اقتصاد همسایه

۱۳۹۴/۰۶/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۸۶۴۰

خرما و پسته جایگزین خشخاش در فراه افغانستان

مقام‌های افغانستانی از تبدیل مزارع خشخاش به باغ‌های پسته و خرما در ولایت فراه خبر داده‌اند. به گزارش روزنامه هشت صبح افغانستان، سرپرست اداره کشاورزی ولایت فراه گفته حدود ۵۰ هکتار زمین به‌طور آزمایشی زیرکشت درخت‌های پسته قرار گرفته است. همچنین ۴۰۰ جریب زمین به‌منظور کاشت درخت‌های خرما در این ولایت اختصاص داده شده است. فراه یکی از ولایت‌های گرمسیر افغانستان است که بستر مناسبی برای رشد درخت‌های خرما و پسته شناخته شده است. فراه پیش از این یکی از مراکز بزرگ کشت خشخاش در افغانستان به شمار می‎آمد.


خروج سرمایه ۸۵ میلیارد دلاری از روسیه

رییس بانک مرکزی روسیه اعلام کرد: پیش‌بینی می‌شود خروج سرمایه از داخل خاک این کشور به ۸۵میلیارد دلار در سال جاری میلادی برسد. به گزارش «تاس نیوز»، رییس بانک مرکزی روسیه گفت: «پیش‌بینی می‌شود در سال جاری میلادی، خروج سرمایه از این کشور به ۸۵میلیارد دلار برسد.» همچنین این مقام روسی به این نکته اشاره کرد که انتظار می‌رود خروج سالانه سرمایه از روسیه در سال‌های آینده به ۵۰ تا ۶۰ میلیارد دلار کاهش یابد. بر همین اساس، بانک مرکزی روسیه نرخ تورم این کشور را در سال جاری میلادی ۱۲ تا ۱۳درصد اعلام کرد.


5 برابر شدن صادرات برق ترکمنستان به افغانستان

رییس‌جمهور ترکمنستان اعلام کرده میزان صادرات برق این کشور به افغانستان در آینده‌یی نزدیک به 5 برابر دیگر افزایش خواهد یافت. بردی‌محمداف گفته است، ترکمنستان قادر است علاوه بر نیاز داخلی 70 درصد برق افغانستان را تامین کند. به گزارش تلویزیون ملی ترکمنستان، قربانقلی بردی‌محمداف در افتتاح مجتمع نیروگاهی توربین گازی «دروازه» واقع در شمال عشق‏‌آباد گفت که این نیروگاه پیشرفته و مدرن در مساحت 32 هکتار ظرف 24 ماه با هزینه بیش از 366میلیون دلار احداث شده‌ ‏است. ظرفیت این نیروگاه 504.4 مگاوات بوده و و در احداث آن بیش از 3 هزار نفر فعالیت کرده‌اند و بعد از راه‌اندازی آن قرار است، 200 پرسنل به صورت دایم فعالیت کنند.


کشف ذخایر عظیم نفتی در کویت

کویت ذخایر عظیمی از نفت خام را در چند منطقه راهبردی این کشور کشف کرده است که می‌تواند تولید نفت این کشور را ظرف ٢ سال آینده، به 3میلیون و ٣٠٠ هزار بشکه برساند. به گزارش میدل ایست مانیتور، ، ذخایر کشف شده خبر خوبی برای کشور کویت در سال‌های آینده به شمار می‌رود به‌طوری که این کشور می‌تواند ظرفیت تولید و نیز کیفیت نفت تولیدی خود را در سال‌های آینده با توسعه این ذخائر افزایش دهد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر