دغدغه‌ روسای اتاق‌ها درباره انتخابات

۱۳۹۳/۰۶/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۸۷۷

انتخابات اتاق‌های بازرگانی سراسر کشور هر روز نزدیک‌تر می‌شود. علاوه بر این در چند روز آینده قرار است انتخابات نایب‌رییس اتاق بازرگانی ایران نیز برگزار شود به همین دلیل تکاپو برای مهیا شدن در انتخابات افزایش یافته است. در همین راستا یک‌شنبه شب هتل لاله شاهد حضور جمعی از چهره‌های مطرح اتاق بازرگانی ایران بود که طیف‌های مخالف آنها را سنتی می‌نامند ولی این گروه نام فعالان توسعه اقتصادی ایران را برای خود برگزیده‌اند. برگزاری این جلسه سالانه در یک هفته مانده به انتخابات نایب‌رییس اتاق ایران خود سوژه‌یی بود که بسیاری از سخنرانان بحث خود را به‌طور غیرمستقیم به سمت انتخابات هفته بعد و انتخابات اسفند معطوف کردند. حضور روسای اتاق‌های بازرگانی ایران و تهران و بسیاری از چهره‌های سرشناس اتاق نشان از قدرت این طیف دارد. در این جلسه رییس‌های اتاق‌ بازرگانی به بیان دغدغه‌ها و دیدگاه‌های خود درباره انتخابات و نتایج آن پرداختند.


رییس نمونه اتاق از دیدگاه آل‌اسحاق

یحیی آل‌اسحاق، رییس اتاق بازرگانی تهران در این جلسه صحبت خود را با این حدیث آغاز کرد که «فرزند زمان خویش باش» و افزود: عدم تشخیص زمان در حوزه‌های مختلف، سیاسی، اجتماعی و هر حوزه‌یی که فکر می‌کنید می‌تواند مشکلات زیادی ایجاد کند. وی گفت: در حوزه اقتصاد در نظر گرفتن مساله زمان بیشترین اهمیت را دارد. به گفته آل‌اسحاق در حال حاضر در مقطع تاریخی ویژه‌یی هستیم و از هر زاویه‌یی نگاه کنیم نخستین ضرورت، وحدت، انسجام، همدلی، صداقت و اعتماد است یعنی هر هدفی را بخواهیم دنبال کنیم اگر این مسایل نباشد به هدف نخواهیم رسید. رییس اتاق بازرگانی تهران گفت امروز اقتصاد ایران در حال گذر است و نظام به این نتیجه رسیده است که وضع موجود خوب نیست و باید به سمت وضعیت مطلوب برویم که این موضوع باعث شده که همه به این نتیجه برسند که کار باید به دست بخش خصوصی بیفتد. وی تاکید کرد برخی هنوز به دنبال این هستند که در خفا وضعیت به شکل قبل بازگردد اما حنای آنها رنگی ندارد و تمام مسوولان کشوری از رییس‌جمهور تا رییس مجلس به این نتیجه رسیده‌اند که باید بخش خصوصی در راس قرار گیرد. به گفته آل‌اسحاق در این میان اتاق بازرگانی را با سابقه تاریخی بزرگی داریم و در شرایط امروز کسی نمی‌تواند تاثیرگذار بودن اتاق بازرگانی را رد کند و در عین حال انتظارات بسیاری از آنهاست.

رییس اتاق بازرگانی تهران گفت اگر اتاق بازرگانی که همه مردم اکنون به آن اعتماد دارند به وظیفه قانونی خود عمل نکند در مقابل تاریخ مسوول است. وی افزود: در شرایط فعلی به مسایل کوچک فکر کردن اشتباه است و اگر اتاق به وظیفه خود عمل نکند این نقش به دست کسانی دیگر خواهد افتاد و فرماندهی بخش‌خصوصی به افراد دیگری می‌رسد. به گفته آل‌اسحاق باید بحث کنیم که اتاق آینده چه اتاقی است، الزامات و ضرورت‌های اتاق چیست و چگونه مسوولانی باید این اتاق را هدایت کنند و جهت‌گیری آن باید چه باشد و کسانی را باید انتخاب کنیم که در راستای جواب به این سوال باشد. وی افزود: باید کسانی انتخاب شوند که نگاه جامع داشته باشند و ملی فکر کند. من نمی‌گویم کسانی که در اتاق هستند نباید به منافع خود فکر کنند و اصولا کسانی که در اتاق بازرگانی حضور دارند باید به دنبال منافع خود بروند و اصولا اتاق هم یک باشگاه است برای کسانی که فعالیت اقتصادی می‌کنند اما اولویت اول باید جمع باشد. به گفته آل‌اسحاق باید این فرد قابل اعتماد باشد تا بتواند در مسایل حکومتی وارد شود و مجلس، شورای پول اعتبار و دولت گارد خود را باز کنند. از نظر آل‌اسحاق رییس بعدی باید فردی حرفه‌یی باشد و فقط مدیریت دولتی بلد نباشد و قدرت هدایتگری داشته باشد. وی تاکید کرد مدیران اتاق آینده باید قدرت مدیریت بحران داشته باشد و در ۳-۴ ماه آینده باید چنین افرادی انتخاب شوند.


بسیاری از بزرگان در اتاق حضور ندارند

بعد از رییس اتاق بازرگانی تهران نوبت غلامحسین شافعی، رییس اتاق بازرگانی ایران بود که به سخنرانی بپردازد. شافعی تاکید کرد اگر اتاق بازرگانی‌ توفیقی داشته و می‌خواهد در آینده توفیق بیشتری داشته باشد باید از همه مسایل سیاسی دور باشد. وی تاکید کرد اتاق جایگاه گروه‌های خاص و احزاب سیاسی نیست و جایگاه فعالان اقتصادی است در حالی که این افراد آزاد هستند هر عقیده سیاسی داشته باشند. رییس اتاق بازرگانی ایران تاکید کرد رمز موفقیت اتاق این بوده که این مجموعه از سیاسی بازی دور بوده است. به گفته شافعی قبل از پرداختن به محیط بیرون باید به درون خودمان بپردازیم که در اتاق بازرگانی چه مشکلاتی داریم و اصولا می‌توانیم مشکلات درونی خود را حل کنیم یا خیر. رییس اتاق بازرگانی افزود باید به این جمع‌بندی برسیم که چگونه می‌توانیم اعتماد مورد نیاز حاکمیت را به خود جلب کنیم. شافعی خاطرنشان کرد توجه به مسایل شخصی در اتاق یک گناه است و اعتماد را از اتاق بازرگانی سلب می‌کند. وی افزود: ما حق نداریم در ارتباطات خود به موکلان توجه نکنیم و به دنبال منافع شخصی برویم و هرچقدر در جایگاه بالاتری قرار می‌گیرد باید در ته صف تقسیم غنایم بایستیم. به گفته شافعی رییس‌های اتاق‌ها حق ندارد به منافع شخصی یا حتی گروهی خود فکر کند اما متاسفانه در این ارتباط با مشکلاتی روبه‌رو هستیم. رییس اتاق بازرگانی ایران چالش دوم پیش روی اتاق را در این دانست که بسیاری از بزرگان صنعت، تجارت و معدن هم‌اکنون داخل اتاق نیستند. به گفته شافعی آمدن آدم‌های بزرگ به اتاق وزن می‌دهد پس باید بزرگان را به اتاق وارد کنیم چرا که جای بسیاری در این تشکل خالی است. وی تاکید کرد در مدتی که در اتاق بوده بسیاری از بزرگان را هیچگاه در پارلمان بخش خصوصی ندیده است و وظیفه کسانی که حضور دارند این است که از این افراد دعوت شوند. شافعی با اشاره به اهمیت مسوولیت اجتماعی اتاق گفت هیچ عمر و ثروتی باعث ماندگاری اعضا نمی‌شود بلکه انسانیت و عشق ورزیدن افراد را ماندگار می‌کند.


درهای اتاق بر همگان باز نباشد

سخنران بعدی علینقی خاموشی، رییس اسبق اتاق بازرگانی ایران بود. وی با اشاره به اینکه در تاریخ هیچگاه همه آدم‌ها خوب نبودند و در سراسر قرآن آدم مومن، کافر و منافق وجود دارد گفت: خداوند هیچ‌وقت به مسلمانان نگفته که با منافقین همکاری کنند. به گفته خاموشی ما مسلمان هستیم و خوب و بد مرز دارند و نباید این مرز را شکست. وی تاکید کرد اتاقی اتاق است که افرادی بیایند که به حداقل‌هایی اعتقاد داشته باشند و لااقل دزدی نکنند. به گفته خاموشی اعضای اتاق بازرگانی باید الگو باشند و تنها یک تشکل نیست بلکه وظیفه دارد که بازار را درست کند و رشوه را ریشه‌کن کند نه اینکه کار خود را راه بیندازیم. رییس اسبق اتاق بازرگانی تهران و ایران افزود: این اتاق برای این ایجاد شده است که به نوشته‌ها و نظرات کارشناسی دولت انتقاد کند و راه‌حل عملیاتی ارایه کند.

خاموشی گفت: نخست‌وزیر دهه ۱۳۶۰ در دعوایی که با نظام پزشکی داشت یک شبه نظام پزشکی را تعطیل کرد اما در مقابل اتاق نتوانست صحبت کند و با اینکه سعی کرد اتاق را تعطیل کند و حتی سخنرانی من را به اسم روضه ارز به پیش امام (ره) برد اما ایشان گفتند حرف من درست است و نتوانستند کاری کنند. وی تاکید کرد در اتاق از شما تجربه می‌خواهند و در حالی که در دولت تجربه منفی است اینجا مزیت است. به گفته خاموشی متاسفانه اتاق هم در جریانی افتاد و تجربه‌ها را خارج کرد. به گفته رییس اسبق اتاق بازرگانی، اتاق جایی نیست که افتخار کنیم که چند درصد از ما جوانان زیر ۲۵سال هستند بلکه باید جای کسانی باشند که با عصا راه می‌روند. وی انباشت تجربه را مهم‌ترین مساله برای اتاق بازرگانی خواند. وی تاکید کرد نظام جمهوری اسلامی ایران از اتاق بازرگانی انتظار تجربه دارد و نظام احتیاج به اتاقی دارد که بازده داشته باشد. وی افزود: در حال حاضر در شرف تحولی به نام انتخابات هستیم و باید کاری کنیم که اتاق به معنی واقعی خود بازگردد. خاموشی افزود: باید آدم‌های باتجربه و فعال را به اتاق بیاوریم که هر کس که دلش خواست به اتاق نیاید. وی تاکید کرد خدا از تقصیرات آن وزیری که گفت می‌خواهم در اتاق را بر همه باز کنم بگذرد چرا که در اتاق باز شد و آقایانی آمدند و اتاق از بین رفت. وی افزود: زمانی از اتاق بسیاری استفاده می‌شد و اکنون همه آنها از بین رفته است. خاموشی در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت در هیات رییسه اتاق ایرانی فردی هست که مقدسات اسلام را هم نفی می‌کند و این به خاطر این است که در باز شده و هر کسی به اتاق آمده است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر