10 ایرلاین ورشکسته‌ شده‌اند

۱۳۹۴/۰۶/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۸۶۷۲

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها معتقد است نحوه برخورد این شرکت با ایرلاین‌های بدهکار تاکنون تعاملی بوده است اما با توجه به افزایش دوباره رقم بدهی‌ها احتمالا باید برخوردی جدی‌تر جای تعامل‌های فعلی را بگیرد. رحمت‌الله مه‌آبادی سخن گفتن از گروکشی شرکت فرودگاه‌ها در پروازهای ایرلاین‌های بدهکار را تکذیب کرد و گفت: بابت بدهی ایرلاین‌ها، هیچ پروازی را دچار تاخیر نکرده‌ایم و مانع کانتر پرواز نشده‌ایم چراکه اساسا فضای محدود ترمینالی و توالی پروازها این اجازه را به ما نمی‌دهد. با وجود این اما وضعیت مالی شرکت فرودگاه‌ها و قرار گرفتن نام این شرکت در فهرست نهادهای درآمد هزینه‌یی باعث شده این شرکت برای تسویه بدهی‌ها 600 میلیارد تومانی ایرلاین‌ها برنامه‌ریزی جدیدی کند. ما شرکت انتفاعی نیستیم و تمام عایدی ما صرفا در ارائه خدمات هوانوردی، ناوبری و فرودگاهی هزینه می‌شود و اگر سودی هم به دست آوریم، 75درصد آن را در قالب مالیات و سود سهام به دولت بازمی‌گردانیم و اجازه هیچ‌گونه فعالیت تجاری و بنگاهداری نداریم. به گزارش ایسنا، وی به توجیهات هزینه‌یی ایرلاین‌ها نیز اشاره کرد: نرخ ارز برای شرکت‌های هواپیمایی و شرکت فرودگاه‌های کشور یکی است با این تفاوت که ما امکان استفاده مستقیم از ارزی که به دست می‌آوریم را نداریم و باید به خزانه واریز کنیم و معادل ریالی آن را با نرخ دولتی تحصیل کنیم و از این رو توان مالی ما در شرایط مساوی با شرکت‌های هواپیمایی از آنان کمتر است. مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها در توضیح چگونگی افزایش رقم بدهی ایرلاین‌ها به سهم شرکت فرودگاه‌ها در بلیت صادر شده در پروازهای داخلی و خارجی نیز پرداخت. به گفته وی تعرفه خدمات فرودگاهی از مسافران در قالب بلیت دریافت می‌شود که برای پروازهای داخلی 5هزار تومان و پروازهای بین‌المللی 25هزار تومان است که جزو درآمد شرکت فرودگاه‌ها محسوب شده و به‌طور امانت در دست ایرلاین‌هاست. این رقم بدهی در حال حاضر حدود 120میلیارد تومان است که ایرلاین‌ها باید به شرکت فرودگاه‌ها پرداخت کنند و این عدم پرداخت باعث شده است که از سوی دستگاه‌های نظارتی تحت فشار باشیم چرا که طبق قانون این اقدام تصرف در اموال عمومی محسوب می‌شود.

پس از روشن شدن تصویر وضعیت بدهی‌ها مه‌آبادی تکلیف خود را با ایرلاین‌های بدهکار روشن کرد و رسما 10 شرکت هواپیمایی داخلی را در فهرست ایرلاین‌های ورشکسته قرار داد. وی با بیان اینکه بیش از 10 ایرلاین‌ ورشکسته داریم که بدهی خود را به شرکت فرودگاه‌ها پرداخت نکرده‌ و از این بابت در حساب‌های ما مغفول مانده است، گفت: اگر ایرلاینی نمی‌تواند خدمات ارائه کند، بگوید نمی‌تواند چرا که این‌گونه مشکلاتش را به سازمان‌های دیگر منتقل می‌کند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر