نبض صنعت

۱۳۹۴/۰۶/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۸۶۵۱

صدور ضمانتنامه صنعتی به نفع سرمایه‌گذار

گروه صنعت و معدن| مدیرعامل صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری صنایع کوچک کشور گفت: صدور ضمانتنامه به نفع سرمایه‌گذار جهت سرمایه‌گذاری در صنایع کوچک و نیز انجام ضمانت متقاضیان در انتشار اوراق بدهی از جمله اموری است که در صندوق انجام می‌شود که بعضا انجام برخی از این امور در بانک‌ها ممنوع است.

به گزارش صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری صنایع کوچک، علی تعقلی با اشاره به اینکه مدیریت ضعیف و کمبود نقدینگی دو مشکل عمده صنایع کوچک کشور است، اظهار کرد: بخشی از مشکل حال حاضر صنایع کوچک مربوط به مدیریت ضعیف در این صنایع می‌شود که ناشی از کمبود آموزش‌ها است و مشکل دیگر به کمبود نقدینگی جهت توسعه سرمایه‌گذاری بر می‌گردد.

وی افزود: شاید در گام اول، افزایش اعتبار بتواند بخش عمده‎یی از مشکلات صنایع کوچک را مرتفع کند، اما قطعا در ادامه راه نبود توجیه اقتصادی برای تولید، مدیریت ضعیف، عدم بازاریابی مناسب و عدم تامین مواد اولیه می‌تواند موجب اتلاف تمام اعتبارت تزریق شده و ورشکستگی واحد صنعتی شود.

مدیرعامل صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری صنایع کوچک کشور در ادامه از ارائه 12 خدمت ضمانتی در این صندوق خبر داد و اظهار کرد: در حال حاضر خدمات ضمانتی از جمله ضمانت شرکت در مناقصه و مزایده با 50درصد تخفیف نسبت به بانک، ضمانتنامه حسن انجام پیش پرداخت و وصول وجه‌الضمان با 50درصد تخفیف نسبت به بانک و 50درصد تخفیف در وجوه تودیعی و ضمانتنامه تعهد پرداخت به نفع بانک، گمرک، فروشنده مواد اولیه، فروشنده ماشین‌آلات یا خدمات در صندوق انجام می‌شود. وی تصریح کرد: هر فرد حقیقی یا حقوقی شاغل در صنایع کوچک که توسط کارشناسان صندوق تایید شود، می‌تواند تا ۶میلیارد تومان نزد صندوق تعهدات باز داشته باشد.


پیش‌نیاز توسعه صنعت چرم

گروه صنعت و معدن| صنعت چرم، یکی از صنایع مزیت‌ساز کشور است که با وجود ظرفیت‌های موجود، آن‌طور که باید به توسعه و بهره‌برداری از این مزیت‌ها توجه نشده است. آن‌طور که فعالان اقتصادی می‌گویند؛ یکی از مهم‌ترین پیش‌نیازهای توسعه برای صنعت چرم کشور، رقابت‌سازی در بازار است. رقابتی که تمرکز اصلی آن بر برندسازی و راه‌اندازی کمپین‌های تبلیغاتی است و در این زمینه، شرکت‌های زیادی به حوزه تولید ورود پیدا کرده‌اند اما معدود شرکت‌هایی توانسته‌اند با شناسایی درست بازار هدف و مخاطب‌شناسی اصولی، نبض بازار را در دست گیرند.

در این راستا، شاهین فاطمی، فعال اقتصادی صنعت چرم می‌گوید؛ صنعت چرم کشور حداقل 4میلیارد دلار ثروت را می‌تواند برای اقتصاد کشور به ارمغان بیاورد و هنر دست‌اندرکاران صنعت چرم، آگاه کردن دولتمردان و تصمیم‌سازان نسبت به میزان سودآوری صنعت چرم برای اقتصاد کشور است. مدیرعامل چرم درسا یکی از مهم‌ترین معیارهای توسعه صنایع کشور به ویژه صنعت چرم را، «برندسازی» عنوان و در عین حال تاکید کرد: برندها و بنگاه‌های صنعتی باید به حوزه مسوولیت‌های اجتماعی ورود کنند؛ این اقدام نه تنها باری از مشکلات اجتماعی کشور را برطرف خواهد کرد، بلکه بنگاه‌های صنعتی را به «بنگا‌هایی خوشنام» تبدیل خواهد کرد که مزیت این خوشنامی در توسعه آنها بی‌تاثیر نخواهد بود. این فعال اقتصادی در این راستا، به این فعال اقتصادی به کمپین اخیر تبلیغاتی 23روزه شرکت برای اعطای جوایز به مشتریان و تاثیر آن در برندسازی صحیح و نیز اعطای بخشی از درآمد شرکت به بنگاهی خیریه، اشاره و تصریح کرد: این دو اقدام در برندسازی تاثیر بسیار مطلوبی داشته است. وی با تاکید بر اینکه دولت و صنعتگر هریک وظیفه خاص خود را دارند، اما وظیفه مردم نیز خرید کالای مرغوب ایرانی به جای کالای خارجی است، ادامه داد: اگر مردم ایران به سمت خرید کیف و کفش ایرانی بروند، صنعت چرم ایران چندین برابر بهتر می‌شود. براساس گزارش‌ها، صنعت چرم ایران باید سالانه 4میلیارد دلار صادرات داشته باشد، اما درحال حاضر صادرات در بیشترین حالت 150میلیون دلار است. فعالان اقتصادی می‌گویند؛ دولت و وزارت صنعت برای بهبود وضعیت صنعت چرم باید یک برنامه‌ریزی خوب داشته باشند و برنامه دریافت عوارض صادرات سالامبور و درکنار آن ایجاد صندوق مخصوص به صنعت چرم را دنبال کنند.


تولید چادرمشکی به صرفه نیست

ایلنا| مدیرکل دفتر صنایع نساجی و پوشاک وزارت صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه تفاوت تعرفه پارچه چادرمشکی با سایر پارچه‌ها مشکل‌ساز شده بود، افزود: با همکاری گمرک و برای جلوگیری از تخلفات در این بخش، تعرفه چادر مشکی و سایر منسوجات را یکسان‌سازی کردیم.

گلنار نصراللهی در پاسخ به این پرسش که چرا تولید چادرمشکی در کشور نداریم؟ اظهار داشت: تولید چادرمشکی همیشه از اولویت‌های سرمایه‌گذاری ما بوده است و در واحدهای نساجی یزد و کرمانشاه هم امکان تولید چادرمشکی وجود دارد و به صورت محدود نیز تولیداتی داشته‌ایم اما در گذشته با توجه به تعرفه پایین این کالا (تعرفه 10درصدی)، واردات آن به صرف واردکنندگان بود و سرمایه‌گذاران نیز به دلیل ریسک در سرمایه‌گذاری و عدم رقابت در تولید این محصول، اقدام به تولید این کالا نکردند.

وی با بیان اینکه 7سال پیش که تعرفه چادرمشکی بسیار پایین بود اما این مساله باعث کاهش قیمت چادرمشکی در بازار نشد، افزود: در آن سال‌ها مصرف‌کننده تغییری در نرخ این کالا حس نکرد؛ بنابراین نمی‌توان روی این مساله

تاکید داشت.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر