جزئیات راه‌اندازی خط کشتیرانی مسافری قشم–عمان

۱۳۹۴/۰۶/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۸۶۷۰

گروه حمل‌ونقل و خودرو|

ظرف یک ماه آینده خط کشتیرانی مسافری بین بندر قشم ایران و بندرخصب عمان با فعالیت پنج فروند کشتی راه‌اندازی خواهد شد که گردشگری دریایی را درآب‌های جنوبی ایران وارد فاز جدیدی خواهد کرد. زیرا گردشگری دریایی با وجود ظرفیت‌ها، جذابیت‌ها و سودآوری که می‌تواند برای اقتصاد ایران داشته باشد به حدی مغفول مانده است که حتی می توانیم بگوییم هنوز متولد نشده است. درهمین راستا و با محوریت حمل‌ونقل مسافری و گردشگری دریایی با عبدالجواد کمالی، مدیرکل اداره گردشگری منطقه آزاد قشم گفت‌وگو کردیم. کمالی به «تعادل» گفت: برنامه سال 94 در حوزه جزیره قشم به طور کل روی توسعه گردشگری متمرکز است و نخستین برنامه هم این بود که جزیره را به جزیره خصب عمان وصل کنیم و در برنامه‌های آینده‌مان اتصال به بندر سهار و بندر دقم از عمان را در دستور کار داریم.»


نقش خطوط کشتیرانی جدید

برنامه دیگر ما اتصال بندر قشم به دوبی است؛ مقامات بندری امارات نیز آمده‌اند و بندر قشم را بازدید کرده و ما هم رفته‌ایم بندر راشل را بازدید کرده‌ایم، اما این را در نظر داشته باشید که برنامه ما این است که قدم به قدم پیش برویم و در قدم اول، ابتدا به عمان وصل بشویم، به این دلیل که عمان شریک تجاری ماست و بخشی از ترانزیت کالایمان از طریق عمان انجام می‌شود. در واقع بحث خطوط کشتیرانی را بیشتر از منظر کنترل و کاهش آمار کالاهایی غیرمجاز به کشور دنبال می‌کنیم.


آمادگی اتصال قشم به استان‌های عمان

وی ادامه داد: به تازگی و بعد از مساله توافق، حضور گردشگران خارجی با اتومبیل‌هایشان را در کشور داشتیم که در شهرهای تهران، اصفهان، مشهد و یزد حضور داشتند. از طرفی توریست‌های اروپایی که از مرز ترکیه با ماشین‌هایشان وارد کشور می‌شدند بسیار علاقه داشتند که عمان را هم ببینند. بنابراین با افتتاح این مسیر می‌توانند وارد عمان شوند و خطوط جدید انگیزه تازه‌یی را برای حضور گردشگرانی ایجاد خواهد کرد. بر این اساس، چه گردشگرانی از سمت حوزه جنوبی خلیج فارس به سمت ناحیه شمالی بروند و چه گردشگرانی که از مسیر ترکیه وارد شوند و به ناحیه عمان و امارات بروند، می‌توانند از این مسیر جدید استفاده کنند. کشتی‌های جدیدی که در مسیر قشم- عمان و بالعکس تعریف می‌شود، قابلیت حمل و جابه‌جایی اتومبیل را هم دارند. ما همچنین برای اتصال استان‌های مختلف عمان و بعد از آن خط دوبی اعلام آمادگی کرده‌ایم.


استفاده از کشتی‌های نو

وی درخصوص کشتی‌هایی که در خط قشم- عمان فعال خواهند شد، گفت: کشتی‌هایی که در این مسیر فعال خواند شد، در حال ساخت هستند و دست دوم نبوده و با استانداردها و امکانات لازم به زودی وارد ناوگان خواهند شد. خوشبختانه با شروع سال 94 ما به طور ویژه در حوزه گردشگری ورود کردیم. معاون گردشگری سازمان منطقه آزاد قشم با اشاره به برگزاری جلسات متعدد برای راه‌اندازی خط کشتیرانی مسافری بین قشم و عمان گفت: به زودی توافقنامه نهایی بین سازمان منطقه آزاد قشم و شرکت کشتیرانی دولتی کشور عمان به امضا خواهد رسید.

کمالی افزود: جلسه هماهنگی بعدی ظرف 2هفته آینده در تاریخ بیست‌وهفتم سپتامبر با حضور مقامات مربوطه دو کشور برگزار خواهد شد. وی اظهار داشت: کشتی‌هایی که قرار است در این مسیر تردد کنند متعلق به شرکت کشتیرانی عمان به نام شرکت NFC است که قرار است بنا به نیاز این مسیر چهار یا پنج فروند از این کشتی‌ها در مسیر بندر قشم- بندر خصب به گردشگران و مسافران خدمات ارائه دهند. به گفته وی، ظرفیت حمل مسافر این کشتی‌ها متفاوت و بین 100 تا 250نفر است که بسته به تعداد گردشگران از آنها استفاده خواهد شد. همچنین این شناورها قابلیت حمل 20 تا 40دستگاه خودرو را نیز دارند که در صورت لزوم از این ظرفیت نیز استفاده خواهد شد.


رونق حمل‌ونقل دریایی 2کشور

کمالی یادآور شد: در حال حاضر تنها از کشتی‌های عمانی برای تردد در این مسیر استفاده خواهد شد و در آینده در صورت تمایل شرکت‌های کشتیرانی داخلی این امکان می‌تواند فراهم شود تا کشتی‌های ایرانی نیز در این مسیر به گردشگران و مسافران در امر جابه‌جایی بین قشم - عمان و بالعکس سرویس دهند. معاون گردشگری سازمان منطقه آزاد قشم اعلام کرد: این کشتی‌ها قرار است در اسکله بهمن قشم پهلو‌گیری کنند به همین منظور تجهیز اسکله بهمن با همکاری اداره بنادر و دریانوردی قشم آغاز شده است تا بتوانند این کشتی‌ها بدون هیچ گونه مشکلی در این اسکله پهلوگیری داشته باشند. وی در ادامه تاکید کرد: راه‌اندازی این خط کشتیرانی در مسیر قشم - عمان باعث رونق بیش از پیش گردشگری دریایی در خلیج‌فارس خواهد شد.

وی تصریح کرد: همچنین این اقدام موجبات تردد گردشگران عمانی به قشم و کشورمان را فراهم خواهد کرد و رونق گردشگری دریایی در 2کشور را به همراه خواهد داشت. کمالی اذعان داشت: از سوی دیگر این امر باعث خواهد شد تا تجارت بین عمان و قشم بیش از پیش افزایش یابد و تجار به راحتی بتوانند در مسیر 2کشور تردد کنند. به گفته وی، گردشگران خارجی می‌توانند با استفاده از این خط کشتیرانی پس از اتمام سفرشان در ایران به عمان سفر کرده و سپس وارد دوبی شوند. به این ترتیب این گردشگران خارجی با طی کردن مسیر کوتاه‌تری می‌توانند به جهانگردی خود ادامه دهند. در نتیجه انتظار می‌رود استفاده از این خط کشتیرانی بسیار مورد استقبال گردشگران خارجی به‌ویژه آنهایی که با خودرو شخصی در سفر هستند، قرار گیرد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر