گرایش ذاتی به بلندمرتبه‌سازی

۱۳۹۴/۰۶/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۸۶۳۱

روابط عمومی سازمان نوسازی شهر تهران با ارسال نامه‌یی تیتر یک خبر را تکذیب کرد.

متن کامل این تکذیبیه به این شرح است:

احتراما، با عنایت به خبر چاپ شده در صفحه 12 روزنامه تعادل روز یک‌شنبه مورخ 22/6/94 به نقل از مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران به استحضار می‌رساند.

تیتر و محتوای خبر منتشر شده «تراکم‌فروشی به بهانه رونق‌بخشی به بازار مسکن» کاملا مخالف مطالب عنوان شده ازسوی مدیرعامل سازمان نوسازی می‌باشد.

همانطور که بارها درخصوص شرایط اعطای تسهیلات تشویقی مصوب برای ترغیب و تشویق ساکنان بافت‌های فرسوده جهت نوسازی ازسوی سازمان نوسازی شهر تهران اطلاع‌رسانی شده است، امکان بهره‌مندی از مازاد تراکم مجاز یکی از مهمترین مشوق‌های قابل اعطا به مالکین و سازندگان در بافت‌های فرسوده شهری است.

اراضی شهری کلان در شهرهایی نظیر تهران به دلیل فقدان امکان توسعه افقی، ارزش افزوده چشمگیری به خود دیده است؛ لذا تمایل به بهره‌مندی از ساخت بنا در ارتفاع و افزودن بر طبقات ساختمان‌های شهر، گرایشی طبیعی و ذاتی برای صاحبان املاک و سازندگان به شمار می‌رود.

درحال حاضر با توجه به پیش‌بینی‌های طرح تفصیلی تهران پیرامون جمعیت‌پذیری، خدمات مورد نیاز شهر، زیرساخت‌های شهری، موضوع حمل و نقل شهری و سایر مسائل از این دست، ضمن اعتباربخشی به مصوبات و الزامات قانونی مربوطه در راستای حفظ و صیانت از کیفیت‌های حیات شهری تهران، امکان بهره‌مندی از برخی مشوق‌های تراکمی در بافت فرسوده با قید ایجاد کیفیت زیستی قابل قبول در محلات و کوی‌های شهری ایجاد گردیده است.

بسته تشویقی سال 1394 مبتنی بر ضوابط طرح تفصیلی تدوین شده است که با تکیه بر تأمین و تحقق حداقل عرض مورد پذیرش و نیاز معابر شهری محلات به میزان 8متر، امکان بهره‌مندی از تراکم‌های تشویقی اعطایی به مالکان و سازندگان در بافت فرسوده را ایجاد نموده است. تراکم تشویقی با رعایت عرض گذر حداقل 8متر در ساخت و سازهای انفرادی با مساحت بیشتر از 150مترمربع، یک طبقه؛ تجمیعی با مساحت بیشتر از 150متر مربع و کمتر از 200مترمربع، از یک تا دو طبقه و تجمیعی با مساحت بیشتر از 200مترمربع، دو طبقه خواهد بود. از آنجایی که امکان بهره‌مندی از مازاد تراکم مجاز مطابق با ضوابط طرح تفصیلی صورت می‌گیرد و شهرداری تهران این امتیاز را به صورت 100درصد رایگان به ساکنان بافت‌های فرسوده به منظور تجمیع پلاک‌های ریزدانه و ترغیب ساکنان این بافت‌ها به نوسازی اعطا می‌کند، استفاده از عبارت «تراکم‌فروشی» در این خبر کاملا نادرست و مغایر با مطالب عنوان شده از سوی مدیرعامل سازمان نوسازی و همچنین سیاست‌های شهرداری تهران است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر