اصلاح تصویر ذهنی مشتریان رمز موفقیت بانک توسعه تعاون

۱۳۹۴/۰۶/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۸۶۶۵

بانک توسعه تعاون در استان اصفهان با 28 شعبه و 7 باجه در راستای ارایه انواع خدمات اعتباری و بانکداری الکترونیک به بخش غیردولتی به خصوص تعاونی‌ها و اعضای تعاونی‌ها توانسته عملکرد خوبی در سال‌های اخیر داشته باشد که از آن جمله می‌تواند به انتخاب شعب فیض و مرکزی اصفهان به عنوان بهترین شعب کشور و رتبه برتر ارزیابی شاخص‌های عملکردی در بین استان‌های کشور دست پیدا کند. این بانک با وجود شبکه بانکی نه چندان گسترده و تبلیغات نه چندان وسیع توانست در بحث رشد مانده سپرده در سال 1393 و پنج ماهه اول سال 94 به ترتیب رشدی 128درصدی و 34درصدی را برای خود ثبت کند که در نوع خود قابل توجه است. با وجود این موفقیت‌ها و دستاوردها، بانک توسعه تعاون هنوز به نظر راه زیادی در پیش دارد تا بتواند به جایگاه اصلی خود در نظام بانکی همچنین اقتصاد کشور دست پیدا کند. پیرامون علل موفقیت بانک توسعه تعاون اصفهان و مشکلات، نقاط ضعف و قدرت بانک توسعه تعاون، دقایقی را با امین سلطانی، کارشناس روابط عمومی مدیریت شعب استان اصفهان هم‌کلام شدیم.

هدف از تاسیس بانک توسعه تعاون و نقش این بانک در اقتصاد کشور را چه می‌دانید؟

رویکرد و اولویت اصلی بانک توسعه تعاون که در سال 1388 به ‌منظور اجرای سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری (مدظله العالی) تاسیس شد، ارایه خدمات مالی و بانکی به بخش تعاون است. با توجه به اینکه اقتصاد کشور مبتنی بر سه بخش دولتی، تعاونی و خصوصی است، بخش تعاونی را به نوعی می‌توان نشانه‌ و جلوه‌یی از عزم و پشتکار انسانی جهت تقویت و رفع مشکلات اقتصادی و اجتماعی دانست.

به عنوان یکی از مهم‌ترین وظایف بانک توسعه تعاون باید به تامین سرمایه اولیه جهت ایجاد اشتغال همچنین کمک به بنگاه‌های اقتصادی، ارتقای ظرفیت‌ها و توانمندی‌های رقابتی در بخش تعاون در سطح ملی و بین‌المللی اشاره کرد. از دیگر وظایف بانک توسعه تعاون، تشویق و ترغیب اشخاص حقیقی و حقوقی به سرمایه‌گذاری در بخش تعاون است. همچنین ارایه انواع خدمات بانکی، الکترونیکی و اعتباری را نباید از قلم انداخت.

به نظر شما در راستای تحقق این وظایف چه اقداماتی از سوی بانک توسعه تعاون اصفهان صورت گرفته است؟

یکی از تلاش‌های ما در سال‌های اخیر، اصلاح تصویر ذهنی مشتریان است به خصوص پس از تبدیل شدن صندوق توسعه تعاون به بانک توسعه تعاون همچنین تاکید بر اینکه بانک توسعه تعاون یک بانک 100درصد دولتی است. ازجمله اقدامات دیگر می‌توان به تلاش برای برقراری ارتباط مستقیم با تعاونی‌ها، اتحادیه‌ها و بنگاه‌های اقتصادی و دیگر مشتریان برای معرفی هرچه بهتر خدمات بانک اشاره کرد.

به عنوان مثال، وقتی یک تعاونی نزد ما اقدام به افتتاح حساب می‌کند، ما سعی می‌کنیم که در مرحله اول از تعاونی مذکور بازدیدی داشته باشیم تا بتوانیم نسبت به روند کاری و میزان پیشرفت پروژه‌یی که در دست دارد، اطلاعات کسب کنیم. علاوه بر این اطلاع‌رسانی خوب و دقیق به مشتریان در کنار استفاده از انواع تبلیغات متنوع و متفاوت از دیگر اقدامات صورت گرفته در جهت اصلاح تصویر ذهنی مشتریان از بانک است. علاوه بر این از آنجا که مهندس شیخ‌حسینی، مدیر شعب بانک توسعه تعاون اصفهان خودشان سابقه فعالیت تعاونی دارند، رابطه‌ خوبی با تعاونی‌های فعال داشته و نسبت به سازوکار تعاونی‌ها کاملا مطلعند.

انتظار شما از بخش تعاون و دولت چیست؟

با توجه به اینکه بانک توسعه تعاون، یک بانک جوان و نوپاست، انتظار می‌رود تعاونی‌ها و اتحادیه‌ها از بانک به نحو احسن حمایت کنند و با توجه به اینکه امروزه حیات پایدار یک بانک به مشتریان وابسته است، بانک توسعه تعاون همه همت و تلاش خود را درخصوص جذب، تقویت و ماندگاری مشتریان با ارایه انواع خدمات مناسب و درخور شأن تعاونی‌ها و مشتریان به‌کار بسته است.

در حال حاضر، بانک توسعه تعاون با چه مشکلاتی روبه‌رو است؟

یکی از مشکلات موجود این است که سایر بانک‌ها از تبلیغات گسترده‌یی بهره می‌گیرند. بانک تعاون یک بانک جدید و نوپاست بنابراین برای معرفی آن نیازمند فعالیت‌های تبلیغی وسیع و مستمر است. البته بانک توسعه تعاون اصفهان اقداماتی را در زمینه استفاده از زمینه‌های زیرنویسی تلویزیونی، بیلبوردهای تبلیغاتی، تبلیغ‌های کنار زمین در بازی‌های مهم فوتبالی همچنین پخش آگهی در سریال‌های مهم تلویزیونی صورت داده است. ان‌شاءالله در چند سال آینده نیز فعالیت‌های بیشتری را در این زمینه انجام خواهیم داد که البته نیازمند برنامه‌ریزی منسجم و حساب ‌شده است.

در زمینه همین تبلیغات آیا انتظار خاصی از دولت یا صداوسیما دارید که مثلا در قالب سوبسیدها یا اقدامات حمایتی صورت گیرد؟

بله 100درصد. این بانک توسعه تعاونی‌ یک بانک 100درصد دولتی است و این درحالی است که خیلی از مشتری‌های تعاونی اصلا بانک را نمی‌شناسند و شاید اصلا اسم آن را هم نشنیده باشند. گاهی در معرفی بانک به مشتریان باید توضیح بدهیم که بانک توسعه یک بانک 100درصد دولتی است و بنا به فرمایش مقام معظم رهبری درخصوص حمایت از بخش تعاون تشکیل شده و با صندوق توسعه تعاون متفاوت است. ما درحال حاضر دقیقا تمام خدمات بانکی الکترونیکی یک بانک با قدمت چندین دهه‌یی در سطح ملی مانند بانک ملی یا ملت را به مشتریان ارایه می‌دهیم. به عنوان مثال سیستم موبایل بانک ما تمام قابلیت‌ها و امکانات ازجمله پرداخت قبوض، خرید شارژ و انتقال وجه را داراست. درحال حاضر خود سیستم بانکی ما نیز از ساتنا، شبا و دیگر خدمات الکترونیکی برخوردار است. همچنین در سال‌های اخیر اقدام به نصب دستگاه‌های پز در فروشگاه‌های سطح استان کرده‌ایم که بازدهی خوبی داشته است.

با توجه به اینکه بانک توسعه تعاون به علت محدودیت‌های قانونی و تعهد به مقررات و بسته‌های نظارتی بانک مرکزی از برخی جوانب امکان رقابت با بانک‌های خصوصی یا موسسات مالی و اعتباری را نداشته باشد، چه جذابیت‌هایی برای مشتریان ایجاد کرده‌اید که آنها را به سرمایه‌گذاری در این بانک ترغیب کند؟

نخست اینکه بسته‌های اعتباری ما در حوزه تعاونی‌ها از تنوع بیشتری نسبت به سایر بانک‌ها برخوردار است. علاوه بر این به عنوان مثال در حوزه مسکن بسته اعتباری ما تفاوت چندانی با بانک مسکن ندارد. ازجمله دیگر اقدامات ما این است که با دعوت از اتحادیه‌ها و تعاونی‌های فعال، جلسات را برای نظرخواهی، نیازسنجی همچنین معرفی‌ سیاست‌ها و خدمات بانک برگزار می‌کنیم. ما خود را موظف می‌دانیم که به طور ویژه به تعاونی‌ها خدمت کنیم زیرا معتقدیم که اقتصاد هر کشوری در وهله اول به تعاونی‌ها بستگی دارد یعنی اگر زیرساخت‌های تعاونی‌ها تقویت شود مطمئنا اقتصاد کشور پیشرفت خواهد کرد.

و سخن آخر؟

همان‌طور که تعاونی‌ها از ما انتظار حمایت دارند، ما هم از تعاونی‌ها انتظار داریم. باید این مساله درک شود که بانک توسعه تعاون، بانک تخصصی بخش تعاون است. باید از این بانک حمایت شود چراکه حیات پایدار یک بانک مرهون مشتریان است. امیدواریم که با این حمایت، بانک توسعه تعاون هم به‌رغم اینکه یک بانک جوان و نوپاست، بتواند در سطح کشور در بین بانک‌ها جایگاهی خوب و درخور را به خود اختصاص دهد هرچند در سال‌های اخیر در این 6 ساله اخیر نیز عملکرد قابل ‌قبول و امیدوارکننده‌یی داشته است.


مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر