اصناف در زمینه ترویج لباس ایرانی- اسلامی کوتاهی نکرده‌اند

۱۳۹۳/۰۶/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۸۷۸

با وجود گسترش رسانه‌ها و فرهنگ‌های متفاوت هر روز شاهد هجمه عظیمی از طرح‌های لباس هستیم که هر روز جان و رنگ تازه به خود می‌گیرند. تصاحب بازار پوشاک و مد کشور توسط طراحان صنعت پوشاک، امروزه به دست طراحان کشورهای غربی افتاده، گویی این‌بار نیز درصدد رخنه و پایمال کردن فرهنگ کشورمان بوده و جوانان و زنان را نشانه گرفته‌اند. در این زمینه فعالان عرصه پوشاک و مسوولان فرهنگی کشور برای چالش بحران هویت و هویت‌یابی جوانان پا به میدان گذاشته‌اند و برای ارایه الگوهای ایرانی-اسلامی خلاقانه درصدد فعالیت هستند. در این زمینه با ابوالقاسم شیرازی رییس اتحادیه صنف تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک تهران گفت‌وگویی کردیم که در ادامه می‌خوانید.


در بخش پوشاک در زمینه ارایه لباس‌های ایرانی اسلامی اتحادیه صنف پوشاک چه اقداماتی را انجام داده است؟

اتحادیه صنف پوشاک برنامه‌های اجرایی خاصی دارد که می‌توان به واحد پ‍ژوهش آن اشاره کرد درواقع هر فردی در زمینه پوشاک طرحی داشته باشد که منطبق با آیین‌نامه مد لباس باشد اتحادیه این افراد را جذب و به تولیدی‌های پوشاک معرفی می‌کند. راه دوم نیز اتحادیه با وزارت ارشاد و وزارت کشور ارتباط تنگاتنگی دارد افراد طراح در زمینه مد لباس را شناسایی و به کمیته‌های مربوطه وزارت ارشاد معرفی می‌کند. درمجموع تلاش و ایده‌های زیادی برای طراحی لباس‌های اسلامی شده که در این زمینه نیازمند فرهنگ‌سازی از سوی رسانه ملی هستیم. در زمینه طرح لباس‌های ایرانی اسلامی از سوی اصناف هیچ کوتاهی نشده است.

برای تسهیل و دستیابی به پوشاک ایرانی-اسلامی اتحادیه چه کرده است؟

مهم‌ترین اقداماتی که اتحادیه صنف پوشاک بعد از تشکیل اتاق اصناف انجام داد برگزاری جشنواره‌ها و فروش‌های فوق‌العاده بود. در گذشته این نمایشگاه‌ها در زیر سقف‌های چادری تشکیل می‌شد به‌نوعی این اقدام بی‌احترامی به مردم بود و آسیب‌های اجتماعی و فرهنگی را به‌دنبال داشت اما اتحادیه پوشاک با بیش از دو‌هزار واحد صنفی در تهران، این بستر را فراهم کرد که هم پوشاک مناسب ارایه و نیز طبق قانون، خدمات پس از فروش را برای مردم بهره‌مند کند. باید بگویم که اتحادیه با استفاده از بازرسان نظارت کافی و لحظه‌یی را دراین صنف در نظر دارد تا به این ترتیب بتواند متخلفان صنفی خود را شناسایی کند.

در قرینه سیاست‌های تنبیهی برای واحدهای متخلف، سیاست‌هایی برای تشویق واحدهای نمونه و قانون‌مدار هم دارید؟

در قانون نظام صنفی هیچ بند و ماده‌یی با رویکرد اعمال سیاست‌های تشویقی تعریف نشده است اما برخی اتحادیه‌ها خارج از اقدامات مشخص و مصوب خود برنامه‌هایی برای تشویق و سپاس‌گزاری از واحدهای مشتری‌مدار و قانونمند اتخاذ می‌کنند. برای مثال اتحادیه پوشاک هر چند وقت یک‌بار پاداش‌هایی از‌قبیل تخفیف در هزینه حق‌عضویت، ارایه امتیاز فروش فوق‌العاده به‌صورت رایگان یا کمک‌هزینه‌هایی برای سفرهای زیارتی نظیر حج و مشهد در نظر گرفته و به واحدهایی که در نظرسنجی‌های مردمی و گزارش‌های بازرسان، در نزدیک‌ترین فاصله به سقف قوانین و فرهنگ‌های درست کسب‌وکار قرار گرفته‌اند اهدا می‌شود. ضمن آنکه لوح‌های کتبی تقدیر و سپاس نیز به‌همراه این پاداش‌ها تقدیم واحدهای برتر می‌شود.

آیا اتحادیه صنف پوشاک در زمینه لباس‌های ناهنجار نظارت دارد و اولویت اصلی یک پوشاک خوب؟

در رابطه با نظارت‌ها اداره امکان و نیروی انتظامی بهترین کمک‌کننده به‌شمار می‌روند، خوشبختانه در طی دو‌سه‌سال اخیر از سوی دستگاه‌های مختلف شاهد هم‌افزایی بوده‌ایم. تمامی 18هزار واحد پوشاک تهران همه عرضه‌کننده مرغوب‌ترین پوشاک هستند ضمن اینکه پوشاک خوب بسته به نوع الیاف و مواد اولیه است، باید دغدغه لباس خوب پوشیدن را از دوش مردم‌ برداریم تا آنها بتوانند به‌راحتی به انتخاب لباس‌های موردنظرشان بپردازند.

وضعیت رسیدگی به شکایات به چه صورت است؟ بیشترین میزان شکایت‌های مردمی راجع به چه موارد و تخلفاتی است؟

شکایت‌های مردمی عموما به موضوع گران‌فروشی و کیفیت نامناسب محصولات نسبت به نرخ آنها برمی‌گردد. درصدی از شکایات هم مربوط به برخوردهای ناشایست فروشندگان با مشتری است. باید گفت که در واحد کمیسیون به شکایات اتحادیه صنف تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک تهران در هفته دو‌بار برگزار می‌شود و درنهایت 25پرونده را رسیدگی می‌کنند و با مرتفع‌کردن شکایت از سوی طرفین رضایت را جلب می‌کنند.

بررسی و صدور حکم شکایات، به‌طور کامل به سازمان تعزیرات واگذار می‌شود یا اتحادیه‌ها در این امر مشارکت دارند؟

صدور حکم نهایی را سازمان تعزیرات رقم می‌زند اما گزارشی که به‌دست تعزیرات می‌رسد، قبلا توسط کارشناسان اتحادیه بررسی و کارشناسی شده و سپس پرونده به تعزیرات ارجاع داده می‌شود. البته سیاست ما این است که تا حد امکان اختلافات را در همین اتحادیه، مرتفع‌سازیم تا کار به صدور حکم و تشدید اختلاف کشیده نشود. باید با متخلفین حوزه مد و لباس برخورد جدی شود، این درحالی است که برخوردهای صورت‌گرفته تاکنون کافی نیست.

اتحادیه صنف پوشاک از دولت تدبیر و امید چه انتظاراتی دارد؟

خوشبختانه دولت‌ها -قدیم و جدید- با اصناف رابطه خوبی داشته‌اند و به‌خوبی می‌دانند اصناف، بازوی پرتوانی برای دولت‌ها بوده‌اند. در هر جایی که مشکل و چالشی داشته‌اند که توسط اصناف قابل حل بوده، از سوی اصناف کوتاهی نشده و همواره حضور پرشور بازاریان و صاحبان کسب‌وکار در مقاطع و رویدادهای مختلف کشورمان یاری‌گر دولت‌ها بوده است. تنها انتظاری که ما از دولت‌ها داریم باور است؛ اینکه حواس‌شان به این حضور همیشگی اصناف در بدنه دولت و نظام باشد و ما را باور کنند. برخی اوقات برای تعیین مالیات‌ها ممکن است نامهربانی‌هایی از سوی سازمان امور مالیاتی رخ بدهد که از دولت جدید انتظار داریم انشالله در این زمینه شفافیت و عدالت مالیاتی به‌طور کامل حاکم شود. درمجموع اصناف انتظارات چندانی از دولت ندارند و معمولا دولت است که از اصناف انتظاراتی دارد. در ضمن باید از تولیدکنندگان و عرضه‌کنندگان لباس حمایت کرد و بر اعمال آنها نظارت داشت.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر