کوتاه از تجارت

۱۳۹۴/۰۶/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۸۶۴۶

برخورد نظام‌مندی با هیات‌های تجاری نداریم

علی سنگینیان رییس کمیسیون پول و بازار سرمایه، با بیان اینکه برخورد نظام‌مندی با هیات‌های تجاری خارجی نداریم، افزود: در این حوزه با برنامه عمل نمی‌کنیم. این باعث شده اطلاعات نادرست و ناهماهنگ و گاها متناقض به هیات‌های خارجی در این رفت‌وآمد‌ها مخابره کنیم. سنگینیان بااشاره به اینکه برنامه درستی برای معرفی فرصت‌ها و تهدیدهای موجود نداریم، تصریح کرد: برای استفاده بهتر از فرصت‌های پیش رو باید برنامه داشته باشیم در غیر این‌صورت حضور سرمایه‌گذاران خارجی بیش از اینکه فرصتی برای‌مان باشد، تهدید برای اقتصادمان خواهد بود.


مزیت‌های بازار منطقه‌ای برای صادرات برق

علیرضا کلاهی عضو هیات نمایندگان اتاق تهران گفت: استفاده از بازار منطقه‌یی برای صادرات برق و خدمات فنی و مهندسی در حوزه برق باید در اولویت قرار گیرد و به‌عنوان یکی از پتانسیل‌های بالای کشور در بخش انرژی دیده شود. کلاهی با بیان اینکه در کشورهای همسایه با یک بازار بسیار روبه‌رو هستیم، تصریح کرد: سهم ایران از این بازار انرژی منطقه و برق هم‌اکنون بسیار کم است. نیمی از جمعیت کشور عراق برق پایدار ندارند و این نشان از نیاز بسیار زیاد این کشور به برق و تجهیزات دارد. وی افزود: پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد عراق در 15سال آینده چیزی بین 300 تا 400میلیارد دلار کالا و خدمات در صنعت برق نیاز خواهد داشت و این می‌تواند فرصت طلایی برای سرمایه‌گذاری شرکت‌های ایرانی باشد که در این بازار حضوری فعال داشته باشند و حداقل 30درصد سهم این بازار را به‌دست آورند.


سهم تجارت در افزایش ثروت بیشتر از تولید

عضو هیات‌رییسه اتاق اصناف ایران با بیان اینکه سهم تجارت در افزایش ثروت بیشتر از تولید است، افزود: نمی‌توانیم دور خودمان حصار بکشیم و مانع حضور سرمایه‌گذاران خارجی در کشور شویم. محمدعلی صدیقی‌علاء با تاکید بر اینکه حضور سرمایه‌گذاران خارجی باید با برنامه‌ریزی و مدیریت شده باشد، تصریح کرد: فعالیت غیرمولد بازی باخت- باخت است، ما می‌توانیم فعالیت شرکت‌های خارجی را به سمتی هدایت کنیم که منجر به اشتغالزایی، ارزش افزوده و به‌روز شدن تکنولوژی برای کشور شود.

وی با بیان اینکه برای تجارت نیازمند سرمایه هستیم، افزود: باتوجه به وضعیتی که در سال‌های گذشته بر کشور تحمیل شد، سرمایه‌ لازم برای تجارت نداریم، از این‌رو نیاز به شریک داریم یعنی می‌توانیم با سرمایه‌گذار خارجی مشارکت کنیم.


سرعت‌گیرهای جهش صادرات

محمد لاهوتی رییس کنفدراسیون صادرات، شناور نبودن نرخ دلار را عامل عدم افزایش تجارت خارجی دانست و گفت: بالا بودن قیمت نهایی، افزایش تورم، نرخ صنعتی دلار و جزیره‌یی عمل کردن دستگاه‌ها؛ سرعت‌گیر جهش صادراتی هستند. لاهوتی با تشریح پیش‌شرط‌های تحقق جهش صادراتی گفت: باید نگاه‌ها به تجارت خارجی به‌خصوص صادرات و تولید به‌نوعی باشد که حمایت لازم از هر دو گروه صورت گیرد یا اینکه وزارتخانه‌های ادغام شده صنعت و بازرگانی، به حالت قبلی بازگردند، چراکه در برخی نقاط، صنعت با تجارت در تضاد منافع هستند. وی با انتقاد از تصمیم‌گیری‌های جزیره‌یی برای تولید و صادرات در بدنه دولت، خاطرنشان کرد: تصمیمات برای تولید و تجارت هم‌اکنون جزیره‌یی صورت می‌گیرد و وزارتخانه‌های صنعت، جهاد و امور اقتصادی و دارایی هر یک در جزیره خود دررابطه با تولید و تجارت تصمیم می‌گیرند؛ بنابراین تولید و تجارت مغفول می‌مانند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر