می‌شود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر