وزیر صنعت، قاضی دعوای فولادی‌ها و معدنی‌ها شد

۱۳۹۴/۰۶/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۸۶۵۰

گروه صنعت و معدن|

دعوای سنگ‌آهنی با سکانداران وزارت صنعت، معدن و تجارت بر سر کاهش قیمت گندله همچنان پا برجاست و به گفته فعالان صنعت سنگ‌آهن، زور تولیدکنندگان فولاد بر سایر حلقه‌های زنجیره فولاد به ویژه سنگ‌آهنی‌ها می‌چربد و وزیر صنعت همچنان بر کاهش 3درصدی قیمت گندله سنگ‌آهن سماجت به خرج می‌دهد. این در شرایطی است که پیش از این خبر آمد که اسحاق جهانگیری، معاون اول رییس‌جمهور، دستور لغو بخشنامه کاهش قیمت سنگ‌آهن را داده اما فولادی‌ها بلافاصله دست به تکذیب ماجرا بردند و تاکید کردند که کاهش قیمت گندله همچنان پابرجاست؛ اقدامی که عملا به ضرر سنگ‌آهنی‌ها و به سود فولادی‌هاست. از این رو ظاهرا در آخرین خبر در این زمینه، «اتخاذ تصمیم‌ نهایی در رابطه با دعوای آهنی‌ها و سنگ‌آهنی‌ها، به وزیر صنعت، معدن و تجارت واگذار شده و وی نیز بر موضع خود مبنی بر کاهش قیمت گندله ایستاده است.»


اصرار وزیر بر کاهش قیمت گندله

در این راستا رییس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ‌آهن با تاکید بر اینکه وزیر صنعت، معدن و تجارت بر موضع خود مبنی بر «کاهش 3درصدی قیمت گندله سنگ‌آهن‌ ایستاده است»، گفت: تنها راه‌حل فائق آمدن بر رکود و حل مشکل صنعت فولاد، ایجاد رونق در بازار است و تغییرات کاهشی یا افزایشی قیمت‌ گندله و شمش فولاد تاثیر تعیین‌کننده‌یی بر بازار نهایی محصولات فولادی ندارد.

قدیر قیافه با اشاره به ابلاغ دستور وزیر صنعت، معدن و تجارت مبنی بر کاهش 3درصدی قیمت گندله سنگ‌آهن و مخالفت معاون اول رییس‌جمهور با این موضوع اظهار کرد: تاکنون قیمت گندله بر اساس 23 درصد نرخ شمش فولاد خوزستان تعیین می‌شد؛ در این راستا هر اتفاقی که در حوزه شمش فولاد اتفاق می‌افتاد به‌طور خودکار بر نرخ گندله و آهن‌اسفجی نیز تاثیر می‌گذاشت و در صورت کاهش قیمت شمش، قیمت گندله نیز متاثر از آن کاسته می‌شد؛ از این رو هر دو محصول از شرایط یکدیگر متاثر شده و کل زنجیره تولید تحت تاثیر قرار می‌گرفت.

شمش فولاد کاهش قیمت ندارد

رییس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ‌آهن در مورد مباحث مطرح شده مبنی بر اینکه شمش فولاد همچنان می‌تواند با قیمت پایین‌تری عرضه شود و در نتیجه گندله ارزان‌تر شود، به «ایسنا» اظهار کرد: نباید به دنبال کاهش قیمت شمش فولاد باشیم، چرا که به نظر می‌رسد قیمت‌ها به کف رسیده است و در صورت ادامه این روند باید منتظر تعطیلی بسیاری از واحدهای تولیدکننده معدنی و فولادی کشور بود. وی افزود: بنابراین ضروری است تمهیدات و سیاست‌هایی به‌کار گرفته شود تا از شرایط رکودی خارج شده و بازار و فروش محصولات فولادی رونق بگیرد. به‌نظر می‌رسد یکی از راهکارها ادامه یافتن طرح‌های عمرانی نیمه تمام، توسعه زیرساخت‌های کشور و رونق بازار مسکن است.


ضرورت افزایش تقاضا در بازار فولاد

قدیر قیافه در ادامه تاکید کرد: باید باور داشت که تغییرات کاهشی و افزایشی قیمت شمش در نهایت تاثیری بر مصرف فولاد ندارد. برای حل مشکل بازار فولاد لازم است، اقدامی صورت گیرد که منجر به افزایش تقاضا در بازار شود. وی همچنین درمورد ادعای وزیر صنعت، معدن و تجارت مبنی بر وجود انحصار در گندله سنگ‌آهن اظهار کرد: در سال‌های گذشته چند شرکت معدنی بزرگ در ساخت کارخانه تولید کنسانتره و گندله سنگ‌آهن سرمایه‌گذاری کردند. این واحدها ضمن ایجاد ارزش افزوده بیشتر، با ایجاد فرصت‌های شغلی برای متقاضیان کار مناطق همجوار خود، تعداد قابل توجهی شغل مستقیم و غیرمستقیم ایجاد کردند و ضمن سرمایه‌گذاری مولد و انتفاع بنگاهی، در راستای منافع ملی گام برداشتند.


وضع عوارض صادراتی بر گندله و کنسانتره

رییس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ‌آهن خاطرنشان کرد: پول و سرمایه ذاتا ترسو هستند و سرمایه‌گذار نیز باید به انتفاع حداکثری با رعایت همه اصول فکر کرده و حرکت کند. قدیرقیافه وضع عوارض صادراتی بر گندله و کنسانتره را دلیلی بر کاهش سرمایه‌گذاری‌ها در عرصه فرآوری سنگ‌آهن دانست و گفت: محدودیت صادراتی کنسانتره و گندله به عنوان مانع در سرمایه‌گذاری عمل کرد و بسیاری از کارآفرینان بخش خصوصی حوزه معدن مباحث فرآوری در گندله و کنسانتره را به دست فراموشی سپردند.

گندله انحصار ندارد

وی افزود: استفاده از واژه انحصار در مبحث تامین گندله بی‌انصافی است، چرا که رفتارهای محدود‌کننده دولت دهم در حوزه صنایع معدنی، عدم سرمایه‌گذاری در تاسیس واحدهای فرآوری را به‌دنبال داشته است. این فعال بخش خصوصی ادامه داد: استناد به محدودیت واحدهای تولیدکننده گندله به حداکثر 4 کارخانه و استفاده از واژه انحصار دور از انصاف بوده و در این خصوص می‌توان به تعداد زیادی بنگاه تامین‌کننده در بخش‌های دیگر اقتصاد اشاره کرد که محصول و خدماتشان با این استدلال انحصاری است. وی افزود: قضیه بسیار ساده است صاحب بنگاه اقتصادی به‌موقع خود به توسعه و ساخت توجه و سرمایه‌گذاری کرده است پس به‌کاربردن واژه انحصار در این خصوص مطابق با واقعیت نیست.


عدم توازن در زنجیره تولید

وی با تاکید بر‌اینکه سرمایه‌گذار بدون محاسبه و پیش از مطالعات عمیق اقتصادی سرمایه‌گذاری نمی‌کند، تصریح کرد: زنجیره تولید متوازن پیش نرفته، تقاضا بیش از عرضه بوده و در حوزه عرضه گندله با توجه به تولید این محصول توسط چهار کارخانه به هیچ عنوان انحصار وجود ندارد و کارخانجات مصرف‌کننده گندله نیز کمبود مواد اولیه خود را با واردات از سایر تولیدکنندگان خارجی با نرخ‌هایی بالاتر از قیمت داخلی تامین می‌کنند.

رییس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ‌آهن یادآور شد: باید از اقدام مدبرانه وزیر صنعت، معدن و تجارت و معاونت معدنی در پیشنهاد حذف عوارض صادراتی کنسانتره سنگ‌آهن سپاسگزاری کرد و مطمئن بود در آینده با سرمایه‌گذاری‌های انجام شده در تولید گندله، عرضه این محصول افزایش یابد.


مثبت بودن حذف عوارض

قیافه خاطرنشان کرد: در 29 فروردین 1394 طی نامه سرگشاده‌یی خطاب به وزیر صنعت، معدن و تجارت و اعضای شورای عالی معادن، حذف عوارض صادراتی کنسانتره سنگ‌آهن، بازنگری و تعدیل حقوق دولتی معادن، استمهال بدهی معدنی‌ها و تخفیف 70درصدی حقوق دولتی معادن برای سال 1393 خواسته شد که با دو مورد از پیشنهادهای مذکور موافقت شده است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر