حوالی تعاون

۱۳۹۴/۰۶/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۸۶۶۹

بلاتکلیفی ۲۵ ساله اعضای تعاونی مسکن کارکنان گمرک

فارس تعدادی از اعضای تعاونی مسکن کارکنان گمرک ایران که پس از شکایت و ارسال نامه به مراجع قضایی، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و بخش‌های مرتبط پاسخ قانع‌کننده‌یی در رابطه با نحوه ساخت واحدها و تاخیر 25ساله دریافت نکردند صبح دیروز در محل ساختمان مرکزی گمرک ایران در خیابان ولی عصر(عج) تجمع کردند.

براساس این گزارش، این اعضا که سال 70بابت هر متر زمین در محدوده اندیشه شهریار 1250تومان پول واریز کرده بودند همچنان در بلاتکلیفی به سر برده و معلوم نیست زمین‌هایشان در چه شرایطی قرار دارد.

به گفته یکی از این افراد، مدیران عامل شرکت تعاونی اقدام به فروش زمین‌ها بدون هماهنگی اعضا کرده‌اند و واحدهای 3هزار عضو همچنان بعد از گذشت 25سال تحویل داده نشده است.

در سالی که اعضا بابت تعاونی مسکن کارکنان گمرک ایران پول واریز کرده بودند 250هکتار زمین خریداری می‌شود که همچنان بلاتکلیف است؛ این اعضا تاکنون به مراجع بسیاری شکایت کردند اما پاسخی دریافت نکردند.

برخی از اعضا هم معتقدند که پول آنها باید به روز حساب شده و بازگردانده شود اما مدیران تعاونی نسبت به اعتراض این افراد پاسخ دقیقی نمی‌دهند.

علاوه بر این به گفته یکی دیگر از این افرادی که تجمع کرده بود، هیات ‌مدیره فعلی غیرقانونی بوده و دو سال از فرصت قانونی آنها گذشته است.

مدیران تعاونی مدعی شده‌اند که 70درصد از زمین‌ها بابت معابر و سایر موارد طبق قانون به شهرداری واگذار شده است اما با مراجعه اعضا به شهرداری اعلام می‌شود که از طرف این تعاونی حتی یک متر زمین به شهرداری واگذار نشده و به همین دلیل شورای شهر در جلسه 191 طبق بند 2 رأی به ابطال تفکیکی زمین‌ها داده است و در صورت عدم اقدام به موقع اقدامات اداری بازگرداندن زمین‌ها به مالکان اصلی بسیار دشوار می‌شود.

براساس این گزارش، برخی از اعضای این شرکت تعاونی بعد از گذشت 25سال در قید حیات نیستند و بسیاری از آنها هم بیش از 60سال سن دارند و تنها درخواست‌شان بازگرداندن زمین یا پولشان است.


تعاون کلید اجرای دموکراسی

یک کارشناس اقتصادی، تعاون را یکی از راه‌های اجرای دموکراسی واقعی‌تر نسبت به دموکراسی لیبرال دانست.

فریبرز رییس‌دانا در گفت‌وگو با خبرنگار اتاق تعاون ایران درخصوص ضرورت بخش تعاون در اقتصاد و اهمیت آن، گفت: دموکراسی لیبرال تحت سیطره بخش خصوصی است، اما اگر دموکراسی واقعی‌تر می‌خواهیم در بخش تعاون میسر می‌شود.

وی با بیان اینکه بخش تعاون متعلق به مردم است، تاکید کرد: اگر دولتی موظف به خدمت به مردم باشد، باید این بخش را گسترش دهد.

این کارشناس اقتصادی با انتقاد از اینکه اکنون تعاون به یک پدیده مصنوعی تبدیل شده است، اذعان کرد: تعاون در ایجاد اشتغال و رفاه مردم و تامین وام‌های ارزان‌قیمت و کنترل قیمت‌ها نقش مهمی دارد.

رییس‌دانا با بیان اینکه تعاون در کشور ما اکثرا مورد سرکوب قرار گرفته است، وجود یک وزارتخانه قدرتمند را برای این بخش کافی ندانست.

وی تصریح کرد: ایجاد یک وزارتخانه قدرتمند برای تقویت این بخش کفایت نمی‌کند، بلکه باید نهضت تعاونی‌ها در جامعه شکل بگیرد. رییس‌دانا بر عزم سیاسی برای گسترش و تقویت تعاونی‌ها تاکید کرد و بیان داشت: تعاون متعلق به زنان، مردم کم‌درآمد و کارگران است و این افراد می‌توانند از تعاونی‌ها استفاده کرده و یکدیگر را پیدا کنند.

این کارشناس اقتصادی اذعان کرد: تعاون قبل از اینکه پدیده‌یی باشد که به یک موسسه بروکراتیک نیاز داشته باشد، متعلق به مردم و فرهنگ مردم است و در بطن و متن زندگی اجتماعی و اقتصادی جامعه جریان دارد.

وی گفت: از دلایل این موضوع می‌توان به این نکات اشاره کرد که اولا تعاون می‌تواند در گسترش تولید و ایجاد رفاه و کنترل نوسان‌های اقتصادی موثر باشد و ثانیا تعاون در قانون اساسی نیز مورد تاکید قرار گرفته است.

این کارشناس اقتصادی خاطرنشان کرد: اگر یک بخش دولتی تعاون را هدایت کند، بدون اینکه فرصتی به گسترش آن بدهد، ناکارآمد می‌ماند، سرگردان می‌شود و اعتبار بخش تعاون در معرض خطر قرار می‌گیرد. رییس‌دانا اعلام کرد: بخش خصوصی با تعاون سر سازگاری ندارد و نباید اجازه داد تا تعاون توسط این بخش مورد دست‌اندازی قرار بگیرد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر