دولتی‌ها به ما اعتماد کنند

۱۳۹۳/۰۶/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۸۹۰

رضا پدیدار، رییس انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت است. انجمنی که تاکنون با چالش‌های مختلفی روبه‌رو بوده و اعضای این انجمن معتقدند که توان آنها درتولید تجهیزات داخلی صنعت نفت دست‌کم گرفته می‌شود. از سویی دیگر هم برخی آنها را متهم به تولید محصولات بی‌کیفیت می‌کنند. با رییس این انجمن به گفت‌وگو نشستیم تا از او درخصوص این چالش‌ها و تازه‌ترین تحولات سازندگان صنعت نفت جویا شویم.


انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت هفته گذشته جلسه‌یی را با آقای عماد حسینی، معاونت وزیرنفت برگزار کرد. در این جلسه چه مسایلی مطرح شد و چه نتایجی در پی داشت؟

ما در این جلسه که اعضای کارگروه تجاری‌سازی نیز حضور داشتند، گفتیم که باید توجه شود اجرای قانون حداکثر استفاده از توان داخلی نیاز صنعت نفت کشور ماست. باید شما دستورکلی در این خصوص بدهید. آنها هم گفتند که وزیرنفت هم نسبت به این مساله موافقتش را اعلام کرده است. ما در ادامه گفتیم که سیاست‌های اقتصاد مقاومتی باید عملی شود. ما باید سازوکاری فراهم کنیم که از این وضعیت که فقط از ۳۵ الی ۴۰درصد ظرفیت تولیدمان استفاده می‌کنیم، بیرون بیاییم. در این زمینه باید اقداماتی برای حمایت و خرید از سازندگان صنعت نفت صورت گیرد. ما همچنین مطرح کردیم که اگر برای خرید اقدامی صورت نمی‌گیرد به ما کمک کنند تا درصادرات فعال شویم. ما کیفیت را بالا بردیم و به استانداردها نزدیک شدیم اما هنوز حمایتی جدی از سمت دولت برای افزایش صادرات ما وجود ندارد.

برخی مطرح می‌کنند که اقلام سازندگان تجهیزات صنعت نفت فاقد گواهینامه استاندارد است و به همین دلیل کیفیت کافی را ندارد. در این خصوص و با این وضعیت امکان صادرات این تجهیزات وجود دارد؟

اقلامی که درخصوص عدم گواهینامه آنها سخنانی مطرح می‌شود، اقلامی نیست که ما خواستار صادرات آن هستیم. برخی اقلام در صنعت نفت هستند که اکنون درکشور نهادی برای اعطای استاندارد به آنها وجود ندارد. اما برخی اقلام نیز با گواهینامه پژوهشگاه صنعت نفت به استاندارد لازم رسیده‌اند. برخی تجهیزات هستند که ما همین ‌جا گواهینامه صادرمی‌کنیم. باید توجه کنیم که رونق تولید اکنون موثرترین راهکار کشور برای خروج از رکود است. می‌گویند که شرکت‌های انجمن سازندگان فاقد استاندارد است اما باید گفت چگونه می‌شود ۶۰۰ شرکت همگی فاقد استاندارد باشند؟ امکان ندارد چنین وضعیت وجود داشته باشد. مساله این است که هیچ حمایتی از ما صورت نمی‌گیرد. نه دولت و نه بانک‌ها هیچ‌کدام از ما حمایت نمی‌کنند.

درمورد بانک‌ها بعضی می‌گویند برای خروج از این مشکل باید بانک صنعت نفت تاسیس شود و از سرمایه این بانک استفاده شود. نظر شما در این خصوص چیست؟

وزارت نفت با این طرح مخالف است و من هم توجیهی برای این بانک نمی‌بینم. وقتی تعداد زیادی بانک داریم، چه لزومی به تاسیس بانک جدید وجود دارد؟ اگر بانک‌ها از وضعیت کاسبی بیرون بیایند و تغییر شیوه بدهند، وضعیت بهتر خواهد شد. ما نیاز داریم که بانک‌ها پرده ابهام را بردارند و بیایند و بگویند که ما از تولید‌کننده‌ها حمایت می‌کنیم. این همان راهی است که ترک‌ها در سال‌های اخیر طی کردند. آنها تا توانستند به تولید‌کننده اعتبار دادند با همین شیوه قیمت‌ها سقوط کرد و باعث شد آنها از رکود خارج شوند و به هرحال ما برای افزایش صادرات خود به این فضا احتیاج داریم.

درباره صادرات و با نمایشگاهی که اواخر مرداد در ترکمنستان برگزار شد تا چه اندازه این بازار را برای تجهیزات صنعت نفت ایران مناسب ارزیابی می‌کنید؟

بیش از ۳۰شرکت از انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت در این نمایشگاه حضور داشتند و جلسات مهمی با مقامات ترکمنستان برگزار شد. در همین زمینه نیز به زودی هیاتی از ترکمنستان برای خرید این اقلام راهی کشور خواهند شد. قرار بر این شده که از حجم ۲.۲ میلیارد دلاری که تعهد شرکت ملی گاز نسبت به ترکمنستان است حدود یک چهارم آن که چیزی بالغ بر ۵۰۰ الی ۶۰۰ میلیون دلار است از طریق تهاتر کالا صورت گیرد که ما در این خصوص اعلام آمادگی کرده‌‌ایم. وجود چنین فضاهایی برای وارد شدن ارز به کشور و خروج از رکود در کشور الزامی است.

به نظر شما برای اینکه ما نیز بتوانیم خروج از رکود را به‌صورت عملی مشاهده کنیم باید چه راهی را در پیش بگیریم؟

برای رسیدن رونق درتولید که مهم‌ترین رکن خروج از رکود درکشور است، لازم داریم که فضای رقابت را شفاف کنیم. شفاف‌سازی رقابت عرضه و تقاضا در این میان نقشی تعیین‌کننده ایفا می‌کند. ما هنوز در عرصه عرضه و تقاضا با دولت رقابت منفی داریم. بخشی از مواد اولیه که باید از سمت شرکت‌‌های دولتی به ما داده شود ما را دچار مشکلات جدی کرده است. این شرکت‌‌ها فکر می‌کنند باید تا آن جایی که می‌توانند از ما بهره ببرند.

منظور شما کدام شرکت‌هاست؟

بسیاری از شرکت‌‌ها برای مثال شرکت‌‌‌های زیر مجموعه ایمیدرو که باید به ما مواد معدنی بدهند همچنین موادی که پتروشیمی‌‌ها می‌دهند نیز باید تسهیل‌سازی شود.

بعضی این سخن را مطرح می‌کنند که سازنده‌ها از وزارت نفت پول می‌گیرند و به تعهدات خود عمل نمی‌کنند. در این خصوص چه نظری دارید؟

اگر فکر می‌کنند که چنین روندی وجود دارد، سیستم نظارتی بگذارند. ما موافقیم که خود انجمن را متولی نظارت بر استانداردسازی کنند و اگر خلافی اتفاق افتاد، انجمن را به باد بدهند. من قبول دارم که مشکلاتی وجود دارد اما باید به تشکل‌‌ها در این زمینه اعتماد کنند. آقای رییس‌جمهور در سخنانشان می‌گویند که من تشکل‌‌ها را قبول دارم. ما در جلسه با آقای عماد حسینی نیز مطرح کردیم که اگر ما را قبول دارید باید به ما اعتماد کنید و اگر قبول ندارید هم تکلیف را روشن کنید. ما خودمان حاضر هستیم، شرکت‌‌ها را ارزیابی کنیم و اگر تخلفی صورت گرفت، برخورد شدید بکنیم.

یعنی به نظر شما در وضعیتی که دولت نظارت‌کننده باشد به نتیجه نمی‌رسیم؟

دولت باید پایش را از اقتصاد به هر شکلی بیرون بکشد. تا زمانی که دولت در نهادهای مختلف اقتصادی حضوری پررنگ داشته باشد، اقتصاد ما همین حال و روز را خواهد داشت. ما خواستار این هستیم که تشکل‌ها از شکل امروزی خارج شوند و امکان حضور درنقش‌‌هایی را که برای کشور مفید خواهد بود، پیدا کنند.

بعد از اینکه این صحبت‌ها را با معاون وزیر مطرح کردید به نتیجه عملی دست یافتید؟

این صحبت‌ها منجر به این شد که پیش‌‌نویس بخشنامه‌یی نوشته شود و به تایید آقای حسینی نیز برسد. دراین پیش‌نویس خواسته‌های مهم ما مطرح و در آن قرار بر این شده که وزارت نفت متعهد شود در یکسان‌سازی قراردادها در مقایسه تولید‌کنندگان خارجی و داخلی عمل کند همچنین این بخشنامه‌ها را به شرکت‌های اصلی و فرعی وزارت نفت نیز ابلاغ کند تا آنها هم به همراهی ما مبادرت بورزند.

منبع: سایت خبری تحلیلی ساعت 24

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر