دست دوستی تجارت ایران و اوکراین

۱۳۹۴/۰۶/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۸۶۴۲

صنعت حمل و نقل مهم‌ترین حوزه همکاری معرفی شد

گروه بازرگانی

«ماشین‌سازی، هواپیما‌سازی، واگن‌سازی، انرژی و حمل ونقل» از سوی رییس اتاق بازرگانی ایران به عنوان زمینه‌های همکاری مشترک اتاق ایران و اوکراین نام برده شد. محسن جلال‌پور که در دیدار با رییس اتاق بازرگانی اوکراین در محل اتاق و با لبی خندان تفاهمنامه همکاری با همتای خودش را امضا می‌کرد از فضای جدید اقتصادی کشور گفت. او بر این باور است که اقتصاد جدید ایران به سمت اقتصاد مشترک و تعامل تجاری با دیگر کشورها گام برداشته است و امکان همکاری‌ها و پروژه‌های مشترک دو جانبه و چندجانبه در تمامی زمینه‌ها وجود دارد. در ادامه این دیدار گاندی چی ژی اوف، رییس اتاق بازرگانی با اشاره به تمایل اوکراینی‌ها به گسترش همکاری‌های اقتصادی بین دو کشور گفت: هدف ما این است که با معرفی شرکت‌های کوچک و متوسط اوکراینی به فعالان اقتصادی ایران زمینه‌های همکاری دو جانبه را فراهم آوریم و تنها به معرفی شرکت‌های بزرگ نپردازیم.


پروژه‌های مشترک در راهند

جلال‌پور در ادامه این نشست دو جانبه با آرزوی صلح و آرامش در اوکراین اظهار کرد: ایران و اوکراین دو کشور بزرگ منطقه با ظرفیت‌ها و توانمندی‌های فراوان هستند که می‌توان از این ظرفیت‌ها برای آسایش و بهره دو ملت استفاده کرد. جلال‌پور ادامه داد: اوکراین دارای منابع غنی زغال‌سنگ، معادن فلزی و بزرگ‌ترین کشور معدنی دنیا و با 46میلیون نفر جمعیت و 70میلیارد دلار واردات بازار خوبی برای ایران است. ایران هم با جمعیت 400میلیون نفری در منطقه بازار مناسبی برای کالاها و محصولات اوکراینی است. رییس اتاق ایران با بیان اینکه اقتصاد جدید ایران به سمت اقتصاد مشترک و تعامل تجاری با دیگر کشورها گام برداشته است، گفت: امکان همکاری‌ها و پروژه‌های مشترک دو‌جانبه و چندجانبه در تمام زمینه‌ها وجود دارد.


رد و بدل‌های مشترک

رییس اتاق ایران از زمینه‌های همکاری مختلف میان دو کشور نام برد. او در ادامه گفت: نفت، گاز، انرژی، نیروگاه، فناوری اطلاعات، محصولات کشاورزی و دامداری، کشت فراسرزمینی، مواد غذایی، قطعه‌سازی، هواپیماسازی، صنایع معدنی، حمل ونقل ریلی، جاده‌یی و دریایی ازجمله زمینه‌های همکاری بین دو کشور است. رییس اتاق ایران تبادل هیات‌های تجاری و افزایش روابط بخش‌های خصوصی دو کشور را از عوامل گسترش همکاری‌های اقتصادی بین دو کشور دانست و بیان کرد: اعزام هیات‌های تجاری اروپایی به ایران در هفته گذشته به ما نشان داد که اعزام هیات‌های تخصصی و محدود به ایران کارآیی بهتر و بیشتری خواهد داشت. بنابراین اعزام 5 هیات تخصصی متقابل در زمینه‌های کشاورزی، صنعت، معدن، حمل ونقل و انرژی در ماه‌های آتی پیشنهاد می‌شود.


ورزش کنیم تا تجارت قهرمان شود

جلال‌پور از موانع همکاری میان دو کشور گفت. او در اظهاراتی جالب از برگزاری مسابقات ورزشی در جهت عمیق کردن روابط تجاری میان دو کشور نام برد و اظهار کرد: نبود زیرساخت حمل و نقل و هزینه‌های بالای حمل‌ونقلی بین دو کشور از موانع موجود بر سر راه تجارت دو طرف است که می‌توان تشکیل شرکت‌های مشترک حمل‌ونقلی را در اولویت قرار داد. وی افزود: توسعه روابط فرهنگی و اجتماعی همچنین برگزاری مسابقات ورزشی در عمق روابط تجاری بین دو کشور موثر است.

شرکت‌های کوچک را دریابیم

در ادامه این دیدار گاندی چی ژی اوف، رییس اتاق بازرگانی اوکراین اظهار کرد: اعزام یک هیات بلندپایه تجاری به ایران نشان‌دهنده علاقه‌مندی و تمایل ما به گسترش همکاری‌های اقتصادی بین دو کشور است. وی زمینه‌های فعالیت هیات تجاری همراه را ماشین‌سازی، هواپیما‌سازی، واگن‌سازی، انرژی و حمل ونقل اعلام کرد. رییس اتاق بازرگانی اوکراین با اشاره به امضا توافقنامه گفت: در آینده نزدیک شاهد همکاری‌های بهتر و بیشتر اتاق‌های بازرگانی و شوراهای مشترک دو کشور در جهت گسترش همکاری‌های اقتصادی خواهیم بود.

گاندی چی ژی اوف تاکید کرد: با معرفی شرکت‌های کوچک و متوسط اوکراینی به فعالان اقتصادی ایران زمینه‌های همکاری دو جانبه را فراهم آوریم و تنها به معرفی شرکت‌های بزرگ نپردازیم. وی ادامه داد: اوکراین در محصولات کشاورزی رتبه اول و در صادرات گندم رتبه سوم جهان را دارد و توانایی تغذیه 400میلیون نفر جمعیت را دارد. در پایان این دیدار سادینا آبایی، رییس شورای مشترک بازرگانی ایران- اوکراین ضمن معرفی شورای مشترک به عنوان یک شورای جدیدالتاسیس و دارای بیش از 100عضو خواستار تاسیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و اوکراین شد.


آب میوه‌های تقلبی زیر سر وزارت بهداشت

همچنین صبح دیروز جلال‌پور در مراسم افتتاحیه ششمین نمایشگاه نوشیدنی‌ها و صنایع وابسته حضور یافت. رییس اتاق بازرگانی ایران درباره فعالیت‌های انجام شده توسط اتحادیه‌های تولیدی برای جلوگیری از عرضه نوشیدنی‌های مصنوعی به عنوان طبیعی گفت: مسوولیت برخورد و جمع‌آوری این محصولات با وزارت بهداشت و دستگاه‌های نظارتی است. همچنین محمدرضا مرتضوی، رییس کانون صنایع غذایی ایران اعلام کرد: ما در بخش صنایع نوشیدنی پیشرفت‌های مناسبی داشته‌ایم به طوری که تا قبل از سال 88 سالانه 50هزار تن آب معدنی به کشور وارد می‌شد اما امروزه ما جزو کشورهای صادرکننده این محصول هستیم.

مرتضوی درخصوص لزوم کاهش مصرف نوشیدنی‌های گازدار در کشور افزود: مصرف نوشیدنی‌های گازدار در کشور در مقایسه با سایر نوشیدنی‌ها قابل توجه نیست اما ما نمی‌توانیم جلو تولید آنها را بگیریم زیرا برای خرید آنها تقاضا وجود دارد.


تولید صنایع غذایی حلال

رییس اتاق بازرگانی ایران در مراسم افتتاحیه این نمایشگاه در جمع خبرنگاران درباره صنایع نوشیدنی کشور گفت: برخی از محصولات کشاورزی کشور که امکان تازه‌خوری آن وجود ندارد شرایط مناسبی برای استفاده در صنایع آبمیوه کشور دارد که ما در این زمینه به شکل مطلوب استفاده نکرده‌ایم. محسن جلال‌پور افزود: در برخی از کشورهای شمال ایران 6 تا 9ماه سال سرما حکمفرماست و در برخی از کشورهای جنوبی آب و خاک آنها اجازه تولیدات محصولات کشاورزی را به آنها نمی‌دهد بنابراین ما بازار خوبی برای صادرات انواع آبمیوه‌های طبیعی به این کشورها را داریم. وی خاطرنشان کرد: برای دستیابی به بازارهای کشورهای اسلامی نیز به دنبال تمرکز فعالیت‌های تولید صنایع غذایی حلال با محوریت ایران هستیم و در 3ماه گذشته نیز با نمایندگان برند جهانی حلال 2جلسه در ایران برگزار کردیم.

رییس اتاق بازرگانی ایران در مورد اینکه نگرانی‌های زیادی در میان مسوولان بهداشتی و مردم درباره عرضه نوشیدنی‌های مصنوعی به جای طبیعی وجود دارد و شما چه برنامه‌یی در این خصوص دارید، گفت: مسوولیت نظارت بر کیفیت آبمیوه‌ها برعهده وزارت بهداشت و سازمان‌های نظارتی است اما تشکل‌های ما نیز در این زمینه حضور جدی دارند و به دنبال جمع‌آوری‌ آب‌میوه‌های غیرطبیعی در بازار هستند.

این درحالی است که در نمایشگاه نوشیدنی‌ها و صنایع وابسته 105شرکت‌کننده وجود دارد که 10درصد آنها از کشورهای خارجی نظیر ایتالیا، آلمان، هند، مالزی و سریلانکا هستند.


آشنایی با بازارهای داخلی و صادراتی

همچنین دبیر انجمن صنایع غذایی ایران با بیان اینکه نمایشگاه شیرینی و شکلات و نوشیدنی‌ها همزمان در محل نمایشگاه‌های بین‌المللی ایران افتتاح شد، گفت: هدف از برگزاری این نمایشگاه ارتباط مستقیم تولیدکنندگان با مشتریان و شناسایی بازارهای داخلی و صادراتی است. کاوه زرگران اظهار کرد‌: نمایشگاه نوشیدنی‌ها از 23 تا 26 شهریور برگزار می‌شود و 105شرکت در این نمایشگاه شرکت کرده‌اند. مساحت این نمایشگاه بالغ بر 6 هزار مترمربع است و 10درصد از شرکت‌کنندگان از کشورهای خارجی همچون ایتالیا، هند و آلمان هستند. وی درخصوص پیشرفت صنایع نوشیدنی کشور گفت: خوشبختانه در چند سال اخیر پیشرفت خوبی در این زمینه داشته‌ایم به طوری که درحال حاضر تمام ماشین‌آلات لازم برای این صنایع در داخل کشور تولید می‌شوند. زرگران افزود: از لحاظ تامین مواد اولیه نوشیدنی هم به رشد قابل قبولی رسیده‌ایم به طوری که ما تا سال 1388 سالانه 50 میلیون لیتر آب معدنی وارد می‌کردیم اما درحال حاضر این رقم به صفر رسیده است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر