وزیر نامه

۱۳۹۴/۰۶/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۸۶۳۳

دخل‌وخرج بیمارستان‌های دولتی با هم نمی‌خواند

ایرنا وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: بیمارستان‌های دولتی هنوز درآمدزا نیستند. بیمارستان‌های کوچک حتی زیانده هم هستند و امیدوارم با واقعی شدن تعرفه‌های پزشکی تا 3 سال آینده بیمارستان‌ها به سوددهی برسند. سیدحسن هاشمی در پاسخ به این پرسش که آیا با اجرای طرح تحول سلامت و افزایش تعرفه‌های پزشکی بیمارستان‌های دولتی از ورشکستگی خارج شده‌اند یا نه، توضیح داد:جز بیمارستان‌های کوچک زیر 64 تخت، بقیه بیمارستان‌ها اگر درست مدیریت شوند و اختیار جذب نیرو و اعتبارات خود را داشته باشند، دخل‌وخرجشان با هم می‌خواند. اما بیمارستان‌های کوچک هزینه‌هایشان بیش از درآمدشان است. وی ادامه داد: در واقع دخل‌وخرج بیمارستان‌های بزرگ منفی نیست اما هنوز هم به درآمدزایی نرسیده‌اند به همین علت هنوز هم بخش خصوصی علاقه‌یی به اداره بیمارستان‌های دولتی ندارد. وزیر بهداشت گفت: برنامه وزارت بهداشت این است که در دو یا سه سال آینده یا حداکثر پنج سال آینده، تعرفه‌های پزشکی به رقم‌های واقعی برسد تا از این طریق بیمارستان‌ها به سوددهی برسند و بخش خصوصی و بنگاه‌های اقتصادی نیز برای اداره این مراکز وارد شوند. هاشمی ادامه داد: با وجود این هنوز بیمارستان‌های کوچک زیانده هستند، البته بیمارستان‌های بزرگ هم در شرایط فعلی که بیمه‌ها مطالبات آنها را با هفت یا هشت ماه تاخیر پرداخت می‌کنند، در وضعیت مالی نامناسبی هستند. معنای این حرف این است که با ادامه این وضعیت به شرایط قبل از طرح تحول سلامت می‌رویم. وزیر بهداشت گفت: بیمارستان‌ها بدهکار هستند و مجبوریم از جاهای دیگر پول تامین کنیم تا بتوانیم بیمارستان‌ها را سر پا نگه داریم. با این حال این مشکلات باعث نارضایی پزشکان و کادر بیمارستانی می‌شود. وی افزود: کسی که خرید خدمت می‌کند باید اعتبارات را به موقع بپردازد تا این مشکلات به خدمات‌رسانی بیمارستان‌ها آسیب نزند و البته با صحبت‌هایی که در دولت انجام شده، قرار است تا دو هفته آینده بدهی فعلی بیمه‌ها به بیمارستان‌ها پرداخت شود.


سرانه مصرف آب بسته‌بندی در ایران پایین است

مهر معاون وزیر بهداشت و رییس سازمان غذا و دارو، با اعلام اینکه سرانه مصرف آب بسته‌بندی در کشور بالا نیست، اظهارداشت: این سرانه به‌طور میانگین ۲۰ لیتر در سال است. دکتر رسول دیناروند گفت: سرانه مصرف آب‌های معدنی و آشامیدنی بسته‌بندی در کشور در مقایسه با سایر کشورها و منطقه خیلی ناچیز است. زیرا کشورهایی در جوار ایران هستند که میزان مصرف آب بسته‌بندی آنها بیش از ۱۰۰ لیتر در سال است. بنابراین نباید این‌طور فکر کنیم که سرانه مصرف آب‌های بسته‌بندی در کشورمان خیلی بالاست و بخواهیم جلو آن را بگیریم. وی با تاکید بر اینکه آب‌های معدنی و آشامیدنی در شرایط کاملا بهداشتی تولید و عرضه می‌شوند، تصریح کرد: مردم می‌توانند با اطمینان خاطر این قبیل آب‌های بسته‌بندی را مصرف کنند و نگرانی بابت سلامت آنها نداشته باشند. دیناروند در ارتباط با موضوع بررسی آب‌های بسته‌بندی که وزیر بهداشت دستور داده بود، گفت: ما به صورت مستمر بر روند تولید و عرضه آب‌های بسته‌بندی نظارت داریم و این‌طور نیست که فقط در یک ماه گذشته این اتفاق افتاده باشد. معاون وزیر بهداشت ادامه داد: بازرسان ما با حضور در کارخانجات تولید آب‌های بسته‌بندی و همچنین بازرسی در سطح عرضه، به صورت مداوم بر روند سلامت این قبیل آب‌ها نظارت جدی دارند. دیناروند افزود: کاری که در یک ماه اخیر انجام شد، این بود که ۳۱۱ نمونه از ۱۵۰ برند آب معدنی و آشامیدنی بسته‌بندی را مورد بررسی و آزمایش قرار دادیم. وی با بیان این مطلب که بهتر است مردم فرق آب معدنی و آشامیدنی را بدانند، گفت: فرق آنها این است که آب معدنی طبیعی، از سفره زیرزمینی تهیه می‌شود و املاح آن در طول سال تغییر نمی‌کند و این آب باید بدون هیچ‌گونه رفتار اصلاحی بسته‌بندی بشود. اصولا این قبیل آب‌ها در جوار کوه‌ها و دور از مناطق صنعتی و مسکونی قرار دارند. رییس سازمان غذا و دارو افزود: اما آب آشامیدنی بسته‌بندی نیازمند تصفیه و اقداماتی است که کیفیت آن بالا برود. دیناروند با بیان اینکه ۹۰ درصد آب‌های بسته‌بندی مشکلی ندارند و ۱۰ درصد نیز اصلاح می‌شوند. وی با تاکید بر اینکه مصرف طولانی مدت نیتریت و نیترات و فلزات سنگین، امکان خطر برای سلامت افراد ایجاد می‌کند، تصریح کرد: اینها عوارض فوری ندارند. به همین دلیل است که حد مجاز کشورها بر اساس نوع مصرف تعیین می‌شود. نیتریت موجود در خاک کشورمان که به آب و فرآورده‌های کشاورزی منتقل می‌شود، بیشتر است و باید مراقب باشیم که چنین اتفاقی نیفتد. بنابراین میزان سختگیری‌های ما ۱۰ برابر کشورهای غربی است.


ارایه مجوز تولید مایعات اسیدی و قلیایی سخت شد

ایسنا مدیرکل نظارت بر فرآورده‌های غذایی، آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو در مورد مایعات اسیدی و قلیایی قوی گفت: شرکت‌های تولیدی این فرآورده‌ها ملزم به عدم استفاده از رنگ‌های جذاب و اسانس و استفاده از قفل کودک در بسته‌بندی‌ها شده‌اند. دکتر هدایت حسینی با بیان این مطلب اظهار داشت: با توجه به آمارهای رسیده از برخی بیمارستان‌های تخصصی کودکان در خصوص مصرف خوراکی مواد سوزاننده نظیر مایعات اسیدی و قلیایی و لوله بازکن‌ها توسط کودکان به‌دلیل داشتن رنگ‌های شاد و طرح‌های جذاب روی بسته‌بندی‌های این‌گونه مواد طی بخشنامه‌یی به معاونان غذا و دارو سراسر کشور اعلام شد که شرکت‌های تولیدی این فرآورده‌ها را ملزم به استفاده از قفل و درپوش کنند تا به‌راحتی توسط کودکان باز نشود و همچنین رنگ‌ها و طرح‌های جذاب نیز در بسته‌بندی این محصولات به‌کار نبرند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر