تنزل بازارهای چین و توکیو

۱۳۹۴/۰۶/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۸۶۳۹

گروه جهان شاخص‌های سهام در توکیو پس از آنکه نخست‌وزیر شینزو آبه گفت که شرکت‌های تولید‌کننده تلفن همراه، قیمت‌ها را پایین بیاورند، کاهش یافت.

به گزارش رویترز، عواملی که باعث کاهش شاخص‌های سهام در توکیو شد، یکی تنزل شاخص‌ها در بازارهای چین بود. بازارهای چین نیز از اخبار اوضاع اقتصادی این کشور تاثیر پذیرفته بود. دولت در گزارشی اعلام کرد که از زمان آغاز بحران بازارهای مالی در چین، حدود 109میلیارد دلار سرمایه از این کشور خارج شده است.

این خبر باعث تنزل ارزش سهام در چین و سپس در ژاپن شد که بزرگ‌ترین شریک تجاری چین به‌شمار می‌رود. از طرف دیگر بانک مرکزی ژاپن در گزارشی اعلام کرد که اقتصاد این کشور بسیار کمتر از حد انتظار در سه ماهه اخیر رشد کرده است زیرا تورم مصرف‌کننده هنوز پایین است و وضعیت اقتصاد چین نگرانی‌های جدی برای اقتصاد ژاپن فراهم کرده است. بانک مرکزی ژاپن پیش‌بینی می‌کند که هدف تورم 2درصدی در ماه سپتامبر حاصل شود اما نظرسنجی‌ها می‌گوید که فقط نصف آن چیزی که موردنظر بانک مرکزی است، به‌دست خواهد آمد.

علاوه براین بازار سهام توکیو نیز منتظر تصمیم بانک مرکزی امریکا درمورد نرخ بهره است. بانک مرکزی امریکا قرار است این هفته در روز پنج‌شنبه تشکیل جلسه داده و درمورد افزایش نرخ بهره تصمیم بگیرد. این موضوع نه تنها وال استریت بلکه بازارهای مهم دنیا ازجمله توکیو را نیز تحت‌تاثیر قرار داده است. به این ترتیب شاخص سهام نیکی 1.6درصد از دست داد تا دفاتر خود را در واحد17965.70 ببندد. شاخص سهام توپیکس 1.2درصد از دست داد و به واحد1462.41 رسید.

در چین نیز شاخص‌های سهام در روز دوشنبه تنزل کرد، نگرانی‌هایی از اینکه رشد اقتصادی این کشور در سال2015 به کمتر از 7درصد تنزل یابد، باعث تنزل شاخص‌های سهام در چین نیز شد. فعالان بازار نسبت به سلامت اقتصاد چین نگران هستند. شاخص سهام شانگهای و شنزن 1.9درصد تنزل کرد درحالی که شاخص سهام کامپوزیت شانگهای 2.67درصد از دست داد.

در هنگ‌کنگ، شاخص‌های سهام اما در روز دوشنبه رشد یافتند اما این سود محدود بود به‌دلیل اینکه سرمایه‌گذاران از آنچه در بازار سهام سرزمین اصلی اتفاق افتاد، نگران بودند. شاخص سهام هنگ‌سنگ، 3دهم درصد از دست داد و به واحد21561.90 رسید.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر