بانک‌های ایران در مرز ورشکستگی

۱۳۹۳/۰۶/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۸۷۴

گروه بانک و بیمه مدیرعامل بانک انصار با بیان اینکه برخی از بانک‌ها درمرز ورشکستگی قراردارند، گفت: در تسهیلات قرض‌الحسنه جریمه دیرکرد از مردم نمی‌گیریم.

آیت‌الله ابراهیمی در کارگاه اقتصاد مقاومتی ویژه اساتید دانشگاه که دردانشگاه علوم اقتصادی برگزار شد با بیان اینکه شوک‌های وارد شده به کشور ما خارجی و داخلی است، گفت: شوک‌های داخلی شامل مشکلات نرم‌افزاری، سخت‌افزاری و روانی است و شوک‌های خارجی شامل نوسانات قیمت نفت، بحران‌های مالی و اقتصادی و تحریم‌ها می‌شود.

ابراهیمی با بیان اینکه درصد وابستگی بودجه عمومی دولت به نفت درسال 1384 68.3 درصد بوده است، تصریح کرد: این رقم درسال 1391 به 40 درصد رسیده است. وی با اشاره به بدهی دولت به بانک مرکزی تا پایان تیر 1393 گفت: میزان بدهی دولت به بانک مرکزی 16هزار و 813 میلیارد تومان و بدهی موسسات و شرکت‌های دولتی به بانک مرکزی نیز 2203 میلیارد تومان است که مجموع آن 38هزار و 843 میلیارد تومان می‌شود. از سوی دیگر میزان بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی نیز 43هزارمیلیارد تومان است. مدیرعامل بانک انصار با بیان اینکه نسبت مطالبات معوق در بانک انصار 1.8درصد است، اظهارکرد: ما در بانک انصار در پرداخت وام سخت‌گیری می‌کنیم اما برای بازپرداخت آن فشار وارد نمی‌کنیم. به‌طوری که از مجموع 40 تا 50 هزار میلیارد تومان تسهیلات ارایه شده تنها 30 میلیارد تومان اموال تملیکی داریم. از سوی دیگر ما روی تسهیلات قرض‌الحسنه به‌طور کلی جریمه تاخیری نمی‌گیریم. درمورد عقود هم با استفاده از جریمه فشار وارد می‌کنیم اما زمان سررسید تا آنجایی که ممکن باشد جریمه دریافت نمی‌کنیم. ابراهیمی با بیان اینکه استاندارد مطالبات معوق در دنیا پنج درصد است، خاطرنشان کرد: این رقم در کشور ما 15.3درصد است که سه برابر متوسط جهانی است. وی همچنین درباره سرمایه‌گذاری بانک انصار با استفاده از منابع گفت: بانک‌ها دو نوع منابع شامل حقوق صاحبان سهام و سپرده‌های جذب شده از مردم دارند که براساس ماده 34 قانون پولی و بانکی کشور بانک‌ها مجازند تا 40درصد از حقوق صاحبان سهام را برای سرمایه‌گذاری مصرف کنند. بنابراین سرمایه‌گذاری بانک‌ها به هیچ‌وجه از طریق سپرده‌های جذب شده نیست بلکه از سپرده‌ها 13.5 درصد به بانک مرکزی داده می‌شود و حدود چهار تا پنج درصد نیز برای پشتیبانی استفاده می‌شود و براساس قانون 80 درصد این منابع باید در خود سیستم بانکی مصرف شود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر